اعتراف رسانه عبری: اسرائیل بدون مبادله اسرا هم جنگ را متوقف می‌کند هشدار اردوغان: جنگ غزه متوقف نشود، همه در معرض خطر خواهند بود آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) باقری: ۱۲ تیر در تقویم ایران روز افشای حقوق بشر آمریکایی است صهیونیست‌ها حتی به چاه‌های آب غزه هم رحم نکردند فرانسه: خواستار آتش‌بس فوری در غزه هستیم چین: کشته‌شدن صدها امدادرسان در غزه بی‌سابقه است حمله پهپادی عربستان به خاک یمن (۱۲ تیر ۱۴۰۳) نتانیاهو مخالفان و معترضان خیابانی‌ را دادگاهی می‌کند «پوتین» با «محمد مخبر» و «اردوغان» دیدار می‌کند جزئیات کمک نظامی ۲.۳ میلیارد دلاری جدید آمریکا به اوکراین حمله راکتی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قالیباف: مشکلات کشور جز با پیوندحوزه ودانشگاه حل نمی‌شود سردار معصومی: انتخابات نماد اتحاد ملی تلقی می‌شود فرمانده کل سپاه در مشهد: انتخابات، عرصه قضاوت جهانی است| نباید دشمن شاد شویم درگیری شدید مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست در نابلس لوپن: ماکرون در تدارک کودتا است پخش زنده دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری (۱۲ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ۱۰۷ کشته به خاطر ازدحام جمعیت در هند + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شناسایی ۲ مجرم در حمله به وکیل دادگستری تبریزی در روز انتخابات
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۷۰۶۸
  • ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳)
دومین مناظره در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با حضور سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

مجری مناظره‌ها در دور دوم تغییری نکرده است و همچنان مهدی خسروی اجرای مناظرات را بر عهده دارد.

۲۱:۱۰ ورود جلیلی به صداوسیما

سعید جلیلی برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

۲۰:۳۷ ورود پزشکیان به صداوسیما

مسعود پزشکیان برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

آغاز مناظره با توضیحات مجری درباره روند برگزاری آخرین مناظره

پزشکیان امشب یک دقیقه و سی ثانیه بیشتر از جلیلی فرصت دارد

مجری برنامه مناظره گفت: در مناظره اول پس از بازبینی مشخص شد که آقای پزشکیان یک دقیقه و ۳۰ ثانیه  کمتر از وقت استفاده  کرده است و این وقت را امشب می تواند استفاده کند.

سوال اختصاصی مجری از پزشکیان

مجری در طرح سوال خود گفت: آقای پزشکیان! مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت آمریکا به مجلس شد.

وی افزود: این قانون پس از خروج آمریکا از برجام بود؛ علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

پزشکیان: حاج قاسم غرور ملی و خار چشم دشمنان است | قانون اقدام راهبردی مجلس را اجرا خواهم کرد

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالات مجری گفت: دیشب در بحثهایی که شد این تداعی شده که من به سردار بزرگ ملی کشور طوری بحث شده که انگار بی احترامی شده است نسبت به آن بزرگوار. من ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می دانم. و ایشان الگویی است برای جوانان ما که راهش را ادامه دهند که در این صورت خیلی از مشکلات  کشور با دیدی که ایشان داشت حل می شود.

وی افزود: ایشان قهرمان ظلم ستیز در خارج و یار و یاور ستمدیدگان در  داخل بود؛ چه با حجابان و چه بی حجابان و چه مذهبی ها و چه غیرمذهبی‌ها.

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری درباره قانون اقدام راهبردی مجلس گفت: چون قانون است، اجرا خواهم کرد. با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شورای امنیت ملی صحبت می کنیم و به نگاه و زبان مشترک خواهیم رسید. اینطور نیست که اگر آمریکا به تعهدات عمل نکرد ما به تعهدات عمل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فقط با یک گزینه وارد  گفتگو (درباره برجام) نخواهم شد. هیچ حاکمیت و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و شکوفایی برسد.

وی افزود: مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشورهای منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشورهای دیگر. لازمه این کار داشتن گزینه های مختلف است و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوبهای قانونی.

پزشکیان تاکید کرد: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریمها را لغو کنیم یا  نکنیم. این یک گفتگوست؛ بستگی دارد که چه می دهیم و چه می‌گیریم. اول موضوع  نگاه است؛ آیا می خواهیم مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ معتقدم باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

سوال مجری از سعید جلیلی

 مجری برنامه مناظره از جلیلی پرسید: ظریف گفته جلیلی پشت تمام تحریم ها ایستاده است؛ سوال این است که علاوه بر خنثی سازی تحریم، برای رفع تحریمها چه تلاشی خواهید کرد؟

جلیلی: آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید! | آقای پزشکیان آمار غلط می دهید! 

سعید جلیلی در واکنش به سخنان پزشکیان گفت: امروز میهمان مردم لرستان بودم، به شدت متاثر بودند از تعبیر نادرست درباره شهید سلیمانی؛, و از من خواستند که آن ابزار ناراحتی شان را بیان کنم.

جلیلی در ادامه مباحث خود گفت: آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می دانید! یعنی چه که در قفس هستیم؟

پزشکیان پاسخ داد: یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟

سعید جلیلی گفت: شما در بحث تحریم یک راهی را می دانید و می گویید و می روید و جواب نمیگیرید و باز تحریم می شوید و باز می گویید همان راه را می رویم؟ شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی دهید؛ تنها راه حلتان این است که امتیاز بیشتر بدهید؛ رفتید همه امتیازات را دادید و چیزی نگرفتید. شما هنوز یک راه حل ارائه نداده اید. من دیشب راه حلهایم را گفته ام. ولی شما چیزی از راه حل هایتان نگفته اید و فقط می گویید با کارشناسان صحبت می کنیم!

پزشکیان از جلیلی خواست که برنامه‌اش را برای رشد کشور بدهد و جلیلی در پاسخ گفت ده بار گفته ام.

پزشکیان نیز در پاسخ گفت: من که نشنیده‌ام.

جلیلی در ادامه گفت: ولی شما نه یک برنامه برای رشد کشور داده‌اید و نه برنامه‌ای برای رفع تحریم داده‌اید. شما معتقدید بن بست است ولی من معتقدم دچار بن بست نیستید. در این شرایطی که شما بخاطر تحریم رو به قبله می نشینید اینهمه فرصت و رشد وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پزشکیان آمار غلط می دهید! روند نقدینگی را دیشب شما اشتباه گفتید.

سعید جلیلی با ارائه یک نمودار گفت: این نمودار واقعی رشد نقدینگی است نه آن نموداری که دیشب نشان دادید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می گیرید! وقتی کارشناسی بلد نیستید اینطور می شود.

وی افزود: شما باید در مقابل تحریم فعال باشید و نه منفعل! الان می گویید من می روم می نشینم صحبت میکنم؛ از طریق خارج به داخل فشار میاورم که اینجا تصمیم را عوض کنم! شما باید از طرف مقابل که تعهداتش را اجرا نکرده طلبکار باشید، نه اینکه بگویید به ملت  فشار می آورم تا امتیازات دیگر به طرف خارجی بدهند!

سعید جلیلی گفت: شما باید از طرف مقابل که تعهداتش را اجرا نکرده طلبکار باشید، نه اینکه بگویید به ملت  فشار می آورم تا امتیازات دیگر به طرف خارجی بدهند! اگر طرف مقابل تعهداتش را انجام ندهد، به مردم بگویید که چه امتیازی می خواهید بدهید که قبلاً‌ نداده اید؟ این را به مردم بگویید.

وی تاکید کرد: آیا روند کار شهید رئیسی خوب است یا... شما صحبت از صداقت می کنید آقای پزشکیان! روحانی و خاتمی دوستان شما بودند و این وضعیت بوده ولی شما هنوز طلبکارید؟ آقای پزشکیان! واقعاً متاسفم که چهار سال دیگر دوباره کشور ما اسمش بخواهد بشود قفس و دنیا را هم خلاصه در سه کشور کنید!

سعید جلیلی گفت: آقای روحانی یک بار آفریقا نرفت ولی آقای رئیسی چند بار رفت و دیدید که چقدر گشایش ایجاد شد. شما پزشکید آقای پزشکیان! تشخیص‌های غلط تجویزهای غلط می آورد و می کشد!

اعتراض پزشکیان به نحوه وقت‌دهی

پزشکیان: مردم واقعاً زندگی شما در دوره آقای خاتمی بهتر بود یا الان؟ | قرار بود تورم را تک رقمی کنند، ۳ سال است ۲ رقمی است!

پزشکیان در ابتدای اظهارات خود گفت: آقای جلیلی! شما مدیریت خواندی؟ از مدیریت سر درمی‌آوری؟ شما کجا را مدیریت کرده‌اید؟  

جلیلی پاسخ داد: این حرف‌هایتان خیلی تکراری است آقای پزشکیان!

مسعود پزشکیان در ادامه گفت: اینکه چقدر پول کشور را زیاد کردیم (احتمالاً منظور آقای پزشکیان نقدینگی است)، این معلوم است؛ می‌توانید از کارشناسان بپرسید و یا از بانک مرکزی بگیرید. واقعیت قضیه این است؛ می‌گویید اله کردیم؛ خب اگر اله کردید کجاست؟ مگر نمی‌گفتید اشتغال ۲ برابر می‌شود و سالی یک میلیون مسکن درست می‌کنیم! 

وی افزود: در این ۳ سال فقط برای ۹۰۰ هزار مسکن، تازه فقط مجوز داده‌اند. قرار بود تورم را تک رقمی کنند، ۳ سال است ۲ رقمی است!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌گویند بلدیم و برنامه داریم؛ خب برنامه را می دادید آقای رئیسی اجرا می کرد! چرا ندادید؟ مگر شما با آنها نبودید؟ مردم واقعاً زندگی شما در دوره آقای خاتمی بهتر بود یا الان؟

وی تاکید کرد: کل بلد بودن اینها این است که در شورای امنیت رئیس بوده و چهار تا کاغذ را بررسی می کرده! آدمی که مدیریت نکرده حالا برای کشور می گوید برنامه دارم! دیروز از ایشان سوال کردم دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت؟ اگر برنامه داشت، این برنامه شما چیست؟ یعنی میخواهید از نو ریست کنید؟

پزشکیان گفت: از اینور می گوید قانون اجرا نمیکنی و از آنور می گوید من برنامه دارم؛ خب قانون که وجود دارد؛ آن را باید اجرا کنید. شما دولت خاتمی را با وضعیت فعلی مقایسه کنید.

جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند | باید تحریم را عملاً بی اثر کنیم

سعید جلیلی گفت: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه‌حل‌ها صحبت می‌کنند. فقط می‌گویند با خارج حرف می‌زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

پزشکیان پاسخ داد: می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ من می‌گویم با آلترناتیوها و گزینه‌ها می‌روم.

جلیلی پاسخ داد: یکی از آن آلترناتیوهایت را بگو؛ غیر از امتیاز دادن چه آلترناتیوی داری؟

پزشکیان نیز گفت: گفتگو راه حل دارد؛ بعد از مذاکرات شما ایران تحریم شده. جلیلی نیز پاسخ داد: این دروغ است. ما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌هایتان را توضیح دهید.

پزشکیان از سعید جلیلی پرسید: شما برنامه دارید؟ جلیلی در پاسخ گفت: برخی حرف‌های شما غلط است و دروغ است آقای پزشکیان. شما ۳۲ سال عملکرد را می خواهید بگذارید کنار و دارید به سه سال فقط اکتفا می کنید که اتفاقا این سه سال در مقایسه با آن ۳۲ سال درخشان بوده است.

سعید جلیلی در ادامه نوبت پاسخ‌دهی خود گفت: شما می گفتید نمی شود نفت را صادر کرد، ولی مقایسه کنید ۹۸ با ۱۴۰۲ را. چند برابر شده است در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۹۸. سرمایه گذاری خارجی در ۱۴۰۲ نسبت به ۹۸ و ۹۷ شما چند برابر شده است.

وی تاکید کرد: در اوایل دولت شهید رئیسی برخی اقتصاددانان پیش بینی کردند که تورم بالای ۱۰۰ درصد می شود! حالا همینها از نظر آقای پزشکیان شده‌اند متخصص! مگر دوستان شما نمی‌گفتند که مسکن مهر مزخرف است و افتخار می‌کردند که مسکن نمی‌سازیم؟ همینها الان در ستاد شما هستند.

سعید جلیلی گفت: آقای پزشکیان! اینها را مردم می‌دانند! دولت آقای روحانی و همین آقای ظریف به هشدار من برای جلوگیری از حمله به سفارت عربستان عمل نکرد و آن افتضاح به بار آمد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ایران! اینها راه را فقط این می دانند که دوباره برویم امتیاز بدهیم و چیزی نشود! خب این کار را مگر انجام ندادید؟ دلار سه هزار تومانی را کردید ۳۰ هزار تومان! رشد اقتصادی در دولت شما منفی و صفر شد یا خیر؟ شما آقای پزشکیان می خواهید دولت سوم روحانی را داشته باشید.

جلیلی در پاسخ به سوال مجری گفت: ما در موضوعاتی مانند برجام و FATF طلبکاریم و باید با گفتگو مساله را دنبال کنیم. ولی آلترناتیو هم به قول ایشان(پزشکیان) باید داشته باشیم! مثل اینکه ایشان تازه با این اصطلاح آشنا شده است. باید تحریم را عملاً بی اثر کنیم تا خود وزیر خارجه آمریکا بیاید بگوید ما نمیخواستیم اینها نفت بفروشند ولی الان 2 میلیون بشکه نفت می فروشند!

وی اضافه کرد: یک جریان خودتحقیر در کنار آقای پزشکیان می گوید که آنها نخواستند جلوی ما را بگیرند؛ ما موفق نشدیم! این دیدگاه خیلی فاجعه است. باید طرف  مقابل را به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و برایش تحریم کردن پرهزینه شود. اینها برنامه و کار می خواهد. مطالعه و برنامه در قاموس اینها (آقای پزشکیان) شده است ضدفضیلت، عجیب است!

سعید جلیلی گفت: شما پیشاپیش دارید می‌گویید رشد ۸ درصد کلاه‌برداری است و اتفاق نمی‌افتد. من نمی‌خواهم بگویم؛ شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان بودن ولی وقتی کسی می‌گوید می‌خواهم قانون را اجرا کنم حکم اعدام می‌دهید؟!

پزشکیان: تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی هستم! | تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم

پزشکیان گفت: این می‌خواهد رئیس‌جمهور شود جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی هستم! به افرادی که نیستند تهمت می‌زند و هیچ‌وقت حاضر نیست با آنها بنشیند و صحبت کند! مردم عزیز کشورمان بدانند که این روند و این نگاه یعنی این. من این متن را برایتان می‌خوانم.

وی اضافه کرد: قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را می دهیم به دیگران. مدیر ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم اما نتیجه آن این شود که پرونده ایران به شورای امنیت برود.

مسعود پزشکیان گفت: تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم. تعهد می کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد. علت وضعیت  فعلی مدیران نالایق و بی تجربه و غیرکارشناس هستند.

وی افزود: می گویند انها که دور من جمع شده اند بد هستند. دور شما چه کسانی جمع شده اند. آنها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

جلیلی پاسخ داد: اسم یکیشان را بگویید. سعید جلیلی چند بار از پزشکیان خواست که یک نفر را نام ببرد که پزشکیان اسم هیچ فردی را مطرح نکرد.

پزشکیان گفت: راحت برمیدارد و به من می گوید که شما دولت سوم روحانی هستید.

جلیلی پاسخ داد: قطعاً همینطور است!

جلیلی: آقای ظریف وزیر روحانی نبود؟ شما می گویید تهمت؟ | شما نمی‌دانید حتی اطرافیانتان در ستاد چه می‌گویند!

جلیلی در نوبت خود گفت: دور و بر شما غیر از وزرای آقای روحانی هستند؟ آقای ظریف وزیر روحانی نبود؟ شما می‌گویید تهمت؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه در ستاد شما هست یا نیست؟

وی افزود: شما حتی به خاطرآن قراردادی که آقای ظریف نوشت،‌نمی‌توانستید شکایت هم بکنید از آمریکا که از برجام خارج شده است! قانون راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها بسیار قانون دقیقی بود.

سعید جلیلی گفت: وقتی که طرف مقابل در موضع زورگویی است... شما که ده‌ها امتیاز دادید و نتیجه نداد! ما قائل نیستیم که چنین امتیازاتی باید بدهیم. نمی‌شود همه امتیاز را بدهیم و بعد او عمل نکند و ما بگوییم کاپ اخلاق را بردیم! آقای پزشکیان! شما می‌گویید تهمت؟ همین کس که در ستاد شماست امروز گفته این‌ها به مردم ۳۰۰ هزار تومان پول داده‌اند به مردم تا رای بدهند؟ این اهانت به مردم و تهمت به ما نیست؟

وی تاکید کرد: شما نمی‌دانید حتی اطرافیانتان در ستاد چه می‌گویند. آقای پزشکیان! شما افتخار می‌کنید که با این افراد می‌خواهید دولت را اداره کنید؟ این‌ها کارنامه شان مشخص است! افتخارشان این بود که مسکن نمی‌سازند. آقای پزشکیان! اشکال شما این است که مردم را قبول ندارید؛ جوانان و متخصصان را نگاه نمی‌کنید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه از سفارت عربستان بالا رفتند هم ناشی از ضعف همان دولتی است که می‌خواهید دوباره آن را احیا کنید. من به آقای روحانی در این باره هشدار داده بودم. می شود برنامه تان را نشان دهید که می گویید از آن حمایت کرده اند؟ کدام برنامه را دارید؟ شما که می گویید برنامه من همان برنامه هفت ساله است و....

پزشکیان: ایشان می‌گوید من حزبم؛ این یک دروغ واضح است | الان بیشتر گروه قالیباف و شهید رئیسی دارند با من کار می‌کنند

پزشکیان گفت: ایشان (جلیلی) دیروز قافیه را باخته و امروز آمده است. ایشان فقط تهمت زده و جواب سوال شما را نداده است. ایشان می‌گوید من حزبم؛ این یک دروغ واضح است. من حزبی نیستم. این را همه می‌دانند. ولی این جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند.

وی افزود: فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا چه بلایی می‌خواهد سر مردم بیاورد؟ من و خانواده‌ام برای ساختن خانه بهداشت کارگری می‌کردم؛ ۶۰۰ خانه بهداشت به نیت ۶۰۰ شهید ساختم. من نه حزبم و نه جناحم و نه دسته‌ام.

سعید جلیلی گفت: شما چرا جوانانی  که به دولت سایه کمک کردند چرا تحقیر کردید؟

پزشکیان پاسخ داد: می گوید دور و بر من اینها جمع شده‌اند؛ الان بیشتر گروه قالیباف و شهید رئیسی دارند با من کار می کنند.اینها دولت فلان‌اند؟ من بارها گفته ام مسیر من مسیر مولا علی(ع) است؛ شاخص برای من مردم هستند. با کل دعواهای ما ۴۰ درصد مردم آمدند رای دادند!

مسعود پزشکیان افزود: با کل دعواهای ما ۴۰ درصد مردم آمدند؛ ۶۰ درصد مردم نیامدند و هیچکداممان را قبول ندارند. این تفکر بیاید،‌می شود ۲۰ درصد! اینکه یک آدمی با مسکن مهر مخالفت کرده به من چه ربطی دارد؟ من کجا گفتم مخالفم؟ مردم ببینید اینها کی هستند؟ این منطق رئیس جمهور فرداست!

تذکر مجری به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

مجری مناظره گفت: تا الان صرفاً در موضوع اول که تحریمها بود صحبت کردیم! قرار بود درباره مصرف انرژی و بورس و یارانه ها هم صحبت کنیم!

جلیلی: تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور در اختیارش بوده است | نه اینکه یک چیزی نوشته شده باشد و بگویید همینها را می‌خوانم! 

سعید جلیلی گفت:  این بحث‌ها که فرمودند همینجا مشخص است و خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون نفر هستیم. اینها به صراحت به جوانانی که ۱۰ سال درباره موضوعی کار میکنند، چون فقط با اینها نیستند تهمت می‌زنند. تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور در اختیارش بوده است.

وی افزود: خداوند ناظر و شاهد است که چقدر مطالب شما مطابق واقع است و صدق است! درباره حرفهای خودتان تامل کنید!  شما بلد نیستید آقای پزشکیان که پرونده ایران چه زمانی به شورای امنیت ارجاع شد! چه زمانی ارجاع شد؟ نه مسئله را می شناسید و نه تاریخ ارجاع پرونده به شورای امنیت را می دانید!

جلیلی تاکید کرد: آقای پزشکیان! با مردم صحبت از صداقت می کنید ولی با مردم صداقتتان را نشان دهید! نه اینکه یک چیزی نوشته شده باشد و بگویید همینها را می خوانم!  باید فردا در محضر خداوند جواب بدهید.

پزشکیان:من با مردمم و حزب نیستم! | جلیلی: شما هر کسی که با شما نباشد می گویید مردم نیستند

مسعود پزشکیان گفت: یکی از مشکلات اساسی مملکت مدیریتهایی است که در آنها به یکی انگ چسباندند... آخه خیلی جالب است راحت جلوی چشم مردم به من می گوید حزبی و احزابت اینها هستند و تو ضدمردمی! منی که با مردمم و حزب نیستم!

جلیلی گفت: شما هر کسی که با شما نباشد می گویید مردم نیستند!

سوال مجری از پزشکیان

مجری در سوال خود از پزشکیان گفت: قیمت بنزین همیشه یک موضوع مورد توجه مردم بوده چون شاخص تاثیرگذاری است. سوال مشخص این است که شما ۳ سال پیش در جلسه دانشجویی اشاره کردید که معتقد بودم بنزین را ۲۵ هزار تومان بدهند اما به ازای هر فرد بگویند ۲۰ لیتر در ماه سهمیه‌اش است و اگر مصرف نکرد در بازار بفروشد.

وی اضافه کرد: سوال این است که آیا نظر شما همان نظر سابق شماست یا تغییر کرده است؟

پزشکیان: آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم دولت نبودم که | باید سوبسید را به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم

پزشکیان گفت: مردم عزیز بدانید که برادرمان که فردا می خواهد رئیس جمهور شود؛ الان با  تمام قوا مسئولان دولت فعلی یعنی بخشداران و استانداران و ... برایشان کار می‌کنند وحتی برخی را تهدید می‌کنند.

مسعود پزشکیان درباره سوال گفت: انرژی را بیشتر پولدارها مصرف می کنند وهزینه این را آدمهایی می دهند که بنزین یا برق مصرف نمی کنند.

وی افزود: اگر قرار است عادلانه باشد باید این یارانه به همه داده شود. به آنکس که مصرف نمیکند هم باید بدهند. بدون کارشناسی و گفتگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می داد. اما نمی شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم. آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم دولت نبودم که. نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: ما باید روزی سوبسید و یارانه که به عده ای میدهیم و به عده ای نمی دهیم را عادلانه اش کنیم. باید سوبسید را به اقشار آسیب پذیر بدهیم و از امثال من حداقل پول مصرف اضافه را بگیریم. پول واقعی را بگیریم.

سوال مجری از جلیلی

مجری از سعید جلیلی سوال کرد: منتقدان میگویند با اجرای طرح «وان» شما نمی توان قیمت حاملهای انرژی را  توسط دولت مدیریت کرد. آیا قیمت بنزین در دولت شما آزاد می شود؟ با قیمت بنزین نهایتاً چه کار خواهید کرد؟

جلیلی: مطالعات باید قبلاً صورت گرفته باشد ریاست‌جمهوری دوره مطالعه نیست!  | طرح ما اصلاً به معنای افزایش قیمت بنزین نیست

سعید جلیلی گفت: رئیس‌جمهور سابق و اسبق و همه کسانی که ۳۲ سال کار دستشان بوده الان در چه ستادی هستند؟ آقای پزشکیان! شما الان به قول خودتان دیگر در دانشگاه صحبت نمی‌کنید! شما الان می‌خواهید برای ریاست‌جمهوری صحبت کنید. اینکه می‌گویید راه حل باید پیدا کنیم! پس کی؟!!

وی افزود: مردم! امروز باید تصیمم بگیریم و مطالعات باید قبلاً صورت گرفته باشد. ریاست‌جمهوری دوره آزمون و خطا و مطالعه نیست! هر روز که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

جلیلی در پاسخ به سوال مجری گفت: تا نقطه اجرایی شدن طرحم درباره انرژی (طرح وان)‌ را پیش رفته ایم و کامل مطالعه کرده ایم.  در همین دولت آقای روحانی که آقای پزشکیان می خواهد بشود دولت سوم روحانی، نگاه این بود که چه کسی گفته باید به همه یارانه انرژی بدهیم؟ می گفتند هر کس ماشین دارد می دهیم هر کس ندارد نمی دهیم. این غلط است.

پزشکیان در واکنش به اظهارات جلیلی گفت: خداوکیلی دارد می گوید روحانی! به من چه ربطی دارد روحانی؟

جلیلی در ادامه گفت: بهترین برنامه این است که خود مردم را در این طرح بزرگ ملی شریک کنیم. مردم را اگر مشارکت دهید در مدیریت مصرف انرژی، آنموقع  مردم چون احساس نفع می کنند وارد می شوند.

وی اضافه کرد: باید به مردم اعتماد کرد؛  خود دولت است که بستر را فراهم می کنند و به مردم اجازه می دهد مصرف را خودش مدیریت کند. طرح ما اصلاً به معنای افزایش قیمت نیست. همین قیمتی که الان وجود دارد هست.

سوال مجری از پزشکیان درباره بورس

مجری از مسعود پزشکیان پرسید: مشخصا بگویید رویکرد دولت شما متفاوت از عملکرد آقایان طیب‌نیا و روحانی خواهد بود؟

پزشکیان: روحانی به من چه ربطی دارد؟ | دولت نباید در قیمتها دخالت کند و به تولید دستور بدهد

مسعود پزشکیان گفت: آقای جلیلی می‌گوید اله خواهیم کرد و بعد گفت روحانی اینکار را کرد. روحانی به من چه ربطی دارد؟ اینها اگر این طرح (وان) را داشتند چرا در دوره شهید رئیسی این را اجرا نکردند؟

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری گفت: موضع من درباره بورس، آقای دکتر عبده هم مصاحبه و هم اعلام کرده. نگاه من درباره بورس همان است که دکتر عبده گفته است. اقتصاد یک نفر نیست؛ اینطور نیست که یک نفر برای اقتصاد نقشه بکشد؛ مجموعه ای از اقتصاددانان هستند. بسته به تخصص، نسخه می نویسند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را در این رابطه به کار میگیریم که چگونه بورس را کنترل کنیم. اصولاً دولت نباید در قیمتها دخالت کند و به تولید دستور بدهد که چه کند. مداخله دولت همین بلا را سر بورس و بازار و تولیدکننده می آورد.

مسعود پزشکیان تاکید کرد: آنچه ما انجام میدهیم درباره بورس، برگرداندن ثبات و امنیت به بورس است. کسری پول دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد.

جلیلی سوالی از پزشکیان پرسید: چگونه ثبات را به بورس برمیگردانید؟

پزشکیان پاسخ داد: دولت نباید دخالت  کند. اگر مداخله نکند، خودبخود این بی ثباتی حذف می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نظر تخصصی و علمی آنچه دیروز خدمتتان گفتم، اقتصاد بهداشت و درمان و صنعت و پول و مالی و بورس زمین تا آسمان فرق دارند؛ از کارشناسان مربوطه جهت حل این ناترازیها قطعا استفاده میکنیم.

پزشکیان تاید کرد: حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست.تحریمها هم مهم است که اگر حل نکنیم موج تحریم در خود بورس تاثیرگذار خواهد بود.

سوال بورسی مجری از جلیلی

مجری به جلیلی گفت: منتقدان می‌گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس می‌ریزد؟

پزشکیان در میانه سوال ورود کرد و گفت: شک نکنید! جلیلی نیز پاسخ داد: این هم تهمت است.

مجری، ادامه سوال خود را مطرح کرد: ریزش چند روز اخیر بورس را هم به حضور شما آقای جلیلی در انتخابات مرتبط می‌کنند. وضعیت بورس در دولت شما چطور خواهد بود؟

جلیلی: این آقای عبده که اقای پزشکیان می‌گوید آن موقع چه کار می‌کرد؟ | بورس یکی از بهترین ابزارها برای جهش کشور است

سعید جلیلی در پاسخ به سوال بورسی گفت: میلیون‌ها نفر از مردم با بورس درگیرند. در بسیاری از اجتماعات مردمی که متاسفانه ضربه‌های جدی خوردند در این قضیه به خاطر سوءمدیریت، اعتراض داشتنند. خرده سرمایه‌دارها متاسفانه بیشترین ضرر را در بورس کردند.

وی اضافه کرد: همان سال ۹۹ به آقای روحانی نامه نوشتیم و ۲۲ نکته را به ایشان گفتیم. همین آقای عبده آن زمان چه پیشنهادی دادند؟ اگر طرحی داشتند چرا آن موقع دنبال نکردند و به چنان فلاکتی کشیده شد. اگر طرحی داشتند چرا آنموقع ندادند.

جلیلی تاکید کرد: مردم عزیز! بورس یکی از بهترین ابزارها برای اقتصاد و تولید و ارتقا و جهش کشور است. بازار اولیه بورس بستر تولید است و بازار ثانویه هم نقش موثری دارد در تضمین فعالیت بازار اولیه. بورس مدیریت میخواهد؛ یعنی اینکه شما باید شورای ثبات داشته باشید. نمیتواند بانک مرکزی شما تصمیمی بگیرد که به بورس لطمه بزند. نمیتواند بیمه شما به بورس بی تفاوت باشد. 

وی افزود: برای تصادف رانندگی بیمه داریم برای بورس بیمه نباید داشته باشیم؟ باید سهام بیمه شوند تا مردم اینگونه بعضی اوقات متضرر نشوند.

سعید جلیلی در ادامه گفت: نامه نوشتیم به روحانی که اینکارها غلط است و به بورس لطمه می زند جلوگیری کنید؛, ولی این آقای عبده که اقای پزشکیان می گوید آن موقع  چه کار می کرد؟ بورس یک فرصت است اتفاقاً؛ یکی از بسترهای هر ایرانی یک نقش پرشکوه همین بورس است.

وی اضافه کرد: یک عده از کسانی که دنبال رانت هستند و برخی مباحث مثل پولهای بادآورده هستند دوست دارد تلاطم در بورس باشد تا پول باداورده کسب کند. یکی از راه های ما برای بورس شفافیت است تا از این چیزها جلوگیری شود.

جلیلی گفت: نظرمان تقویت بورس است؛ یکی از بحثهای اصلی ما تسهیل تامین مالی تولید است. بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است؛ اگر میگوییم تولید و جهش تولید و جهش تولید با  مشارکت مردم؛ شرطش تسهیل تامین مالی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نه اینکه بانکها خلق پول کنند و برای آنها تامین مالی صورت بگیرد ولی در عرصه تولید تامین مالی صورت نگیرد.
نقدینگی باید در تولید باشد  نه در مال Mall ساختن.

سوال یارانه ای مجری از پزشکیان

مجری خطاب به پزشکیان گفت: قبلا گفتید ۴۵ هزار تومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرده.

پزشکیان در اعتراض به سوال مجری گفت: چه کار کرده؟ مجری نیز پاسخ داد: خرد کرده.

پزشکیان مطرح کردن این اظهارات را نفی کرد و مجری در ادامه گفت: کدام دهکها را از یارانه حذف می کنید؟

پزشکیان: نباید هیچ انسانی گرسنه سرش را روی بالشت بگذارد

پزشکیان گفت: حرفی که از رسانه ها می گویید... دیروز گفتم که یک رسانه گفته مولوی عبدالحمید را بی احترامی کردیم. بعد معلوم شد دروغ بوده و پول گرفتند و رجانیوز که مدعی اصولگرایی است این را پخش کرده اند...

وی افزود: این که اینها می گویند را بس کنید. از خودم بپرسید چه می گویم؟ من می گویم در حاکمیت اسلامی هیچ انسانی نباید هیچ انسانی گرسنه سرش را روی بالشت بگذارد.

مسعود پزشکیان گفت: طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند. من جراح قلبم و جراح عمومی هم شدم، از یک مریض یک ریال (جمله تمام نمی شود). من محرومان را درمان می کنم شما بروید پولدارها را درمان کنید. نخواهم گذاشت فقرا و محرومین گرسنه سر را به بالین بگذارند.

جلیلی در واکنش به اظهارات پزشکیان پرسید: چگونه؟ پزشکیان پاسخ داد: ده ها راه هست. جلیلی نیز گفت: یکی از راه ها را بگویید.

مسعود پزشکیان گفت: اول باید ببینیم با چه مواجه هستیم. فعلاً نقشه ای وجود ندارد؛ همه دارند یارانه می گیرند. اول باید ببینیم به چه کسانی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم.

سوال مجری از جلیلی درباره پرداخت یارانه

مجری خطاب به جلیلی گفت: در دولت شما وضعیت یارانه چه طور می شود؟ منابع یارانه را چطور تامین می کنید؟

جلیلی: این احادیث را امام جماعت‌ها هم می‌خوانند | شهید رئیسی تورم ۶۰ درصد را پایین آورد

سعید جلیلی گفت: نکاتی که آقای پزشکیان فرمودند، از اینکه احادیثی میخوانند و متبرک می شود خوب است ولی این احادیث را امام جماعت ها هم میخواهند. شما باید امتداد بدهید که این احادیث چطور باید در عمل خود را نشان دهد! حدیث بسیار ارزشمند است، ولی چگونه میخواهد این محقق شود؟ این را باید به مردم بگویید.

وی اضافه کرد: چند توضیح می دهم که شاید برای شما (آقای پزشکیان) هم مفید باشد. وقتی یارانه ۴۵ هزارتومانی داده می شد معنایش ۴۵ دلار بود و واقعا به مردم کمک می کرد. ولی در هشت سال ارزش پول ملی را پایین آوردند و دلار شد ۳۰ هزار تومان! 

جلیلی تاکید کرد: با سیاست‌هایی که می گفتند گل و بلبل می کنیم با گفتگوها، تورم ۶۰ درصد و دلار ۳۰ هزار تومان شد ولی باز همان ۴۵ هزار تومان را می دادند و به روی خودمان نمی آوردند! در همین ستاد شما افرادی هستند که می گفتند عزا می گیریم همین ۴۵ هزار تومان را چطور بدهیم!

وی تاکید کرد: شهید رئیسی بی تفاوت نبود؛ تورم ۶۰ درصد را پایین آورد. شهید رئیسی یارانه ها را ۱۰ برابر کرد و ۴۵۰ هزار تومان شد.

سعید جلیلی گفت: ما یک طرح سبدکالایی خانوار مطرح کردیم؛ وقتی عده ای گرسنه سر بالین می  گذارند شما نمیتوانید بخوابید. شما مسئولید. ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کالری تامین می کند و نیاز روزمره هر انسان است را در یک طرح تهیه  کردیم که حداقل اطمینان خاطر حاصل شود که ۱۳ قلم کالا به مردم می رسد و ۲۵۰۰ کالری تامین می شود.

وی اضافه کرد: طرح سفر خانوار را مطرح کردیم؛ یارانه فقط نباید برای نان باشد؛ خانواده  کرامت دارد؛ همانقدر که به نان نیاز دارد به تفریح و سفر هم نیاز دارد. یکی از چیزهای تبعیض اجتماعی این است. طرح یارانه کالای فرهنگی هم داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید برویم به سمت اینکه ضریب جینی ما در بهترین حالت خودش باشد. متاسفانه در آن هشت سال، رسید به بدترین حالت. در حالی که وقتی یارانه در دولت قبلش شروع شد، وضعیت خوبی داشتیم.

پزشکیان: تورم در دولت رئیسی بالای ۴۰ درصد بوده | جلیلی: از چند درصد به ۴۰ درصد رسیده است؟

مسعود پزشکیان گفت: کسی که میگفت با یک میلیون شغل درست می کنم توهم برش داشته بود یا نداشته بود؟ تورم در دولت رئیسی بالای ۴۰ درصد بوده.

سعید جلیلی گفت: از چند درصد به ۴۰ درصد رسیده است؟

پزشکیان پاسخ داد: این را بگویید آمارش را دربیاورند.

جلیلی اضافه کرد: تورم در دولت قبل چند درصد بوده است؟ خوب است ببینند از چه تحویل گرفته اند؛ تورم از ۸۰ درصد و ۶۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

سوال مجری درباره مسکن از پزشکیان

مجری خطاب به دو کاندیدا گفت: آقای پزشکیان و آقای جلیلی خیلی شفاف و روشن درباره مسکن صحبت کنند.

وی در ادامه سوال خود را مطرح کرد: قیمت و اجاره مسکن جزو دغدغه‌های مردم است و تناسبی با توان مالی جامعه ندارد.  آقای پزشکیان! وقتی به اظهارنظر اطرافیان شما نگاه میکنیم نکاتی جلب توجه میکند. یکی از اعضای ستاد شما که وزیر شهرسازی بود چند سال پیش گفتند دخالت دولت در بحث اجاره نشینی باعث ستاد می شود. رئیس ستاد شما هم شبیه همین گفته است که راه حل مسکن خروج دولت است.

وی افزود: قانون ساخت یک میلیون مسکن را الزام کرده، برنامه شما برای اجرای قانون چیست؟

پزشکیان در پاسخی سریع گفت: اجرای قانون است!

پزشکیان: من قانون را اجرا خواهم کرد | راه شهید رئیسی در مسکن را پیگیری میکنم 

پزشکیان گفت: در طرفداران من هم چپ است و هم راست و حتی کسی که نماز نمیخواند. ولی من قانون را اجرا خواهم کرد. دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن درست می کنم؛ قانون بود ولی منابعش را ندیده بودند. ولی این کل مسکنی است که در دولت شهید رئیسی داده شده است (نشان دادن یک نمودار)؛ شبیه همان قبلش است.

وی افزود: می‌گفتند یک میلیون مسکن درست می کنیم و یک میلیون شغل می دهیم و تورم هم تک رقمی میکنیم. آیا شد؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نه تنها راه شهید رئیسی در مسکن را پیگیری میکنم بلکه آمایش سرزمینی را هم که در سیاستهای مقام معظم رهبری هست به شدت پیگیری میکنم. اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم آینده تهران با فاجعه روبرو خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه ای که می نشینند زندگی کنند. این به تورمی برمیگردد که دولت ایجاد میکند. وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می کند نمی شود مشکلش را حل کند.

سوال مجری از جلیلی درباره مسکن

مجری در طرح سوالی از جلیلی گفت: ۳ سال پیش گفتید مسکن مهر را با رفع معایبش ادامه خواهم داد. هنوز بسیاری از مردم در مسکن‌های مهر ساکن نشدند. 

وی در ادامه گفت: شما وعده ساخت یک میلیون مسکن را دادید؛ چطور می‌خواهید زمینش را بخصوص در شهرهای بزرگ تامین کنید؟

جلیلی: افتخار می‌کنند که اصلاً یک مسکن هم نساختیم! 

سعید جلیلی گفت: مسئول ستاد آقای پزشکیان که وزیر مسکن بوده زمان وزارتش گفته بود بالابودن قیمت خانه به ما ربطی ندارد و در پی کاهش قیمت مسکن نیستیم؛ این رویکرد می‌خواهد در دولت آقای پزشکیان ادامه پیدا کند یا نه؟ این‌ها می‌گفتند مسکن که مزخرف است و به مسکن نساختن افتخار می‌کردند. آقای پزشکیان شما می‌دانید چند درصد مردم اجاره‌نشین اند؟

وی افزود: آقای پزشکیان اصلا شما می‌دانید در برنامۀ هفتم چه چیزی در مورد مسکن آمده؟ من برای مردم می‌گویم ولی شما هم آقای پزشکیان اطلاع پیدا کنید! آقای پزشکیان شما می‌توانید بگویید طرحتان برای مسکن چیست؟ شما از اجرای برنامۀ هفتم می‌گویید اما نمی‌دانید در آن در مورد مسکن چه چیزی آمده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامۀ هفتم مصوب شده که به زیستگاه مسکن کشور از زمین‌های دولت ۰.۲ درصد اضافه شود. کار رئیس‌جمهور این است که این مسائل را بداند نه اینکه بگوید تازه می‌رویم بررسی می‌کنیم. یک بحث برنامۀ هفتم این است که شما برای اقتصادمحور چه برنامه‌ای دارید. 

سعید جلیلی گفت: ساخت یک متر مسکن اگر ۱۵ میلیون درمی‌آید، آن مسکن ۸۰ میلیون متری قیمتش می‌شود و این بخاطر زمین است. اطلاع ندارید که گفته شده به زیستگاه مسکن‌مان دو دهم درصد اضافه کنیم. این خودش می‌شود چیزی حدود ۳۰۰ هزار هکتار؛ چند برابر مساحت یک شهر بزرگ. کار دولت و رئیس‌جمهور این است که این‌ها را باید بداند. نه اینکه بگوید می‌رویم بررسی می‌کنیم!

سوال مجری از پزشکیان

مجری برنامه مناظره گفت: گفته‌اید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود. اگر توافقی به هردلیلی به دست نیامد و تحریم‌ها باقی ماند تورم و قیمت‌ها بیشتر می‌شود یا خیر؟

پزشکیان: قانون‌ها را داریم ولی چرا اجرا نمی‌کنند؟ | علت تورم دولتی است که از جیب مردم پول را برمی‌دارد

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوال گفت: اول جواب بحث‌های آقای جلیلی را بدهم و بعد سوال شما را جواب می‌دهم. قانون‌ها را داریم ولی چرا اجرا نمی‌کنند؟ تا منابع برای مسکن گذاشته نشود هیچ دولتی نمی‌تواند اجرا کند. با حقوقی که ما به کارمندان می‌دهیم ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌تواند در تهران مسکن بسازد.

وی اضافه کرد: در رابطه با سوال مجری و قیمت‌ها؛ بارها گفته ام علت تورم دولتی است که از جیب مردم پول را برمیدارد. دولت یا بزرگ می شود و ناترازی بوجود می آید و مجبور میشود پول چاپ کند و یا دولت از بانکها پول اضافه برمیدارد.

پزشکیان گفت: اگر بتوانیم ارز وارد کشور کنیم و صادرات کنیم می توانیم جلوی تورم را تا حد زیادی بگیریم و فشار را از روی مردم برداریم. در موقعی که تحریم است نهایتاً قیمتها گران می شود و نمیتوانیم خرید کنیم و دولت دست می برد در جیب مردم. کاری که الان در داخل میتوانیم بکنیم بدون رفع تحریم ها، توجه به ناترازی انرژی و ارز و مدیریت است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان کلی داریم سوبسید یارانه و برق و ... می دهیم که اگر آن را کنترل کنیم می توانیم به بهداشت و معیشت و ... برسیم. به هر کسی ارز ترجیحی میدهند رانت می دهند. باید ارز را تک نرخی کنیم، غیر از دارو و نهاده ها و آنچیزهایی که به معیشت مردم ربط دارد. ارز را تک نرخی می کنیم که بازار تصمیم بگیرد.

جلیلی در واکنش به اظهارات گفت: چگونه کشف قیمت می کنید؟

پزشکیان پاسخ داد: بازار را باید آزاد بگذاریم. دولت نباید در ارز دخالت کند؛ باید در دارو و کالاهای اساسی سوبسید بدهد و بقیه چیزها را خود بازار تنظیم کند. این را خیلی از  کارشناسان اتفاق نظر دارند.

سوال مجری از جلیلی

مجری از سعید جلیلی پرسید: منظورتان از حکمرانی ریال چیست؟ اگر نشد، تورم و افزایش قیمتها اتفاق می افتد؟

جلیلی: دولت شهید رئیسی تورم ۶۰ درصد را به ۴۰ درصد رساند | در خیلی از موضوعات اطلاعات شما کم است

سعید جلیلی در پاسخ به سوال مجری گفت: دولت شهید رئیسی تورم حداقل ۶۰ درصد را به ارث برد و تمام تلاشش را کرد برای کاهش دادن. در برخی از اقلام تورم ۸۰ درصد بود قبل از دولت شهید رئیسی.

وی افزود: بحث تورم باید ریشه یابی و حل شود و از سرزنش افراد هم نگران نشد. امروز متاسفانه مطالعه کردن و کار کردن شده ضدفضیلت. اگر بگویی برنامه دارم می‌شود ضدفضیلت ولی اگر برنامه نداشته باشی و بگویی بررسی می‌کنم این می‌شود فضیلت!

جلیلی در ادامه تاکید کرد: در خیلی از موضوعات اطلاعات شما (پزشکیان) بسیار کم است و در این موضوعات اطلاعات اولیه را هم ندارید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تورم دو علت دارد یک هسته مرکزی است و یکی جهش‌های تورمی است باید برای هر دو این‌ها راه حل داشته باشید. شما چه راه‌حلی دارید که این را حل کنید.

وی تاکید کرد: ناترازی بودجه راه حل آن چیست منابع را افزایش و مصارف را کم کنیم. ما باید ارزآوری کشور را یک هدف و ماموریت اصلی برای همه دستگاه‌ها کنیم.

سعید جلیلی درباره حاکمیت ریال گفت: برای کنترل تورم اول از همه باید حاکمیت داشته باشید بر ریال. شما باید سامانه هایت را شکل بدهی و بدانی این گردش پول کجا می رود. باید در سرمایه های بزرگ شفافیت ایجاد کنید. اگر شما روی ریال این حاکمیت را نداشته باشید نمیتوانید ...

وی افزود: باید بتوانید ریال را به سمت تولید هدایت کنید نه اینکه تسهیلات به سمت مال سازی برود که یک بانک آن مفاسد را داشته باشد.

سعید جلیلی گفت: آن چیزی تورم، بازار و مردم را اذیت می‌کنید جهش‌هایی است که در قیمت ارز ایجاد می‌کند. برای بازار ما ثبات نرخ ارز بسیار مهم است

سوال مجری از پزشکیان درباره خودرو

مجری از پزشکیان پرسید: چند سال پیش با واردات خودرو مخالفت کرده بودید ولی دیشب گفتید بازار را باید باز کنیم. با واردات خودرو موافقید یا مخالف؟

 

در حال تکمیل...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->