بدون اطلاع‌رسانی عمومی، بلیت قطار برای اتباع خارجی ۵۰ درصد گران شد خبری خوب برای فرزندان مادر ایرانی | قوانین مدنی تابعیت ایران پس از ۹۰ سال اصلاح می‌شود در ستایش مردم‌سالاری | چهره‌های سیاسی افغانستان پیروزی مسعود پزشکیان را تبریک گفتند سرکنسول ایران در هرات: در دور اول، ۹۰ درصد ایرانی‌های ساکن هرات در انتخابات شرکت کردند حامد کرزی با حضور در سفارت ایران دفتر یادبود شهید رئیسی را امضا کرد افتتاح یک پردیس سینمایی در گلشهرِ مشهد، بزرگترین محله مهاجرنشین ایران مشهد؛ میزبان ششمین «نشست اقتصادی مشهد و هرات» مدیرکل اتباع: مهاجران افغانستانی برای شهید رئیسی سنگ‌تمام گذاشتند | سردار قاآنی به موکب مهاجران افغانستانی در مشهد رفت آغاز موج دوم اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان هشدار کاظمی‌قمی درباره پیامد‌های تجدید مداخلات بیگانگان در افغانستان قدردانی ذبیح‌الله مجاهد از مواضع ایران در نشست دوحه ۳  روسیه لغو تحریم‌ها علیه طالبان را بررسی می‌کند معاون دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان نیست | آموزش دختران خواسته درجه یک جهان است ذبیح‌الله مجاهد: ما آشکارا گفتیم که خواهان روابط خوب با جهان هستیم وزارت خارجه قطر نشست دوحه را فرصتی برای گفتگو‌های معنادار دانست روز دوم نشست دوحه ۳ | جهان نگران تعامل با طالبان از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ پیش ثبت نام دانش‌آموزان اتباع آغاز شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است
سرخط خبرها

محمدکاظم کاظمی: باید به مهاجرین نگاه فرصت‌محور داشت، نه تهدید‌محور

  • کد خبر: ۲۳۷۷۷۸
  • ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
محمدکاظم کاظمی: باید به مهاجرین نگاه فرصت‌محور داشت، نه تهدید‌محور
شاعر و پژوهشگر افغانستانی در رابطه با توقعات جامعه مهاجر ایران از دولت چهاردهم گفت: باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های جامعه مهاجر استفاده شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از انتشار خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در پرواز اردیبهشت، مهاجران افغانستانی ساکن ایران انگار سوگوارتر بودند. شهید رئیسی توجه ویژه‌ای برای حل مشکلات این جامعه غریب داشتند و در طول دوران خدمتشان به عنوان رئیس‌جمهور با اقداماتی که انجام داده بودند، پس از چهار دهه، روزنه امیدی برای حل مشکلات نسل‌های مختلف افغانستانی‌ها به‌خصوص آن‌هایی که در ایران به دنیا آمده‌اند، ایجاد کرده بودند.

حالا با انتخاب «مسعود پزشکیان» و با استناد به سخنان رئیس‌جمهور منتخب در مناظره‌ها، این امیدواری وجود دارد که ایشان هم توجه ویژه‌ای به مشکلات آن بخش از مهاجران افغانستانی که بیش از چهاردهه در ایران هستند یا در این کشور به دنیا آمده‌اند، داشته باشند.

تلاش می‌کنیم در روز‌های پیش‌ رو و در گفتگو با چهره‌ها و فعالان حوزه مهاجرین، از آن‌ها بپرسیم که چه توقعی از دولت چهاردهم دارند.

گپ اول؛ محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی ساکن مشهد

محمدکاظم کاظمی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه تداوم بعضی سیاست‌ها و سامان‌دهی‌های خوبی که برای عموم مهاجرین در دولت قبل شروع شده بود، یکی از توقعات و انتظاراتی است که می‌توان از دولت جدید داشت، گفت: تاسیس و تشکیل سازمان ملی مهاجرت و استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های جامعه مهاجر برای کشور ایران از آن جمله است.

شاعر و پژوهشگر افغانستانی ادامه داد: باید به مهاجرین نگاه فرصت‌محور داشت، نه تهدیدمحور؛ این چیزی است که به نظر من باید ادامه پیدا کند و هرچه بیشتر از ظرفیت جامعه مهاجر استفاده شود، برای کشور ایران و برای خود این مردم مفید خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: در این بین، طبیعتاً نسلی که در ایران به دنیا آمده‌اند، عملاً از لحاظ اجتماعی و از لحاظ فرهنگی جزئی از فرزندان جامعه ایران به حساب می‌آیند. مسئولان متولی می‌توانند به این فکر باشند که وضعیت تابعیت آن‌ها را به شکلی سامان بدهند که این نسل از بلاتکلیفی بیرون بیاید و بتواند در جامعه همان‌طورکه از نظر اجتماعی حل شده است، از لحاظ تابعیتی هم حل شود.

این فعال جامعه مهاجران افغانستانی ادامه داد: من فکر می‌کنم بالاخره یک روزی باید این تصمیم گرفته شود که حداقل جمعیت زیادی از جامعه که عملاً فرزندان ایران هستند، از وضعیت بلاتکلیف در تابعیت، خارج شوند.

کاظمی تصریح کرد: طبیعتاً تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ثبات اوضاع در داخل کشور (افغانستان) و بهترشدن وضعیت داخل افغانستان کمک می‌کند تا مسئله مهاجرت که در قدم اول رنجی برای خود مردم (مهاجر) و در قدم دوم برای جامعه میزبان است، روند معکوس بگیرد و مردم ناچار نشوند که برای رفع مسائل اقتصادی و اجتماعی و تحصیلی آواره دیگرکشورها شوند که آوارگی رنج زیادی دارد.

به این دلیل، ضرورت دارد در سیاست‌های فعالانه‌تر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی به‌خصوص و در اوضاع سیاسی در داخل افغانستان تجدیدنظر شود و مناسبات دو کشور روی ریلی قرار بگیرد که به سمت ثبات حرکت کند و طبیعتاً اثر آن روی کشور هم مثبت خواهد بود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->