آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۳) | پیشتازی هر گرم طلا در کانال ۳.۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | جک جی ۴، ۸۳۰ میلیون تومان قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷، ۸۰۸ میلیون تومان شد اقتصاد، اولویت اول دولت آینده باشد مطالبه معدن کاران خراسانی برای اصلاح تعرفه واردات ماشین آلات معدنی ارزهای دیجیتال نزولی شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) تجربه دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های گذشته چه بود؟ پیاز و سیب زمینی کیلویی چند؟ | قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟ قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول هوادارن سعید جلیلی در انتظار حضور او در استادیوم تختی مشهد قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ شناسایی شبکه توزیع خارج از شبکه نوار تست قند خون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد
سرخط خبرها
گزارش شهرآرا از بی‌اعتنایی برخی واحد‌های صنفی مشهد به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

کاسبی مغازه‌ها با کرکره‌های نیمه‌باز

  • کد خبر: ۲۳۲۶۳
  • ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
کاسبی مغازه‌ها با کرکره‌های نیمه‌باز
اکثریت مردم و کسبه طرح «فاصله گذاری اجتماعی» را جدی گرفته اند، اما عده‌ای که انگار خود را زرنگ‌تر از بقیه می‌دانند، در پوشش مشکلات اقتصادی و سررسید چک‌ها و بهانه‌های دیگر، قوانین را زیرپا گذاشته اند و با لطایف‌الحیل کرکره مغازه خود را باز یا نیمه باز نگاه داشته اند.

مسعود سلطانی - انگار نه انگار که اتفاقی رخ داده و کرونایی بلای جانمان شده است. اکثریت مردم و کسبه طرح «فاصله گذاری اجتماعی» را جدی گرفته اند، اما عده‌ای که انگار خود را زرنگ‌تر از بقیه می‌دانند، در پوشش مشکلات اقتصادی و سررسید چک‌ها و بهانه‌های دیگر، قوانین را زیرپا گذاشته اند و با لطایف الحیل کرکره مغازه خود را باز یا نیمه باز نگاه داشته اند.


منطق اقتصادی شان برای این کار البته قوی است. اغلب مغازه‌ها تعطیل هستند و این به معنای کاهش عرضه و کم شدن تعداد رقبای تجاری است، پس اگرچه مشتری کم است، رقیبی هم در کار نیست و این موضوع، شانس فروش را برایشان افزایش داده است.


البته معدود واحد‌های صنفی که با قانون شکنی به فعالیت خود در این روز‌ها ادامه داده اند، با این استدلال که سررسید چکشان نزدیک است و باید اجاره بهای واحد تجاری شان را بپردازند، اقدام به بازگشایی واحد‌های خود کرده اند که اگرچه این دلایل به جای خود محترم و قابل اعتناست، نباید بهانه‌ای برای قانون گریزی شود.


در همین راستا در گروه اقتصاد شهرآرا برای اینکه بتوانیم تصویری نسبتا دقیق از واقعیت بازار‌های مختلف شهر پیدا کنیم، از کمک پنج خبرنگار استفاده کردیم و مشاهدات میدانی آن‌ها را از نقاط مختلف شهر جمع آوری کردیم.


براساس مشاهدات خبرنگاران شهرآرا، با وجود اینکه مجتمع‌های تجاری در خیابان هفده شهریور تعطیل است، تعدادی از فروشگاه‌های راسته بازار در این محدوده فعال هستند. برخی از این فروشگاه‌ها با کرکره‌های نیمه باز و برخی دیگر مثل روز‌های عادی به کار خود مشغولند.


در چهارراه مخابرات نیز که از اصلی‌ترین مراکز خرید در محدوده قاسم آباد است، شاهد تخلفات متعدد هستیم. چند آب میوه فروشی و شیرینی فروشی به فعالیت عادی خود می‌پردازند. علاوه بر آن برخی فروشگاه‌های لوکس فروشی و پرده فروشی نیز فعال هستند.


در چهارراه میلاد که یکی از مراکز خرید در محدوده بولوار معلم است و فروشگاه‌های پوشاک در راسته بازار آن از قدیمی‌های این صنف هستند، نیز مغازه‌های باز و نیمه باز بسیاری خودنمایی می‌کند.


در خیابان‌های توحید، طبرسی و سایر خیابان‌های منتهی به محدوده نیز برخی فروشگاه‌های سوغات با کرکره‌های نیمه باز و باز مشغول فعالیت هستند.


همچنین در محدوده بولوار دستغیب واحد‌های فروشنده کالای برق، پلاستیک فروشی، عینک فروشی و... اغلب باز هستند و گویی تذکر‌های داده شده به این واحد‌ها نیز کمتر از ۲۴ ساعت جدی گرفته می‌شود.


در بولوار فلاحی که یکی دیگر از مراکز خرید در محدوده قاسم آباد است، نیز فعالیت فروشگاه‌های لباس، گل فروشی ها، کالای برق و کالای خواب خودنمایی می‌کند. برخی از این واحد‌ها با کرکره‌های نیمه باز و برخی دیگر مانند روز‌های عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.


البته برخی واحد‌ها نیز با درنظر گرفتن نکات بهداشتی و تنظیم مقرراتی من درآوردی به فعالیت مشغولند؛ به عنوان مثال یک فروشگاه خرازی در بولوار فلاحی به خبرنگار شهرآرا درباره شیوه کار خود می‌گوید: سفارش‌ها را اینترنتی دریافت می‌کنیم و برای تحویل دادن کالا به مشتریانمان وقت قبلی می‌دهیم تا در فروشگاه تراکم جمعیت پیش نیاید.


پلمب ۷۰۰ واحد صنفی متخلف


نایب‌رئیس اتاق اصناف مشهد به شهرآرا گفت: در موج اول نظارت‌ها برای اجرای مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بیش از ۱۰ هزار بازرسی از نقاط مختلف شهر انجام شد. تاکید ما بر تعطیلی مراکز تجاری و محل‌های تجمع بود و این کار با همکاری خوب واحد‌های صنفی انجام شد.


هادی مخملی ضمن اشاره به اینکه نمی‌توان تخلف افراد معدود را انکار کرد، گفت: بیش از ۷۰۰ واحد صنفی متخلف مشهدی در گشت‌های مشترک میان پلیس اماکن و بازرسان اتاق اصناف مشهد پلمب شدند و درصورت مشاهده بازهم با متخلفان برخورد خواهد شد.


وی ضمن اشاره به مرحله دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از ۲۳ فروردین اجرا خواهد شد، گفت: تصمیم‌های دولت نباید موجب اجرای دوگانه و ایجاد تبعیض در بازار شود. این درست نیست که مشاغلی با موضوع فعالیت واحد، رفتار دوگانه انجام دهند؛ مثلا این نوعی تبعیض است که موبایل‌فروشی‌ها در مجتمع‌های تجاری امکان فعالیت نداشته باشند و در راسته بازار‌ها فعال باشند.


او با اشاره به طرح «چراغی برافروز» شورای شهر مشهد گفت: بسیاری از مشاغل کم‌درآمد وابسته به اصناف، آسیب دیده‌اند. باربر‌ها و نیرو‌های خدماتی که دستمزد روزانه و هفتگی داشته‌اند، آسیب دیده‌اند و ادامه شرایط کنونی موجب آسیب جدی به اقشار کم‌درآمد خواهد شد، بنابراین از مردم می‌خواهم که با مشارکت در طرح «چراغی برافروز» به کمک اقشار ضعیف بشتابند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->