تلویزیون از آخرین صحبت‌های نامزد‌ها در ۱۵ دقیقه خبرداد (۶ تیرماه ۱۴۰۳) محل اجتماع حامیان جلیلی در مشهد تغییر کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) سخنگوی کرملین: روسیه آماده گفتگو با فرانسه است حضور «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و عکس سخنگوی ستاد انتخابات: امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است (۶ تیر ۱۴۰۳) + فیلم ۲۲۰ هزار نیرو در سراسر کشور امنیت انتخابات را تأمین می‌کنند هشدار ۱۶ برنده نوبل اقتصاد درباره تبعات سیاست‌های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات سوریه: منطقه عربی با تداوم جنایت اسرائیل شاهد مرحله جدیدی از بی ثباتی و تنش است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتاً متوقف می‌کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند
سرخط خبرها

بررسی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کاهش آمار طلاق در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۳۱۲۲۶
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
بررسی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کاهش آمار طلاق در خراسان رضوی
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بر ضرورت ورود ظرفیت فرهنگی، هنری و ادبی برای کاهش آسیب طلاق تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق آخرین آمار رسمی با وجود کاهش ۸ درصدی آمار طلاق در استان خراسان رضوی، همچنان اولویت طلاق در آسیب‌های اجتماعی استان نیاز به رسیدگی ویژه وجود دارد. در این شرایط، باید هنر به عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذاری بر فرهنگ وارد میدان شود و نویسندگان با قلم فرسایی خود به مصاف این پدیده ضداجتماعی بروند. بر همین اساس، نشست هم‌اندیشی تألیف آثار ادبی با رویکرد آسیب‌شناسی طلاق در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد تا با حمایت از صاحبان اندیشه و قلم، راهکار‌های فرهنگ‌سازی در عرصه طلاق بررسی شود.

کتاب، مقدمه فرهنگ‌سازی درباره طلاق

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در این نشست اظهار کرد: حدود یک دهه از اجرای نخستین برنامه‌های عملیاتی پیرامون موضوع طلاق می‌گذرد و در این عرصه، پرداختن به ریشه‌های این موضوع بیش از پیش اهمیت دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: برخی ریشه طلاق را در فقر اقتصادی می‌دانند درحالی که امروزه آمار طلاق در اقشار مرفه بیش‌تر است. بعضی‌ها نیز در ریشه‌یابی طلاق به فقر فرهنگی اشاره دارند درحالی که مصادیق متعددی از این پدیده ضداجتماعی در اقشار تحصیل‌کرده و دانشگاهی یافت می‌شود. در این شرایط؛ ریشه اصلی را باید در مسائلی جست‌وجو کرد که زمینه‌ساز قبح‌زدایی از طلاق شده و شرایطی را رقم زده که طلاق در همه اقشار مصداق عینی و نمود علنی پیدا کند.

به گفته وی، تألیف کتاب و استفاده از هنر و ادبیات می‌تواند مقدمه‌ای برای فرهنگسازی درباره طلاق باشد تا بتوان این پدیده را به عنوان یک نقطه تباهی اجتماعی در جامعه نهادینه کرد.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: البته که کتاب، ریشه و پایه کار فرهنگی است، اما نباید به این محدود ماند. باید جلسات خوانش و رونمایی به همراه مسابقات کتابخوانی برپا شوند و از مراکز مشاوره تا دادگاه‌های خانواده، پیوست فرهنگی خود را به شیوه‌ای عملیاتی تدوین کنند تا کتاب به محتوای قابل‌اجرا در عرصه اجتماع تبدیل شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در سال‌های اخیر به برکت بهره‌گیری از همکاری مشاورین و الزام به مراجعه متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره، متوسط نرخ سازش در زوج‌های متقاضی طلاق استان از ۸ درصد به حدود ۲۸ درصد رسیده و مراکز موفق مشاوره خانواده در شهرستان‌ها فعال شده‌اند و قابل توجه است. هم‌اکنون مراکز مشاوره‌ای داریم که بیش از ۴۰٪ نرخ سازش دارند که جا دارد این موفقیت‌ها تکثیر و فراگیر شوند.

قلم‌های خوب در خدمت فرهنگ

مریم عرفانیان عضو انجمن نویسندگان قلم در این نشست تأکید کرد که باید قلم‌های خوب در عرصه آسیب‌های اجتماعی پای کار بیایند و بر همین اساس، انجمن نویسندگان قلم در پاسخ به دعوت معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی از نویسندگان تراز و صاحب‌نام خود همچون «خدیجه حسینی» دعوت به همکاری و نگارش کرده است.

وی با اشاره به برخی از آثار شناخته‌شده این نویسنده افزود: خاطرات بارانی، اینجا کسی منتظرم نیست، زنی تنها زیر باران، بیراهه‌ای در شب و عروسک کوکی، پنج اثر ویژه خدیجه حسینی با محوریت طلاق و پیامد‌های آن است که در ۱۰ سال اخیر منتشر شده و سه مورد نخست از آن با استقبال مخاطب به چاپ‌های دوم رسیده است.

به گفته عضو انجمن نویسندگان استان، اثر جدید تا شهریور امسال و به همت انتشارات «به نشر» آماده خواهد شد. علاوه بر این، این کتاب جدید حدود ۲۵۰ صفحه است و نویسنده در اثنای روایت آن تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از روایت دانای کل، مخاطب را با راوی همراه کند.

تمرکز بر تولید محتوای فرهنگی

حجت‌الاسلام عماد دخانی گفت: با وجود موفقیت طرح‌های فرهنگی در کاهش آمار طلاق، این موضوع همچنان مهم‌ترین چالش اجتماعی استان است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: هدف‌گذاری اصلی ما متمرکز بر تولید محصولات ادبی، رسانه‌ای است تا روند قبح‌زدایی از پدیده ضد اجتماعی همچون جشن طلاق یا مصادیق دیگر متوقف شود.

وی بیان کرد: بر همین اساس، مقرر شده تا در سه محور، تولیدات فرهنگی هدفمند صورت بگیرد؛ تألیف داستان و رمان با موضوع آثار و عوارض طلاق، خاطره‌نگاری از سوژه‌های دارای تجربه در قالب داستان‌های مینیمال و گردآوری داستانک‌های مخاطب‌پسند در رابطه با فرهنگ عفاف و حجاب که خروجی‌های ملموس هرکدام از این محور‌ها به‌زودی منتشر خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->