دانشگاه شهید بهشتی در خصوص قطع همکاری با محمد فاضلی توضیحاتی داد بازگشت نخستین گروه حجاج خراسانی به مشهد مقدس | روند بازگشت حجاج تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از فردا شنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۳) +جد‌ول زلزله کاشمر به ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت زد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکم تیرماه ۱۴۰۳) | پیش‌بینی بارش‌های رگباری با احتمال ایجاد سیلاب در خراسان رضوی وزش باد و نوسان نسبی دما در نوار شمالی کشور | اهواز گرم‌ترین مرکز استان ایران (یکم تیرماه ۱۴۰۳) آغاز ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی + جزئیات (یکم تیر ۱۴۰۳) اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام شد حریق و انفجار تعمیرگاه موتورسیکلت یک مصدوم بر جای گذاشت (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) چرخ‌گوشت دست کودک دوساله را بلعید
سرخط خبرها

جزئیات جدید از مسمومیت و مرگ بیماران دیالیزی با محلول‌‌های آلوده

  • کد خبر: ۲۳۴۶۸۰
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
جزئیات جدید از مسمومیت و مرگ بیماران دیالیزی با محلول‌‌های آلوده
رئیس انجمن نفرولوژی ایران با تأیید آلودگی "محلول‌های دیالیز صفاقی" به آلومینیوم، جزئیات و نحوه مسمومیت برخی بیماران دیالیزی استفاده‌کننده از این محلو‌ل‌های آلوده را توضیح داد.

به گزارش شهرآرانیوز، چند روز پیش بود که گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد برخی مشکلات و عوارض پس از مصرف محلول دیالیز صفاقی یک شرکت دارویی، منتشر شد و بررسی موضوع در دستور کار ادارات‌کل تخصصی مرتبط سازمان غذا و دارو قرار گرفت و در بیست و چهارم خرداد ماه، دستور توقف تولید، توزیع و مصرف تمامی سری ساخت تولیدی این محصول تا زمان بررسی آزمایشات دقیق‌تر در سطح کشور صادر شد.

در نهایت بر اساس گزارش بررسی‌ها، تعدادی از نمونه‌ها نامنطبق و تعدادی از نمونه‌ها از نظر میزان آلومینیوم قابل‌قبول بودند.

دکتر شهرزاد عصاره؛ رئیس انجمن نفرولوژی ایران در توضیح مسمومیت بیماران دیالیزی بر اثر استفاده از محلول‌های دیالیز صفاقی اظهار کرد: آمار دقیق فوتی‌های احتمالی را باید وزارت بهداشت اعلام کند.

وی درباره کاربرد محلول دیالیز صفاقی تصریح کرد: در زمان حاضر ۸۰۰ نفر در سطح کشورمان از طریق "دیالیز صفاقی" درمان می‌شوند و مابقی بیماران که بیش از ۲۵ هزار نفر هستند دیالیز خونی دریافت می‌کنند.

عصاره ادامه داد: برای انجام دیالیز، کاتتر یا لوله‌ای در شکم تعبیه می‌شود تا محلول دیالیز وارد فضای صفاقی شود؛ از این طریق دو لیتر محلول وارد صفاق (غشای حفره شکم) می‌شود و این محلول ۶ ساعت باقی می‌ماند و سموم بدن را جذب می‌کند؛ سپس محلول را از طریق لوله خارج می‌کنند تا مواد زائد خون مانند پتاسیم، کراتینین، اوره و... تصفیه شود، این محلول باید کیفیت بالا، مناسب و تأییدیه‌های لازم از نظر فیزیولوژیک را داشته باشد.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران یادآور شد: محلول دیالیز صفاقی این شرکت، آلوده به آلومینیوم بوده است و پزشکان پس از مدتی از مصرف این محلول توسط بیماران، متوجه شدند که بیماران دچار عوارض و در حال بدحال شدن هستند که در نهایت به این تشخیص رسیدند که این امر ناشی از آلودگی محلول دیالیزی بوده است که پس از بررسی‌های سازمان غذا و دارو این موضوع محرز شد.

عصاره در پاسخ به این سؤال که "آیا دارو‌های تولیدی تحت نظارت سازمان غذا و دارو و شرکت تولیدکننده نبوده‌اند؟ " گفت: شرکت‌های تولیدکننده باید مواد دارویی خود را تحت کنترل کیفی قرار دهند که در این فرآیند احتمالاً متوجه نشده‌اند که این محلول آلودگی دارد. سازمان غذا و دارو نیز بر این موضوع باید نظارت کند تا محلول‌ها قبل از رسیدن به دست بیماران از نظر کیفی کنترل شوند که گویا در این زمینه نیز دقت کافی انجام نشده است.

وی با ابراز اینکه "در کشور یک شرکت تولیدی و یک شرکت واردکننده محلول دیالیز صفاقی داریم. "، تأکید کرد: شرکت وارداتی سهم کمی در تأمین محلول موردنیاز بیماران دیالیزی دارد و اکثر بیماران از تولید داخل استفاده می‌کنند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->