کوسه جان بازیگر «دزدان دریایی کارائیب» را گرفت «کودک شو» ویژه عید غدیر روی آنتن می‌رود + زمان پخش «منوچهر والی زاده» مجری مناظره انتخاباتی رادیو ورزش شد محمد معتمدی «از ایران نگذشتیم» را خواند + ویدئو «تامینا» جایزه بهترین فیلمنامه فالواترای ایتالیا را کسب کرد کنسرت رایگان محسن ابراهیم‌زاده در منطقه فرهنگی‌گردشگری عباس‌آباد معرفی کاندیدا‌های هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های خراسان‌رضوی + اسامی «ترانه راهزنان» از شبکه چهار پخش می‌شود راه‌یابی «آخرین شیهه...» به جشنواره RIFFA کانادا سریال «فراری» روی آنتن شبکه یک + زمان پخش «زخم کاری» به فصل چهارم رسید + جزئیات مریم و رامین «در پناه تو» بعد از ۴۰ سال + عکس جلسه نقد کتاب «گنجشک در اتاق ریکاوری» برگزار شد | کنسرو شدن کلمات و رنده شدن دیالوگ‌ها در شعر فراسپید جکی چان با یک «یک اسطوره» در راه سینما ویژه‌برنامه‌های تلویزیون به مناسبت عید غدیر + زمان پخش دوقلو‌های جایگزین سارا و نیکا در پایتخت ۷ مشخص شدند؟ + عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گذری بر ظرفیت نمایش‌های سنتی و آیینی در نقد اجتماعی
سرخط خبرها

آموزشگاه‌های آزاد هنری اسیر چالش‌های دائمی

  • کد خبر: ۲۳۳۵۴۶
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
آموزشگاه‌های آزاد هنری اسیر چالش‌های دائمی
با شروع فصل تابستان، پیک کاری آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز آغاز شده است، اما در عین حال این آموزشگاه‌ها با چالش‌های جدیدی رو‌به‌رو هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، با شروع فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان درحالی بازار آموزشگاه‌های هنری آزاد داغ می‎‌شود که این مراکز با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شوند؛ چالش‌هایی که همواره برای این مراکز وجود دارد، اما با آغاز فصل تابستان دوچندان می‌شود. مسئله گرفتن مجوز برای اجرا‌های موسیقی، افزایش اجاره ملک، بی‌مهری از جانب مسئولان و... تنها بخشی از این مسائل هستند. در ادامه با مدیران بعضی از این آموزشگاه‌های هنری آزاد به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مسئله مجوز برنامه‌های موسیقی برای هنرجویان و اساتید 

مدیر آموزشگاه موسیقی درنا با اشاره به دغدغه آموزشگاه‌های موسیقی در مشهد بیان کرد: حدود ۲۵ سال است که فعالیت موسیقی دارم. از سال ۱۳۹۲، آموزشگاه موسیقی را راه‌اندازی کردم که در طی این سال‌ها به صورت مداوم در حال فعالیت هستم. دغدغه ما در مشهد، گرفتن مجوز اجرای موسیقی برای هنرجویان و اساتید است.

علی امانی در بیان یکی دیگر از دغدغه‌های خود افزود: با توجه به هزینه‌های بالای اجاره ملک، با ویژگی‌های استاندارد برای آموزشگاه‌های موسیقی، مسئولان به نحوی باید از حمایت کنند. به عنوان مثال باید مکانی باشد که عایق صدا بوده و برای همسایگان مزاحمت ایجاد نشود که در این صورت نیاز به هزینه بالایی داریم و حمایت مسئولان. همچنین به‌نظرم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در زمینه تهیه ابزارآلات موسیقی از هنرمندان و آموزشگاه‌ها حمایت بیشتری کند.

وی با اشاره به برنامه‌های تابستانی آموزشگاه موسیقی خود ادامه داد: آموزشگاه ما در تابستان، علاوه بر کلاس‌های گروهی و انفرادی قرار است ورکشاپ‌های اختصاصی با حضور اساتید بنام برگزار کند. هر هنرجویی که در مرحله اولیه انتخاب ساز است ما با توجه به علاقه‌مندی‌هایی که دارد به او مشاوره می‌دهیم تا انتخاب درستی داشته باشد.

دغدغه مدرک معتبر در عرصه بین‌المللی 

 مدیر آموزشگاه هنر‌های تجسمی دورنگار درباره دغدغه‌های هنرمندان بعد از کرونا و حمایت ارگان‌های دولتی بیان کرد: ۵ سال از افتتاح آموزشگاه من می‌گذرد. دو سال اول کار نمایشگاه با کرونا همراه بود در آن زمان بسیاری از آموزشگاه‌ها تعطیل شدند، اما من به دلیل علاقه زیادی که به کارم داشتم، برنامه‌ای بلندمدت هدف‌گذاری کردم. در آن زمان، شهرداری طرحی را اجرایی کرد که در آن موقعیت کمک‌کننده بود. به صورت پیش‌قسط مبلغی را به آموزشگاه‌ها پرداختند و ما به ازای آن ما برای کارکنان شهرداری کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم. این طرح معایبی را هم مانند جدی‌نگرفتن کلاس توسط هنرجو داشت؛ چون عملاً کلاس برای آن‌ها رایگان بود.

شبنم صالح‌زهی با اشاره به چالش‌های اعتبار مدرک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه ما، مدرک معتبر در عرصه بین‌المللی است. متأسفانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مدرک معتبری به هنرجویان نمی‌دهد؛ از طرفی سازمان فنی حرفه‌ای نیز بر روی مدرک خود مانور زیادی می‌دهد. مدرک این سازمان بین‌المللی بوده و دوزبانه است که بسیاری از علاقه‌مندان این مدرک را انتخاب می‌کنند. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بستری برای معتبرشدن مدارک فراهم کند. 

وی درباره برنامه تابستانی آموزشگاه‌ هنرهای تجسمی خود افزود: پیک کاری هر شغلی در زمان خاصی است. در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس استقبال بیشتری از کلاس‌های هنری می‌شود. ما در تابستان به اندازه‌ کل سال باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم از پس هزینه‌هایمان در فصول سرد سال که آموزشگاه هنرجوی کمتری دارد، برآیم.

مسئله دیده‌شدن هنر کودک و نوجوان

مدیر آموزشگاه موسیقی نامیک با اشاره به اهمیت موسیقی در کودکان بیان کرد: نامیک، آموزشگاه تخصصی کودک و نوجوان است که شیوه کار با هنرجویان را از دانشگاه اتریش الگوبرداری کرده‌ایم و با اساتید آن دانشگاه نیز تعامل داریم. به این ترتیب، از نوازندگی هنرجویان فیلم گرفته می‌شود و برای اساتید این دانشگاه ارسال و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فیروزه مدیرخراسانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: چالش موسیقی در مشهد بسیار زیاد است. کودکان و نوجوانانی که موسیقی کار می‎‌کنند، نیاز به دیده‌شدن دارند. سالن‌‎های خالی برای اجرای موسیقی در این شهر زیاد است، اما هیچ ارگانی برای اجرایی‌شدن این کار حمایت و اقدام نمی‌کند. 

مدیرخراسانی با اشاره به چالش‌های اهالی هنر و موسیقی خراسان خاطرنشان کرد: اهالی هنر، در دوران کرونا صدمه بسیاری دیدند که در عین حال تسهیلاتی به آن‌ها تعلق نگرفت و بعضی از آموزشگاه‌ها مجبور به تعطیلی موقت یا دائمی شدند. آموزشگاه ما به صورت اختصاصی در حوزه کودکان فعالیت می‌کند. اگر ما نخواهیم کودکانمان به سوی فضای مجازی و تلفن همراه بروند باید آن‌ها را جذب هنر و موسیقی کنیم. برای نهادینه‌شدن این موضوع، باید در دیده‌شدن هنر کودکان مؤثر باشیم.

این مدیر آموزشگاه بیان کرد: در این حوزه نیاز به وجود حامی نیز هست. نیاز است همه با هنر آشتی کنند. الان نزدیک انتخابات است و بسیاری از کاندیدای ریاست‌جمهوری در ابتدا به‌سراغ یک هنرمند می‌روند که برایشان موسیقی، فیلم و... بسازد، اما به‌محض تمام‌شدن این بازه زمانی، هنرمندان و دغدغه‌هایشان به فراموشی سپرده می‌شوند. موسیقی مقامی و هنرمندان خراسان‌رضوی جزو ظرفیت‌های گردشگری هستند. زائری که برای زیارت امام‌رضا(ع) به حرم می‌رود، جذب معماری و کاشی‌کاری آن نیز می‌شود که اثر یک هنرمند است. اهالی شهر باید با هنرمندان دوست شوند.

مدیر این آموزشگاه موسیقی بیان کرد: آموزشگاه ما در تابستان برای کودکان برنامه ویژه‌ای نظیر تئاتر موزیکال، ترکیب هنر و موسیقی، اردو و... در نظر گرفته است.

مبلغ شهریه و مسئله تورم

 آموزشگاه هنرهای تجسمی مقدسی با اشاره به اهمیت کپی‌کاری گفت: هنرجویانم را در فضایی قرار می‌دهم که با طبیعت زنده کار کرده و اثر خلق کنند. ما تأکید دارید که در آموزشگاه و به‌صورت کپی‌‌، کار نکنیم.

معصومه مقدسی بیان کرد: به‌نسبت شهریه‌ای که از هنرجو دریافت می‌شود، خدمات بسیار بالاست؛ اما بازخوردی که باید را دریافت نمی‌کنیم. به نظرم اداره ارشاد اگر قرار است مبلغ شهریه‌ها را افزایش دهد باید به‌گونه‌ای باشد که تورم را نیز در نظر بگیرد. خرید لوازم هنری، اجاره آموزشگاه، برگزاری ورکشاپ‌ و... بسیار هزینه‌بر است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تفاوتی را بین آموزشگاهی که کپی کار می‌کند و آنکه خلق اثر می‌کند، در نظر بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->