رمزگشایی سرقت‌های مدارس غرب مشهد پاسخ به چند پرسش‌ متداول بازنشستگان کشوری درباره بیمه تکمیلی عکس و فیلم از خسارت‌های زلزله ۵ریشتری در کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از زلزله کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | ۲ فوتی و ۵۰ مصدوم و چند نفر زیر آوار مانده در کاشمر | حال ۱۵ نفر وخیم است زلزله نسبتاً شدید کاشمر در خراسان رضوی را لرزاند + جزئیات (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) هزینه میلیاردی پیشگیری از ابتلا به هاری | شهرداری‌ها موظف هستند که کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب را پیگیری کنند بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای مشهد و خراسان‌رضوی ( ۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تبلیغ محصول مکمل در فضای مجازی ممنوع است ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از امروز آغاز شد + شرایط (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیاز شبکه درمان به خون و فراورده‌های خونی پاسخ به ابهامات «متناسب‌سازی حقوق» بازنشستگان | احکام جدید حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست تذکر دیوان محاسبات کشور به دستگاه‌ها درباره اجرای قانون هوای پاک وزیر کار: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود | پیگیر متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز هستیم بازنشستگی دوران فراغت یا مرارت؟ | پای حرف‌های چند پدر به مناسبت روز جهانی پدر ساماندهی مدارس کانکسی کشور در مهر ۱۴۰۳ پایان سرقت‌های عجیب از طلافروشان مشهدی |شکایت ۷ زرگر از یک زباله گرد
سرخط خبرها

بروز اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان‌رضوی

  • کد خبر: ۲۳۳۷۲۰
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
بروز اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان‌رضوی
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان‌رضوی که سابقه سفر به امارات را داشته است، در بیمارستان امام‌رضا‌(ع) مشهد بستری شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی افزود: بیمار مردی ۴۳ساله است که با علائم تب، بثورات پوستی و بدن‌درد در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به بیمارستان امام‌رضا(ع) مراجعه کرده و نتیجه آزمایشات وی مثبت شده است. بیمار در دو هفته گذشته، سابقه سفر به کشور امارات داشته است.

 وی در پی بروز اولین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان‌رضوی مجدداً هشدار داد: هم‌وطنانی که اخیراً به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس به‌خصوص کشور امارات یا کشور‌های پاکستان و افغانستان که بیماری تب دنگی در آنجا شایع است، سفر کرده و علائمی مثل تب، بدن‌درد، استخوان‌درد، استفراغ یا اسهال دارند، با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنند. اگر دچار تب یا علائم خفیف همانند درد بدن یا درد پشت حدقه چشم هستند نیز به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی‌درمانی مراجعه نمایند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: "تب دنگی" نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و اخیراً مواردی از ابتلا به آن در برخی هم‌وطنان مسافر کشور‌های حاشیه خلیج فارس، شناسایی شده است؛ البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان‌پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق خواهد افتاد.

نهبندانی افزود: هنگامی که یک پشه فرد آلوده به ویروس را نیش بزند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود و پس از مدت کوتاهی (یک هفته تا ده روز) پشه با نیش‌زدن، ویروس را به افراد سالم منتقل می‌نمایند. ویروس تب دنگی می‌تواند از طریق تخم پشه به نسل‌های بعدی پشه نیز منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه راه انتقال بیماری تب دنگی عمدتاً از طریق نیش پشه آئدس مهاجم آلوده به ویروس است، اما از طریق انتقال خون، اهدای عضو و مادر به جنین هم امکان انتقال وجود دارد، تاکید کرد: به منظور پیشگیری از احتمال شیوع این بیماری، شهروندان باید آموزش و راه‌های پیشگیری از این بیماری را بدانند.

نهبندانی راه اصلی پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی را ازبین‌بردن مکان‌های تولید مثل پشه و محافظت از نیش پشه‌ها دانست و گفت: خشکاندن آب‌های راکد و محیط‌های نم‌دار به‌ویژه زیرگلدانی‌ها، زیر کولر، لاستیک‌های کهنه و قوطی و ظروفی که آب در آن‌ها جمع می‌شود و بستن درب مخازن نگهداری آب، خالی‌کردن روزانه ظروف آب و غذای حیوانات، استفاده از لباس‌های کاملاً پوشیده، آستین‌بلند و رنگ روشن به خصوص در هنگام کار در فضای باز با توجه به اینکه این پشه‌ها در هنگام روز فعال هستند، پوشاندن پنجره‌ها با توری مناسب و ریز، استفاده از اسپری و ترکیبات دورکننده حشرات در مناطق آلوده نیز ضرورت دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->