دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغاز به‌کار قرارگاه دانش‌آموزی ۱۴ صِفر ۳ در استان + فیلم خدمت‌رسانی به ۵۲۷ هزار نفر در مراسم روز عرفه و عید سعید قربان در مشهد اعمال‌قانون ۲۰۳۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) فیلیپین: به دنبال جنگ با چین نیستیم پل دهرود، مسیری برای توسعه شمال مشهد ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد، خیابان امام‌خمینی(ره) و بزرگراه شهید چراغچی مشهد (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای ۷ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: کاهش دوره شوراها به ۳ سال، نقش شوراها را کمرنگ می‌کند | قانون انتخابات آتی شوراها نیازمند اصلاح است آغاز به کار بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت ساختمان، تاسیسات و صنایع سرمایشی و گرمایشی در مشهد + فیلم استاندار خراسان‌رضوی به مناطق زلزله‌زده شهرستان کاشمر رفت (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) مروری بر تاریخ اولین حضور تلفن‌های خودکار در منزل مشهدی‌ها شهردار مشهد از اجرای عملیات روکش آسفالت بزرگراه آزادی این شهر خبر داد برگزاری رویداد تابستانه گل های اطلسی در مشهد مشهد در جشن دهه ولایت گلباران می‌شود احداث شبکه معابر بوستان «جهانشهر» در دست اقدام است آخرین فرصت بهره‌مندی از تخفیفات ویژه عوارض ساخت‌وساز در مشهد؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ نورافشانی ۵٠ نقطه شهر مشهد در شب عید غدیرخم پایه‌گذاری سومین مجتمع رفاهی شهرداری مشهد ترافیک روان در دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی مشهد طراحی سامانه صدور بارنامه توسط شهرداری مشهد + فیلم
سرخط خبرها

افزایش شهر‌های اقماری، نسخه حل مشکلات مشهد

  • کد خبر: ۲۳۲۲۲۶
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
افزایش شهر‌های اقماری، نسخه حل مشکلات مشهد
رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد معتقد است با ایجاد این شهرها، از توسعه نامتوازن شهر جلوگیری می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، بی‌تردید بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی، به‌دلیل شرایط خاص و زائرپذیر بودن این شهر، توجه ویژه‌ای به مشهد دارند و تلاش می‌شود ارائه خدمت و رفع کاستی‌ها در مشهد به سرعت انجام شود. در کنار این مهم و در محدوده شهرستان ۳.۵‌میلیونی مشهد و با فاصله کمی از این شهر، جمعیت انبوهی زندگی می‌کند که باید به‌صورت ویژه به آن توجه شود تا هم سرانه‌های خدماتی اش افزایش پیدا کند و هم کم‌و‌کاستی‌هایی که وجود دارد رفع شود.

پای‌کار آوردن ادارات و سازمان‌های دولتی و به‌خط کردن آنها برای حل‌و‌فصل مشکلات شهرستان مشهد، کاری است که شورای شهرستان از مدتی پیش شروع کرده و اتفاقات خوبی هم برای شهر‌ها و روستا‌های اطراف مشهد در این مدت افتاده است. سیدابراهیم علیزاده، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، در گفتگو با شهرآرا از اقدامات این شورا برای شناسایی ظرفیت‌ها و حل مشکلات شهرستان مشهد می‌گوید.

غفلت از خدمات‌رسانی به برخی روستا‌ها و شهر‌ها

رئیس شورای‌اسلامی‌شهرستان مشهد با بیان اینکه به‌دلیل دور بودن شهر‌ها و روستا‌های شهرستان از مرکز استان، خدمت‌رسانی به آنها در بخش‌هایی مغفول مانده است، گفت: بخش احمدآباد، بخش مرکزی مشهد، بخش رضویه به‌اضافه ملک‌آباد و روستا‌های اطراف آنها شهرستان مشهد را تشکیل می‌دهند که به‌دلیل دوربودن از مرکز استان مغفول مانده‌اند و خدمات کم‌رنگ‌تری به آنها می‌رسد؛ این مشکل را ما در سطح شهرستان مشهد، یعنی شهر‌ها و روستا‌ها و بخش‌های اطراف شهر مشهد داریم و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

علیزاده با اشاره به احصای نیاز‌ها و کمبود‌های شهرستان در سال‌های اخیر ادامه داد: یکی از تکالیف کلان دولت توجه به همین موضوعات است و با‌توجه‌به مشکلاتی که در کسب منابع و اعتبارات دولتی وجود دارد، در حوزه‌های عمرانی متأسفانه بودجه کمی به موارد یاد‌شده اختصاص داده می‌شود و در‌واقع نیاز‌ها احصا شده و زیاد است، ولی اعتبارات برای رسیدگی به آنها محدود است. دستگاه‌هایی که متولی هستند و اعتبار دارند، باید به شهرستان مشهد توجه کنند و توزیع منابع را به اندازه کافی و مناسب انجام دهند تا خدمات عادلانه‌تر توزیع شود.

توجه به شهر و روستا‌های اطراف، نسخه مهاجرت معکوس

وی یکی از مهم‌ترین علت‌های مهاجرت از شهر‌ها و روستا‌های اطراف مشهد به این شهر را نبود توجه کافی به آنها و کمبود خدمات دانست و توضیح داد: اگر به ماجرای آمایش سرزمینی در حریم و خارج از حریم مشهد توجه نشود، مشکلات زیادی برای شهر مشهد به‌وجود خواهد آمد؛ به‌عنوان نمونه اگر به جمعیت ساکن در روستا‌های اطراف مشهد توجه کنیم و نیازهایشان را پاسخ بدهیم و مشکلاتشان را حل کنیم، مردم آنجا به فکر مهاجرت به مشهد نمی‌افتند؛ البته که ارتقای سطح رفاه و خدمات عمومی بدون مشارکت مردم میسر نیست و لازمه اش این است که در همه موضوعات اجرایی مشارکت مردم در نظر گرفته شود. در فضای شورای شهرستان رویکردمان این است که به این موضوعات و رفع کاستی‌ها در شهرستان مشهد توجه ویژه داشته باشیم.

جایگاه شورای شهرستان باید تقویت شود

علیزاده با اشاره به نبود درک درست و دقیق از جایگاه و وظایف شورای شهرستان مشهد در میان برخی از دستگاه‌های اجرایی استان توضیح داد: متأسفانه در فرایند ساختار شورا‌ها و ضمانت اجرایی مصوبات آنها خلأ‌ها و نیاز‌هایی داریم که باید به‌صورت ویژه مجلس به آن ورود و دولت هم به تقویت شورا‌ها کمک کند. هرچه تمرکز کاهش داده شود و تصمیم‌گیری به تصمیم‌گیران محلی واگذار شود، افزایش اعتماد عمومی را شاهد خواهیم بود. 

امروز متأسفانه در برخی از ادارات‌کل استان و دستگاه‌های اجرایی شناختی از شورای شهرستان وجود ندارد، درحالی‌که مصوبات این شورا برای همه ادارات لازم‌الاجراست؛ اما، چون در جلسات تصمیم‌گیری دعوت نمی‌شویم، شناخت درستی از جایگاه شورای شهرستان نیست. با‌این‌همه، اما مدیران کل استان در جلسات شورای شهرستان دعوت می‌شوند و گزارش کاری از اقدامات ارائه می‌کنند و پیگیر مطالبات ما هستند.

ایجاد شهر‌های اقماری برای جلوگیری از توسعه نامتوازن

ایجاد شهر‌های اقماری در اطراف مشهد ایده‌ای است که رئیس شورای شهرستان مشهد برای کاهش مشکلات شهر‌ها و روستا‌های اطراف این شهر مطرح کرد و در‌این‌باره گفت: به جای اینکه مشهد را بزرگ کنیم، دولت و مجلس باید ایجاد شهر‌های اقماری در اطراف شهر مشهد را پیگیری و مصوب کنند که هم بودجه مناسب برای حل‌و‌فصل مشکلاتشان داشته باشند و هم از استقلال نسبی در تصمیم‌گیری برخوردار شوند؛ ضمن اینکه مشهد هم در برخی موارد می‌تواند به آنها کمک کند. این کار باعث می‌شود که توانمندی این شهر‌ها بیشتر شود و توسعه متوازن رقم بخورد و کمک می‌کند شهر مشهد نامتوازن بزرگ نشود.

 اکنون مهرگان و قرقی ظرفیت تعریف به‌عنوان یک شهر مستقل را دارند و شهر‌هایی با جمعیت کمتر از این دو محله در کشور داریم و حتی مجموعه توس هم می‌تواند یک شهر اقماری در اطراف مشهد باشد. درخواست ما در شورای شهرستان مشهد از دولت و مجلس این است که به این کار کمک کنند تا شهر مشهد به‌صورت نامتوازن رشد نکند، چون هم‌زمان با بزرگ‌تر شدن شهر، ارائه امکانات به برخی از نقاط مشهد به‌درستی صورت نخواهد گرفت.

سرانه‌های اندک درمان در اطراف مشهد

تعامل مثبت با دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی استان برای حل مشکلات و افزایش سرانه‌های خدماتی شهر‌ها و روستا‌های شهرستان مشهد موضوع دیگری بود که علیزاده درباره آن بیان کرد: شورای شهرستان بودجه مستقلی ندارد که بتواند به‌صورت مستقیم در برخی از مسائل ورود پیدا کند. 

شورای شهرستان نگاه نظارتی و تعاملی دارد و با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری‌ها و پای‌کار آوردن دستگاه‌های اجرایی خدمت ویژه‌ای ارائه می‌دهد. امروز سرانه‌های خدماتی در اطراف مشهد بسیار پایین است و به‌ویژه در بخش درمان مشکلاتی وجود دارد که باید هرچه‌سریع‌تر حل شود و سطح ارائه خدمات در شهرستان مشهد به‌ویژه در نیاز‌های اولیه مثل درمان و تحصیل و... باید به اندازه‌ای بالا برود که مردم نیازی به مراجعه دائم به مرکز استان نداشته باشند.

وی ادامه داد: تلاش این است که در شورای شهرستان ادارات اجرایی را پای کار بیاوریم و این نیاز‌ها را به آنها یادآوری کنیم تا برای رفع آنها وارد گود شوند و نگاه ما این است که تعاملات میان دستگاه‌های مختلف در شهرستان مشهد هر‌چقدر افزایش پیدا کند، سطح توانمندی و ارائه خدمات بالا خواهد رفت و شورای شهرستان پل ارتباطی بین مردم و نیازهایشان با ادارات کل اجرایی شده است تا نیاز‌های مردم زودتر رفع‌و‌رجوع شود.

به ظرفیت‌های شهرستان مشهد بیشتر توجه شود

وی با تأکید بر ظرفیت‌های شهرستان مشهد که باید به آنها به‌صورت ویژه توجه شود، ادامه داد: کشاورزی و دامداری دو ظرفیت مهم در شهرستان مشهد است که انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی در این موضوع حمایت جدی از روستاییان داشته باشند. این شهرستان حتی ظرفیت تولید صنایع دستی و توسعه و استقرار کارخانجات صنعتی را دارد که این زمینه متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->