سرخط خبرها
چطور کرونا خودش را در دل آهنگ‌ها و ترانه‌ها جا کرد؟

دنیا آخر زمونه

  • کد خبر: ۲۴۰۲۲
  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
دنیا آخر زمونه
فرقی نمی‌‌کند هنرمند باشی یا کارمندِ طبقه متوسط؛ به‌هرحال قرنطینه مجبورت می‌کند برای پُر کردن وقتت راهی پیدا کنی یا روی بالکن با نواختن یک ساز یا کنج خانه با تکرار ریتم یک آهنگ.

کاظم کلانتری - شهرآرانیوز، کرونا آن‌قدر تیپ و شخصیت و قدرت پیدا کرده که برایش موسیقی بسازند، فیلم تولید کنند، کتاب بنویسند (البته در خانه) و از آن‌طرف محل عرضه و نمایش همان‌ها (کنسرت و سینما و کتاب‌فروشی) را به تعطیلی بکشاند.

 

فرقی نمی‌‌کند هنرمند باشی یا کارمندِ طبقه متوسط؛ به‌هرحال قرنطینه مجبورت می‌کند برای پُر کردن وقتت راهی پیدا کنی یا روی بالکن با نواختن یک ساز یا کنج خانه با تکرار ریتم یک آهنگ. احتمالا همان اوقاتی که امثال من درحال‌مرتب‌کردن فیلم‌ها و موسیقی‌های هارد و کتاب‌های کتابخانه‌شان هستند، خالقان همین آثار هم فرصتی پیدا کرده‌اند برای دوران پساکرونا چیزی بسازند؛ حالا چه با دیدن حیواناتی که طبیعت، قدرت تصرف خیابان و کوچه را به آن‌ها داده یا با خیره‌شدن به سفیدی دیوار روبه‌رویشان. اما عده دیگری هم هستند که در همین دوره و زمانه، هم خودشان را سرگرم می‌کنند و هم دیگران را. برای مثال اخیرا «لس‌آنجلس‌تایمز» مجموعه‌ای از بهترین و بدترین آهنگ‌های «نقیضه» یا «شوخی با آثار مهم» را که مردم در دوران قرنطینه ساخته شده‌اند منتشر کرده است.

 

بعضی از هنرمندان هم در این شرایط ویدئو برای مخاطبانشان ساختند. نیل دایموند، خواننده پاپ، بخشی از آهنگ مشهورش، «کارولاین شیرین» (Sweet Caroline) را به شستن دست‌ها تغییر داد تا نشان دهد این عمل در دوران شیوع کرونا خیلی اهمیت دارد.

 

دنیا آخر زمونه

 

خطاب‌های آهنگین به «کرونا» هم کم نبود؛ هزاران نسخه از آهنگ «شارونای من» (my Sharona) گروه «نَک» بیرون آمد که «کرونا» را جای «شارونا» نشانده بودند. نمی‌خواهید بگویید سری‌آهنگ‌های «کرونا ما داریم می‌آییم» را نشنیده‌اید که عده‌ای به دنبال کرونا افتاده‌اند تا بروند خانه‌اش را که با آهنگ‌های «کرونا برو خونه‌تون» گم و گور شده بود پیدا کنند؟   

 

هرچند هنوز معلوم نیست نگرانی گروه ایرلندی «کوروناس» (The Coronas)  درباره شباهت نامشان با کرونای اعظم به محبوبیتشان منجر شده یا نه اما در این دوران آن‌قدر آهنگ‌های گروه‌های موسیقی با مضمون «فاصله اجتماعی» شنیده شد که شبکه‌های اجتماعی‌ای مثل «ساوندکلاود» و «اسپاتیفای» می‌توانند یک پلی‌لیست با آن‌ها درست کنند.

 

دنیا آخر زمونه

 

شباهت وضعیت دوران کرونا به تصورات و پیش‌بینی‌های آخرالزمانی بعضی‌ها هم آن‌ها را مجبور کرده پناه‌گاه‌هایی را که برای حمله زامبی‌ها ساخته بودند از پلمپ دربیاورند و درون آن بخزند و بعد با خیال راحت آهنگ «همان‌طور که می‌دانیم آخر دنیاست» را بشنوند. دانلود این آهنگ در این روزها رشدی ۱۸۰ درصدی داشته تا جایی که مایکل استیپ، ترانه‌نویس، حتی ترانه آن را با «نکاتی برای زنده‌ماندن در دوران ویروسی» آپدیت کرد. البته ما هم نمونه‌ای از این آهنگ‌های آخرالزمانی کرونا داشتیم؛ آهنگ جنوبی‌ای که احتمالا چندروز پیش آن را شنیده‌اید: «دنیا آخر زمونه/ نه به کیف خومونه ... »

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->