رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳) محلات مشهد مهمان محبان علی (ع) بودند نرخ مراکز اقامتی خراسان‌رضوی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شود ترافیک سنگین در محدوده مجموعه شهید بهشتی، میدان جانباز و تقاطع خیام مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) اجتماع هواداران قالیباف در مشهد محدودیت ترافیکی ایجاد کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد: در خردادماه امسال، بیش‌از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال، به بیش‌از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت‌رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) زمین‌های رهاشده رباط طرق مشهد پارکینگ می‌شود ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) بزرگراه‌های مشهد در مسیر اصلاح هندسی شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس
سرخط خبرها

وسعت درختان پیرامون کشف‌رود به ۴۵۰ هکتار خواهد رسید

  • کد خبر: ۲۳۴۹۷۶
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
وسعت درختان پیرامون کشف‌رود به ۴۵۰ هکتار خواهد رسید
مدیر عامل سازمان مدیریت فضای سبز شهرداری مشهد اعلام کرد: تا سال گذشته ۲۶۰ هکتار درخت‌کاری در مسیر رودخانه تاریخی کشف رود انجام دادیم. امسال نیز ۱۹۰ هکتار دیگر اجرا خواهد شد تا در مجموع ۴۵۰ هکتار درخت در کشف‌رود داشته باشیم.

مدت‌هاست که نام رودخانه تاریخی کشف‌رود در حوالی مشهد با فاضلاب گره خورده است و بعید است نام این رود در جایی مطرح شود و ذهن‌ها به‌سمت رودخانه‌ای که در آن فاضلاب جاری است، نرود. نزدیک به یک‌دهه است که طرح‌های ریزودرشتی برای خشک‌کردن فاضلاب جاری در کشف‌رود و تغییر اکوسیستم این رودخانه اجرا شده است.

از تعریف و اجرای انواع‌واقسام تصفیه‌خانه‌ها گرفته تا اجراکردن کشت جایگزین و... و درخت‌کاری در حاشیه و نزدیکی این رودخانه هم ایده‌هایی برای تغییر در حال‌واحوال کشف‌رود بود که شهرداری مشهد از حدود ۱۰ سال پیش درحال اجرای آن است. تا امروز بیش از ۲۶۰ هکتار از این رودخانه درخت‌کاری شده و امسال هم قرار است تا ۱۹۰ هکتار دیگر درخت در کشف‌رود کاشته شود.

ایده کاشت درخت در کشف‌رود برای تغییر اکوسیستم این رودخانه و کم‌شدن شر فاضلاب از سر آن از اوایل دهه نود مطرح شد و سال ۱۳۹۲ شهرداری مشهد برای کاشت درخت در کشف‌رود و تبدیل‌کردن آن به یک کمربند سبز اعلام آمادگی کرد.

شروع درخت‌کاری از سال ۱۳۹۳

۱۶ مرداد ۱۳۹۳ صولت مرتضوی، شهردار وقت مشهد، از اختصاص ۵ میلیارد تومان بودجه برای کاشت درخت در کشف‌رود خبر داد. تقریبا یک‌سال بعد از این اتفاق، یعنی در آبان ۱۳۹۴، سطح درخت‌کاری در حریم کشف‌رود توسط شهرداری مشهد به ۶۵ هکتار رسید و این عدد در سال ۱۳۹۵ و هم‌زمان با افتتاح گام نخست کمربند شمالی با کاشت ۵۰ هزار اصله درخت به ۹۰ هکتار رسید و در سال‌های بعد هم براساس بودجه‌ای که شورای شهر برای تغییروتحول در کشف‌رود در نظر گرفته بود، فرایند کاشت درخت در حریم این رودخانه ادامه پیدا کرد.

افزایش درخت‌کاری بعد از مدیریت واحد کشف‌رود

پس از توافق سال ۱۳۹۸ و اجراشدن مدیریت واحد برای کشف‌رود، کار آزادسازی حریم این رود توسط آب منطقه‌ای و بقیه سازمان‌ها سرعت بیشتری به خودش گرفت و هم‌زمان درخت‌کاری در بستر‌های آزادشده هم با سرعت ادامه پیدا کرد تا آنجا که تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۶۰ هکتار از بستر رودخانه تاریخی کشف‌رود درخت‌کاری شد و فقط ۱۴۰ هکتار درخت‌کاری دیگر نیاز بود تا تعهد شهرداری برای کاشت درخت در ۴۰۰ هکتار از بستر این رودخانه تمام‌وکمال اجرا شود.

نگهداری از ۱۶۰ هکتار درخت‌کاری از یک‌دهه گذشته

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا از آغاز درخت‌کاری در حاشیه کشف‌رود پیش از اجرای توافق‌نامه و واگذاری مدیریت این رودخانه به شهرداری صحبت کرد و با اشاره به جزئیات آغاز این کار از حدود یازده سال پیش، توضیح داد: برای کاهش معضلاتی که در کشف‌رود وجود داشت و تغییر اکوسیستم این رودخانه، شهرداری در اواسط دهه‌نود شروع به کاشت درخت در عرصه‌های مختلف کشف‌رود کرد و از سال ۱۳۹۲، ما نزدیک به ۱۶۰ هکتار در کشف‌رود درخت‌کاری کردیم و از آنها نگهداری می‌کنیم.

وقتی گام نخست برای سامان‌دهی برداشته شد

حسین مختاری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بند‌های توافق‌نامه سال ۱۳۹۸ آزادسازی اراضی بستر کشف‌رود و کاشت درخت در این اراضی برای کاهش ورود فاضلاب و جلوگیری از کشاورزی‌های غیرقانونی بود، گفت: در گام دومی که برای سامان‌دهی کشف‌رود برداشته شد، دو سیل‌بند خاکی به‌ارتفاع چهارمتر در حاشیه بستر این رود ساخته و همه اراضی پشت این سیل‌بند‌ها آزاد شد. ما هم براساس وظیفه‌ای که داشتیم، با تأیید کمیته فضای سبز شروع به کاشت درخت در این اراضی کردیم که آزاد شده بود.

تعهد ۴۰۰ هکتاری امسال انجام می‌شود

وی در ادامه به درخت‌کاری در ۲۶۰ هکتار از بستر کشف‌رود تا سال گذشته اشاره کرد و از کاشت ۱۹۰ هکتار درخت در امسال خبر داد و افزود: تا سال گذشته ۲۶۰ هکتار درخت‌کاری انجام دادیم و براساس چیزی که مشاور طرح کشف‌رود اعلام کرده است، ۱۹۰ هکتار دیگر هنوز می‌توانیم درخت‌کاری کنیم که با عدد قبلی در مجموع ۴۵۰ هکتار درخت در کشف‌رود کاشته خواهد شد.

این عدد کل فضای سبزی است که شهرداری و مدیریت شهری تعهد کرده است در این رودخانه تاریخی اجرا کند. ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ هکتار درخت‌کاری کردیم و امسال هم کار کاشت درخت در آن ۱۹۰ هکتاری که هنوز باقی مانده است، اجرا می‌شود تا به تعهدمان دراین‌زمینه عمل کرده باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->