حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتا متوقف می کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد تهدید کاخ سفید: اوکراین در نشست سران ناتو دعوتنامه عضویت دریافت نخواهد کرد زمان و محل حضور محمدباقر قالیباف در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات واکنش تهدید آمیز نمایندگی ایران در سازمان ملل به تحریم های جدید آمریکا
سرخط خبرها

قالیباف: آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای این سیاست است

  • کد خبر: ۲۳۴۰۶۱
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
قالیباف: آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای این سیاست است
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حکمرانی در سیاست خارجی به‌معنای تنظیم روابط است و اینکه حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. همچنین آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای این سیاست است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی»، با تبریک عید سعید قربان اظهار کرد: اگر با اعتماد مردم دولت چهاردهم را تشکیل دهم، سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی بسیار با اهمیت و رکن دولت خواهد بود؛ یعنی همه دستکاه‌های دولتی یک طرف و بحث سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی یک طرف است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و اینکه حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. همچنین آرمان گرایی واقع بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است.

این نشست با محوریت «سیاست خارجی» برگزار شد. فواد ایزدی، محمدکاظم سجادپور و ابراهیم متقی به عنوان کارشناسان برنامه و کاظم غریب آبادی و فکری به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور داشتند.

قالیباف عزت و مصلحت و حکمت را سه رکن مهم در حوزه سیاست خارجی دولت خود عنوان و اظهار کرد: معتقدم در عرصه‌های بین المللی موضوع ما «ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی» به خصوص در استراتژی‌های بخشی پنجگانه مهم است.

وی با اشاره به موقعیت ایران ادامه داد: در حوزه اقتصادی آگاهی دارم، اما تخصص ندارم و این شامل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود، اما در حوزه راهبردی و ظرفیت‌های جغرافیایی کشور اطلاعات کامل داشته و شاگردی پیش اساتید داشته و در دانشگاه هم درس می‌دهم.

قالیباف ادامه داد: ۱۹.۵ درصد ظرفیت نفت و گاز جهان در ایران است و ما منابع معدنی غنی داریم؛ اگر این ظرفیت‌ها هم نبود به تنهایی موقعیت ژئوپلیتیک برای ادامه کشور کافی بود، اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مدیریت قوی، آگاه، دارای کارنامه و برنامه، دارای شجاعت تصمیم گیری و تنظیم روابط و اتخاذ تصمیم نهایی مهم است که متاسفانه در دستگاه دیپلماسی این اتفاق نیفتاده است؛ توضیح می‌دهم و چقدر برنامه باز داریم و پرونده بسته داریم که گفتگو‌ها تبدیل به قراداد شده، اما توان اجرا نداشتیم.

سیاست دولت شهید رئیسی در گسترش روابط با همسایگان را ادامه می‌دهیم

وی اقتدار منطقه و انتفاع اقتصادی را به عنوان راهبرد‌های خود در عرصه سیاست خارجی بیان کرد و گفت: اقتدار منطقه‌ای به معنای گسترش روابط با همسایگان است که این سیاست در دولت شهید رئیسی بود که با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم؛ تقویت محور مقاومت و تامین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال کرده و اینکه منطقه تحت تاثیر قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه نباشد و ارتباط نزدیک با کشور‌های منطقه داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه تبدیل شدن به «هاب منطقه» در حوزه ترانزیتی را دنبال می‌کند، گفت: در حوزه انرژی و صدور کالا‌های خدمات عمومی مثل خدمات بهداشت و درمان و مهندسی و آموزش به موضوع انتفاع اقتصادی توجه می‌شود.

برای رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده شود

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت آسیا و اوراسیا گفت: با توجه به اینکه در تحریم هستیم، باید برای رفع تحریم اولویت به شرکت‌های کوچک داده شده که ظرفیت‌های خوبی برای ما فراهم می‌کنند.

قالیباف با بیان اینکه به روابط مالی دوجانیه کم توجه شده است، گفت: برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها خارج از قدرت‌ها جهانی و یا در رقابت هستند که می‌توان از فرصت آن‌ها بهره گرفت ولی به آن‌ها کمتر توجه شده است.

 رئیس جمهور باید بتواند اجماعی بین نخبگان ایجاد کند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امتداد مسائل مربوط به سیاست داخلی و خارجی با یکدیگر است؛ نکته مهم در سیاست خارجی قدرت اجماع سازی در درون کشور است. در سال‌های گذشته در این رابطه چالش داشتیم. رئیس جمهور باید بتواند اجماعی بین نخبگان ایجاد کند.

جبهه انقلاب قبل از ۸ تیر به یک نفر برسد

وی درباره امکان کناره گیری بعد از مناظرات گفت: دیروز با ستاد‌ها صحبت کردم و دو نکته را متذکر شدم، یکی رعایت اخلاق و اینکه جبهه انقلاب باید ملاک باشد؛ باید جبهه انقلاب قبل از ۸ تیر به یک نفر رسیده و این عقلانیت و گذشت و محبت در جبهه انقلاب است.

وی در واکنش به صحبت‌های یکی از کارشناسان درباره اولویت‌ها در انتخابات رئیس جمهور از نگاه رهبری گفت: شما بیانات رهبر انقلاب در ملاقات با مدال آوران عرصه علم را نگاه کنید؛ رهبری فرمود که به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر باشند، اما قبلش می‌فرمایند به کار آشنا و سابقه داشته و هم به ملاک‌ها توجه شود، یعنی لازم است کار بلد بوده و هم به ملاک‌های ایران و انقلاب وفادار باشد.

قالیباف بیان کرد: ادعا ندارم که در هر دو بهترین هستم، چون نسبی است؛ بعد از دفاع مقدس همواره در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده و روحیه استکبارستیزی دارم.

وی ادامه داد: آقای حاجی زاده چند سال قبل مطرح کرد که فلانی در موضوع موشکی تحول و پایه اصلی را گذاشت. در دوره‌ای که شهید سلیمانی مسئول جبهه مقاومت بود، با ایشان همراه بوده و تلاش و مشورت داشتم که داخل کشور و دشمنان می‌دانند که نگاه انقلابی و در صحنه بودن کار من بوده و افتخار می‌کنم.

 در برنامه هفتم اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است گفت: نگاه ما صرفا امنیتی نیست و تمام استراتژی‌های بخشی در حوزه توسعه و رشد اقتصادی است و نمونه‌ای از الگوی انقلاب اسلامی است.

رئیس مجلس تاکید کرد: امروز فلسطین فقط موضوع جهان اسلام نیست و تبدیل به موضوع اصلی دنیا شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه اش برای برقراری توازن گفت: موضوع توازن کلیدی است و به آن توجه داریم؛ ظرفیت‌های بالقوه نیز باید بالفعل شود که آن در گرو وجود مدیر قوی و کارآمد است.

قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های هوایی کشور گفت: ضعف مدیریت و عدم آگاهی از موضوع باعث شده از ظرفیت هوایی و عبور از فضای هوایی کشور استفاده نشود. بیش از ۶ میلیون هم وطن ما به فرودگاه امام آمده و به کشور‌های همسایه می‌روند و بعد از آن جا به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند در نتیجه از درآمد‌های آن استفاده نشده است.

وی گفت: مستضعف کسی است که ظرفیت بالقوه را نتواند بالفعل کند و مسئولی که این کار را نکند، ظلم کرده است.

بی شک جمهوری اسلامی قدرت منطقه است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای گفت: بی‌شک جمهوری اسلامی قدرت منطقه است که می‌توان از ظرفیت پیمان‌های بریکس و شانگهای استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->