درباره طرح «با دوچرخه»

  • کد خبر: ۲۳۴۹
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
درباره طرح «با دوچرخه»
 مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی

ما به‌دنبال ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل، پس از «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» پویش «دوشنبه‌های با دوچرخه» را شروع کرده‌ایم. در راستای این پویش هر هفته دوشنبه‌ها به همراه دیگر اعضای شورای شهر از میدان آزادی تا شورا را رکاب می‌زنیم.
با هدف گسترش این طرح، تصمیم گرفتیم که در مناطق 13گانه مشهد هم پویشی را آغاز کنیم تا بتوانیم مدیران و مسئولان شهرداری مناطق را در انجام طرح«با دوچرخه» با خود همراه کنیم.
از همین رو هر هفته از میدان آزادی تا شهرداری یکی از مناطق را به همراه شهردار منطقه، معاونان، کارمندان و دیگر مسئولان رکاب می‌زنیم. شهرداری منطقه9 در انجام این پویش پیش‌قدم شد و اولین هفته طرح «با دوچرخه» در مناطق را با مهندس حسین فرهادیان، شهردار منطقه9 و معاونانش همراه شدیم که با اطلاع‌رسانی صورت گرفته جمعی از دوچرخه‌سواران منطقه نیز ما را همراهی کردند.
 در این پویش دو هدف را دنبال می‌کنیم. اول اینکه وقتی مردم ببینند مسئولان و مدیران از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک استفاده می‌کنند یا حتی بازدیدهای خود را با دوچرخه انجام می‌دهند، آن‌ها هم تشویق می‌شوند تا خودروها را کنار گذاشته و از دوچرخه برای تردد در شهر استفاده کنند. هدف دوم این است که مسئولان هر منطقه از وضعیت مسیرهای دوچرخه به‌خوبی مطلع شوند.
به نظر من اکتفاکردن به آمارها درست نیست و تا وقتی مسئولان خودشان با دوچرخه تردد نکنند و وضعیت ایمن‌بودن مسیرها را با چشم خود نبینند نمی‌توانند مشکلات مسیر را دریابند.
برنامه بلندمدت ما ایجاد پیوستگی در مسیرهاست کما اینکه بحث پیوستگی بولوار وکیل‌آباد، منتظری و کلانتری در کمیسیون مطرح است.
مسیری که در این منطقه پیموده شد از دانشگاه فردوسی تا خیابان هاشمیه بود که با توجه به زیرساخت‌های مناسب مسیری مطلوب برای دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود هرچند به نظر من جا دارد برای بهسازی مسیرها بیشتر از این کار شود.
یکی از مسائلی که طرح آن ارائه شده این است که مسیر دوچرخه باید از پیاده‌رو جدا شود. با وجود اینکه مسیر دوچرخه حاشیه بولوار وکیل‌آباد مسیری مناسب برای ترددهای روزانه است اما به دلیل هم‌راستابودن آن با پیاده‌روها معمولا ازسوی افرادی که از پیاده‌رو عبور می‌کنند، اشغال می‌شود.
من معمولا این مسیر را با دوچرخه طی می‌کنم و در بیشتر اوقات مشاهده می‌کنم که عابران پیاده در مسیر سبز دوچرخه قدم می‌زنند و برخی از آن‌ها حتی نمی‌دانند که این مسیر متعلق به دوچرخه‌سواران است. در منطقه9 با توجه به وسعت و زیرساخت‌های مناسب می‌توان مسیرهای دوچرخه را در اطراف دانشگاه فردوسی گسترش داد تا علاوه‌بر تردد روزانه، ورزشکاران بتوانند از این مسیرها استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->