ورود سامانه بارشی جدید از جمعه (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) ۱۳ فروردین، از افسانه پوریم تا جشن طبیعت ماهی های قرمز را فردا در رودخانه ها رها نکنید!+ویدئو تردد از تهران به شمال ممنوع شد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) مقصران سانحه واژگونی اتوبوس کرمان _ مشهد شناسایی شدند ماجرای فرود اضطراری هواپیمای کویتی در فرودگاه زاهدان چه بود؟ ترافیک سنگین در جاده‌های شمال (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در نوروز ۱۴۰۴، به ۷۰۴ نفر رسید (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پایان گروگان‌گیری پدر آیسان اسلامی بلاگر معروف پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی برای ۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ یک کنشگر محیط زیست: مردم در سیزده‌به‌در، جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذارند آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی | احتمال اعمال محدودیت‌های مقطعی در محور‌های شمالی پیش‌بینی بارش باران قابل ملاحظه در برخی نقاط کشور (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) کاهش ۱۵ درصدی آمار فوتی‌ها در تصادفات نوروزی خراسان رضوی (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) سه تصادف پیاپی در خراسان رضوی با ۱۶ مصدوم | ۲ مصدوم با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) توضیحات رئیس پلیس راهور فراجا درباره حادثه اتوبوس کرمان-مشهد آمار تلفات زلزله میانمار از ۲ هزار نفر عبور کرد بازگشایی دوطرفه جاده کرج - چالوس (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) صدور هشدار هواشناسی در پی پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط خراسان رضوی (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) جست‌و‌جو‌های آنلاین ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۳؛ پژواکی از بحران‌ها و آرزو‌های یک ملت مرحله دوم ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۴ از ۱۶ فروردین آغاز می‌شود+ جزئیات اشغال ۹۰ درصدی هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی در ایام نوروز | حدود ۱۰ درصد افزایش سفر‌ها به مشهد را خواهیم داشت ورود بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر و مسافر به خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای گرم تا پایان هفته پیش‌بینی بارش باران در برخی نقاط کشور (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) مراقب باشید؛ «آنفلوانزای معده» در کمین سلامتی درمان سرطان خون در کودکان و شانس بهبودی تا ۹۰ درصد کبد چرب؛ مهمانی خاموش که بی‌صدا پیشروی می‌کند! چگونه کودکان را به خوردن میوه علاقه‌مند کنیم؟ تعیین تکلیف نحوه فروش اینترنتی دارو در ۱۴۰۴
سرخط خبرها

راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها

  • کد خبر: ۲۴۰۲۵۷
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها
با افزایش موج گرما در جهان، هشدارهایی در خصوص خطر فزاینده این افزایش دما شکل می گیرد و در مواجه با این مسئله باید دید شهرهای دنیا تا چه حد توان و انعطاف پذیری مناسبی در مواجه با آن دارند.
لیلی رحمانی
خبرنگار لیلی رحمانی

به گزارش شهرآرانیوز؛ آسیب پذیرترین افراد در برابر موج گرما شامل افراد مسن، افرادی با درآمد پایین‌تر که توانایی خرید تهویه مطبوع را ندارند و ساکنان بخش‌هایی از شهر با فضای سبز کمتر هستند. مناطق ساخته شده به دلیل تمرکز ساختمان‌ها و آسفالت که گرما را در طول روز جذب می‌کنند، گرمتر از حومه اطراف هستند و کاهش این «اثر جزیره گرمایی شهری» باید بخشی از برنامه‌های سازگاری آب و هوای شهر‌ها و شهرک‌ها باشد. چندین راهکار برای کاهش اثرات گرمای فزاینده وجود دارد.

کاشت درختان 

کاهش درختان به این منظور باید سال‌ها پیش از این صورت می‌گرفت، اما اکنون نیز دیر نیست. درختان سایه ایجاد کرده و از طریق تعرق نیز هوا را خنک می‌کنند. ساختمانی که در سایه درختان قرار دارد، هزینه‌های تهویه مطبوع کمتری دارد که باعث کاهش گرمای مستقیم و انتشار کربن می‌شود. درختان بهترین نقطه برای شروع خنک کردن شهر هستند.

سازه‌های مناسب

 معماری سنتی در کشور‌های گرم اغلب از طاق‌ها، ستون‌ها، آلاچیق‌ها و سایبان‌ها استفاده می‌کرده است و گمان می‌شود که با شرایط ایجاد شده شاهد اضافه شدن بیشتر این موارد باشیم. سایه‌های چوبی یا پارچه‌های آویزان شده در سرتاسر بازار‌های مراکش، یا سایبان ساخته شده در بالای یک خیابان کامل در داروین استرالیا یا بنا‌های موجود در شهر‌های ایران مانند یزد از جمله این موارد هستند.

سقف‌ها و دیوار‌های سبز 

زمانی که شیکاگو در سال ۱۹۹۵ با یک موج گرما جدی مواجه شد، یک سری اقدامات برا کاهش عوارض این پدیده صورت گرفت. یکی ار این برنامه‌ها افزودن بام‌های سبز بود. بام‌های سبز ساختمان‌ها را از گرما عایق می‌کنند و همچنین از طریق تبخیر و تعرق دمای هوا را کاهش می‌دهند. با بررسی پروژه‌ها به صورت محلی، این نوع زیرساخت سبز هزینه‌های بالایی دارد، بنابراین میبایست مقامات محلی پیشگام باشند، تخصص محلی ایجاد کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. سنگاپور در زمینه دیوار‌های سبز پیشرو است و ساختمان‌های سرسبز بسیار زیبایی دارد.

رنگ آمیزی سقف‌ها به رنگ سفید 

رنگ‌های تیره‌تر گرمای بیشتری را جذب می‌کنند، بنابراین افزایش بازتاب ساختمان‌ها می‌تواند گرما را کاهش دهد. به همین دلیل است که در کشور‌های گرمسیری خودرو‌های سفید رنگ و در یونان ساختمان‌های سفید رنگ وجود دارد. 

خیابان‌ها و پیاده‌رو‌های خنک‌تر با الهام از سقف‌های سفید، برخی از شهرداری‌ها با رنگ‌آمیزی کل خیابان‌ها به روشی مشابه اقدام کرده اند. مطالعات نشان می‌دهد که چنین اقدامی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در گرمایش کلی ایجاد کند، بنابراین شاید بهترین گزینه برای پارکینگ‌ها یا خیابان‌هایی باشد، که ترافیک بالایی ندارند. یک روش دیگر که در مرحله آزمایش قرار دارد، روش اسپری روی است. بیل دانستر معمار محیط زیست، ذخیره آب باران در پیاده رو‌ها را به عنوان راهی برای خنک کردن شهر پیشنهاد می‌کند. 

آب نما‌ها

آب‌نما‌ها می‌توانند به خنک کردن شهر کمک کنند. کانال‌ها و حوض‌ها اثر محدودی دارند، اما حرکت آب باعث ایجاد اسپری می‌شود و قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارد در برخی از ساختمان‌های سنتی یک فواره را در مرکز یک حیاط سایه‌دار قرار میداده اند و از همین روش برای کاهش دمای خانه بهره می‌گرفته اند. همین منطق را می‌توان به روش‌های دیگری نیز به کار برد، مانند ایستگاه‌های اتوبوس مه‌پاشی در چین. وین به عنوان بخشی از برنامه کول اشتراسه، خیابان‌های سرتاسر شهر را با طاق‌هایی مجهز کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->