بارش باران و کاهش دید افقی رانندگان در حوزه بردسکن، کلات وسرخس (۳ تیرماه ماه ۱۴۰۳) شناسایی و دستگیری ۴۰ مجرم سابقه‌دار با اطلاعات بانک ژنتیک از ابتدای امسال استفاده از ظرفیت پزشکان بین المللی در پیاده‌روی اربعین حریق منزل مسکونی در خیابان عبادی مشهد (۳ تیر ۱۴۰۳) برخورد گلوله به قلب متهم مامور پلیس را به دادگاه کشاند جزییات اسیدپاشی کارتن‌خواب غیرتی روی جوان مغازه‌دار| مقتول با زنم رابطه داشت ترافیک سنگین در خیابان‌های مشهد پس از بارش باران (۳ تیر ۱۴۰۳) روایت تلخ عروس عاشق| خانواده همسرم من را روانی خطاب می‌کنند حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات توصیه‌های ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد (۳ تیرماه ۱۴۰۳) بلیت قطار گران می‌شود؟ (۳ تیر ۱۴۰۳) پیکر سومین مفقودی سیل جاده چالوس پیدا شد (۳ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۲ فقره سرقت در غرب مشهد (سوم تیرماه ۱۴۰۳) وثیقه خروج از کشور مشمولان غیرغایب در محرم و صفر حذف شد جوانان با چه انگیزه‌ای مهاجرت می‌کنند؟ ایران بهترین مراکز درمان ناباروری دنیا را دارد آپارتمان‌هایی که جلوی رشد هوش هیجانی کودک را گرفته اند! مشمولان ۳۵‌سال‌به‌‌بالا و حداقل دارای ۲ فرزند معاف می‌شوند نتایج یک پژوهش؛ ۲۸ میلیون ایرانی در مناطق درگیر با بحران آب زندگی می‌کنند ماجرای ضرب و شتم مامور «پارک خورشید» مشهد چه بود؟+ فیلم
سرخط خبرها

رعایت‌نکردن مراقبت‌های بهداشتی، می‌تواند سبب تخم گذاری شپش بر روی مو و پوست بدن شود

  • کد خبر: ۲۳۲۸۳۷
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
رعایت‌نکردن مراقبت‌های بهداشتی، می‌تواند سبب تخم گذاری شپش بر روی مو و پوست بدن شود
استاد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی، می‌تواند زمینه‌ی تخم گذاری شپش بر روی مو و پوست بدن افراد را فراهم کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فریبا برنجی ضمن برشمردن بیماری‌های انگلی ناشی از شپش گفت: در صورتی که اقدامی برای از بین رفتن شپش صورت نگیرد، متعاقب آن، فرد به یک بیماری دیگری به نام بیماری ولگردان مبتلا می‌شود. این بیماری در افرادی که دیر استحمام و دیر لباس خود را عوض می‌کنند، دیده می‌شود و در فرد مبتلا علائم ضایعات پوستی متعددی همچون، خشکی و سفتی پوست بروز می‌کند.

وی در توضیح بیشتر این بیماری انگلی گفت: شپش، انگل خونخواری است که بر روی مو و پوست بدن تخم گذاری می‌کند و انگل پدیکولوس یا شپش، که با خارش در تمام طول روز و شب همراه بوده، می‌تواند روی موی سر و بدن تخم گذاری کند.

عضو هیئت علمی گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماری پدیکولوزیس، عموماً روی مو‌های پشت سر و پشت گوش تخم گذاری می‌کند و این تخم‌ها روی سر بیمار قابل مشاهده بوده و در صورتی که آلودگی بسیار شدید باشد، خود انگل که یک حشره بسیار کوچک است، را نیز می‌توان روی سر بیمار مشاهده کرد.

برنجی همچنین گفت: نوع دیگر از این انگل خونخوار، شپش بدن است، که لا به لای درز لباس‌ها تخم گذاری می‌کند. شپش‌ها با خون خواری خود، گزش‌های متعدی ایجاد می‌کنند و باعث خارش شدید می‌شوند، چرا که بزاق آنها حاوی مواد آنتی ژنیک هستند، که این مواد در زیر پوست فرد منتشر می‌شوند، بنابراین بیمار احساس خارش شدید می‌کند. شپش روی بدن بیشتر از روی بدن خون خواری کرده و می‌تواند موجب انتقال بیماری‌هایی مثل تیفوس اپیدمیک و تب راجعه به انسان شود، اما شپش سر بیماری خاصی منتقل نمی‌کند.

وی روش‌های انتقال شپش را، عدم رعایت نکات بهداشتی عنوان کرد و افزود: جهت پیشگیری از ابتلا به شپش، بهتر است، در آرایشگاه‌ها از وسایل بهداشتی شخصی مخصوص خود مثل قیچی، شانه، پیش بند و سایر وسایلی که با پوست تماس دارند، استفاده شود، چون استفاده از وسایل شخصی مشترک، در آرایشگاه‌های غیربهداشتی منجر به انتقال بیماری می‌شود. همچنین استفاده مشترک از لباس هاس ورزشی در باشگاه ها، نیز باعث انتقال شپش می‌شود.

برنجی گفت در مدارس، مترو، تاکسی، اتوبوس، کمپ‌های معتادین، زندان ها، مراکز سالمندان و مکان‌هایی که تجمع افراد با یکدیگر زیاد است، بیماری شپش به راحتی از بدن یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود لذا، شپش از یک میزبان به میزبان دیگر قابل انتقال است، حتی استفاده از گوشی صوتی آلوده می‌تواند باعث انتقال آن شود.

عضو هیئت علمی گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به شپش استحمام مکرر، تعویض مکرر لباس‌های زیر، اجتناب از تماس با افراد دچار خارش و نیز در صورت استفاده فرد مبتلا از وسایل شخصی از جمله ملحفه، لباس و... ضدعفونی کردن آنها توصیه می‌شود. در صورتی که، ملحفه یا رو تختی‌های بزرگ که قابل شست و شو نیستند، آلوده شوند، جهت از بین رفتن حشره، آنها را در کیسه‌ای بزرگ در بسته به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز در فضای باز قرار داده، پس از آن می‌توان مجدد از آنها استفاده کرد.

برنجی بهترین راه برای از بین رفتن تخم‌های شپش را کوتاه کردن مو ذکر و یادآور شد: برای درمان شپش، استفاده از شامپوی پرمترین با نظر پزشک معالج توصیه می‌شود. همچنین، افرادی که مو‌های بلندی دارند، قبل از شروع استحمام، مخلوط آب ولرم و سرکه را با شانه دندانه ریز به مو‌های خود کشیده، که باعث جدا شدن تخم‌های شپش از موی سر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری، یک بیماری خانوادگی است و در صورت ابتلاء یک عضو از خانواده، سایر اعضا نیز همزمان نیز باید باهم درمان شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->