اربعین شهدای جمهور در تهران و مشهد برگزار می‌شود تأکید استاندار خراسان‌رضوی بر نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در عرصه انتخابات پیش رو ۶۵۰ هزار مترمربع از معابر شهر مشهد از ابتدای سال آسفالت شده است رئیس بازرسی انتخابات خراسان‌رضوی: کارکنان دولت در ساعات اداری حق انجام فعالیت‌های انتخاباتی را ندارند حمله پهپادی مقاومت عراق به ایلات پس از عملیات مشترک با ارتش یمن برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در صداوسیما (۳ تیر ۱۴۰۳) ۸ تیرماه، فرصتی مهم برای میثاق با شهید رئیسی شهادت ۳۵۰ معلم و هشت هزار دانش آموز در غزه رئیس سابق شاباک: خطراتی حیاتی اسرائیل را تهدید می‌کند رسانه رژیم صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است تظاهرات گسترده صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو (۲ تیر ۱۴۰۳) حمله موشکی به شمال فلسطین اشغالی (۲ تیر ۱۴۰۳) دومین مستند انتخاباتی علیرضا زاکانی منتشر شد + فیلم از ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری در مشهد چه خبر؟ + فیلم (۲ تیر ۱۴۰۳) دومین مستند انتخاباتی پورمحمدی منتشر شد + فیلم قاضی‌زاده‌هاشمی: خانه‌داری باید شغل درنظرگرفته شود توقف پخش مستند تبلیغاتی زاکانی حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه اشغالگران آمریکایی (۲ تیر ۱۴۰۳) ۲۲ متخلف انتخاباتی در فضای مجازی شناسایی شدند (۲ تیرماه ۱۴۰۳) بازدید معاونین سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی از ستادهای انتخاباتی استان در مشهد
سرخط خبرها

اخلاق انتخاباتی برای نامزد‌ها و حامیان

  • کد خبر: ۲۳۴۷۲۸
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
اخلاق انتخاباتی برای نامزد‌ها و حامیان
یکی از مهم‌ترین اصول اخلاق انتخاباتی مدنظر رهبر معظم انقلاب، پرهیز از تهمت و توهین به یکدیگر است.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران یکی از رویداد‌های مهم سیاسی است که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر اهمیت رعایت اخلاق انتخاباتی تأکید داشته و توصیه‌هایی ارزشمند به نامزد‌ها و حامیان آنها ارائه کرده‌اند. ایشان در سخنرانی‌های متعدد خود به نکات مهمی درباره اخلاق انتخاباتی اشاره کرده‌اند و بر لزوم حفظ جایگاه جمهوری اسلامی و احترام به اصول اخلاقی تأکید دارند.

یکی از مهم‌ترین اصول اخلاق انتخاباتی مدنظر رهبر معظم انقلاب، پرهیز از تهمت و توهین به یکدیگر است. ایشان معتقدند که نامزد‌ها و حامیان آنها باید با احترام با یکدیگر رفتار کرده و از هرگونه اتهام‌زنی بی‌اساس خودداری کنند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همواره بر اهمیت وحدت ملی تأکید داشته‌اند. ایشان بر این باورند که انتخابات نباید بهانه‌ای برای تفرقه و اختلافات داخلی شود و نامزد‌ها باید با رفتار‌های خود به تقویت وحدت ملی کمک کنند. 

یکی دیگر از توصیه‌های مهم ولی‌امر‌مسلمین، رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی است. ایشان معتقدند که همه نامزد‌ها باید به قوانین احترام بگذارند و از هرگونه تخلف انتخاباتی پرهیز کنند. اخلاق انتخاباتی نه‌تن‌ها به تقویت دموکراسی کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش اعتماد عمومی به نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز می‌شود و رعایت اخلاق انتخاباتی می‌تواند به تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی نیز کمک کند. 

در نهایت، رعایت اصول اخلاقی در انتخابات می‌تواند به ایجاد فضایی سالم و شفاف برای رقابت‌های انتخاباتی منجر شود. این امر نه‌تن‌ها به نفع نامزد‌ها و حامیان آنهاست، بلکه به نفع کل جامعه ایرانی نیز خواهد بود. رعایت اخلاق انتخاباتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب نظیر عدم انتساب تهمت یا انجام غیبت، یکی از اصول مهمی است که نامزد‌ها و حامیان آنها باید به آن توجه کنند؛ زیرا با رعایت این اصول، می‌توان به تقویت وحدت ملی، افزایش اعتماد عمومی و حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران کمک کرد. 

از‌همین‌رو، ماده۷۴ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری (اصلاحی ۲۶‌دی‌ماه ۱۳۹۱) اشعار می‌دارد: «کلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزد‌های انتخاباتی درج کنند. در‌همین‌راستا شایسته است ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های محترم، صرفا به بیان کارنامه، برنامه و شایستگی‌های نامزد مد‌نظر خود پرداخته و از نقد غیر‌منصفانه نسبت به سایر رقبا، پرهیز کنند.» یکی از اصول اخلاق انتخابات، شرکت در آن است. 

شاید برخی تصور کنند که بعد از گذشت سال‌ها از انقلاب، شرکت در انتخابات مهم نیست یا اگر ما هم شرکت نکنیم دیگران شرکت می‌کنند و حال اینکه اولین وظیفه اخلاقی مردم، شرکت در انتخابات است؛ زیرا هر انسانی وظیفه دارد در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش نقش داشته باشد و در بهبود آن بکوشد. یکی از راه‌های ایجاد تغییر، شرکت در انتخابات است.

از همه مهم‌تر اینکه امروزه شرکت در انتخابات از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا دشمنان وانمود می‌کنند که انقلاب اسلامی، پایگاه مردمی خود را از دست داده است. بر‌این‌اساس این پشتوانه مردم است که تبلیغات دشمنان را خنثی و اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد. امام راحل (ره) نیز شرکت در انتخابات را وظیفه ملی و شرعی می‌دانستند: «این وظیفه‌ای است الهی، وظیفه‌ای است ملی، وظیفه‌ای است انسانی و وظیفه‌ای است که ما باید به آن عمل بکنیم. همه‌مان باید در انتخابات شرکت کنیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->