تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع)
سرخط خبرها

عرفه، روز عرفان حسینی

  • کد خبر: ۲۳۴۰۳۷
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
عرفه، روز عرفان حسینی
عرفه روز شناخت است، روزی که در بیابان عرفات با کلمات بلند امام حسین علیه السلام و دوربین دعای آن حضرت اوج ضعف بنده و بلندی عظمت پروردگار را به نظاره می‌نشینیم.

عرفه روز شناخت است، روزی که در بیابان عرفات با کلمات بلند امام حسین علیه السلام و دوربین دعای آن حضرت اوج ضعف بنده و بلندی عظمت پروردگار را به نظاره می‌نشینیم.

اما از این روز بزرگ و مفاهیم دعای بلند آن دو نکته مهم به ذهن متبادر می‌شود:

۱_ما نیاز داریم به اینکه گاهی یک وقتی برای تفکر در نعمت‌های خدا برای خودمان بگذاریم که چه داشته‌هایی داریم که قدرشان را کمتر یا اصلاً نمی‌دانیم. دعای عرفه، فرهنگ شکرگزاری را به ما می‌آموزد و به ما یادآوری می‌کند که درباره نعمت‌های خدا بهتر و بیشتربیندیشیم و از آنها لذت ببریم و در مقام شکر آن باشیم.
شکر در برابر نعمت‌های ظریفی که فقط در بیان بلند امام حسین علیه‌السلام جاری شده و ما یاد می‌گیریم که چگونه شکرگزاری کنیم.

۲_از این دعا استفاده می‌شود که ما همیشه زشتی‌های خود را با خوبی‌های خدا مقایسه نکنیم. بلکه بایدبا خود بگوییم، در برابر خوبی‌های خدا من چه کرده‌ام؟
فایده این نوع نگاه این است که دیگر مغرور نمی‌شویم، زیرا نقطه سقوط ما این است که وقتی خدا نعمت به ما می‌دهد آنقدر غرق در نعمت می‌شویم که شیطان با غرور ما را به ورطه سقوط می‌کشاند.

۳_هیچ عرفانی بالاتر از عرفان حسینی آن هم از طریق دعای عرفه نیست.
خواندن و تفکر و تدبر در فقرات این دعای پر از عرفان، مسیر را پیش روی ما انسان‌های تشنه جویای چشمه زلال به خوبی باز می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مؤمن این است که می‌خواهد دائماً خود را به خدا نزدیک کند و پیوسته در جهت جلب رضای اوست. همانطور که در روایات بسیاری به توبه یا دعا و... سفارش شده و از طرف دیگر مکان‌ها یا زمان‌های خاصی برای اجات دعا یا قبولی توبه ذکر شده، برای جلب رضایت حق نیز اوقات یا مکان‌هایی بیان شده که مؤمن می‌تواند در آنها، به خداوند تقرّب جوید. خداوند، مهربان و بخشنده بوده و رحمت او همیشه بر خلقش جاری است، اما باید بدانیم برخی از اوقات یا در برخی از مکان‌ها رحمت خداوند بر خلق بیشتر بوده و بخشش معاصی راحت‌تر می‌باشد، یکی از همین اوقات روز عرفه است. برای کسی که در جستجوی رحمت الهی است روز عرفه فرصت خوبی است تا بتواند رضایت خداوند را جلب نموده و از گناهان خود توبه کند. 

روز نهم ذیحجه به روز عرفه معروف است. این روز یکی از مهمترین روز‌ها برای کلیه مسلمانان به ویژه شیعیان جهان است.

در این روز پرودگار عالم به کربلا و زائران امام حسین (ع)، صحرای عرفات و حجاج خانه خدا و افراد دل شکسته و دست برآورده به سوی خدا در سراسر جهان توجه ویژه‌ای مبذول می‌دارد.

به همین دلیل اگر چه روز عرفه از اعیاد مسلمانان به شمار نمی‌رود، ولی ارزش آن با روز عید برابری می‌کند. همچنین روز عرفه روز آغاز مناسک حج است.
این روز یکی از بهترین ایام خداست که فرصت مناسبی برای تفکر، تدبر و تأمل در عظمت و قدرت لایزالی خداوند، دعا و نیایش، تضرع و زاری به درگاه ایزد یکتا، اعتراف به گناهان و توبه و طلب آمرزش از خداوند غفور محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->