مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح یه شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟ بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه موقع است؟ خدمات ویژه مجهزترین بیمارستان سیار کشور در عمود ٩٨٩
سرخط خبرها

راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها

  • کد خبر: ۲۴۰۲۵۷
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها
با افزایش موج گرما در جهان، هشدارهایی در خصوص خطر فزاینده این افزایش دما شکل می گیرد و در مواجه با این مسئله باید دید شهرهای دنیا تا چه حد توان و انعطاف پذیری مناسبی در مواجه با آن دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آسیب پذیرترین افراد در برابر موج گرما شامل افراد مسن، افرادی با درآمد پایین‌تر که توانایی خرید تهویه مطبوع را ندارند و ساکنان بخش‌هایی از شهر با فضای سبز کمتر هستند. مناطق ساخته شده به دلیل تمرکز ساختمان‌ها و آسفالت که گرما را در طول روز جذب می‌کنند، گرمتر از حومه اطراف هستند و کاهش این «اثر جزیره گرمایی شهری» باید بخشی از برنامه‌های سازگاری آب و هوای شهر‌ها و شهرک‌ها باشد. چندین راهکار برای کاهش اثرات گرمای فزاینده وجود دارد.

کاشت درختان 

کاهش درختان به این منظور باید سال‌ها پیش از این صورت می‌گرفت، اما اکنون نیز دیر نیست. درختان سایه ایجاد کرده و از طریق تعرق نیز هوا را خنک می‌کنند. ساختمانی که در سایه درختان قرار دارد، هزینه‌های تهویه مطبوع کمتری دارد که باعث کاهش گرمای مستقیم و انتشار کربن می‌شود. درختان بهترین نقطه برای شروع خنک کردن شهر هستند.

سازه‌های مناسب

 معماری سنتی در کشور‌های گرم اغلب از طاق‌ها، ستون‌ها، آلاچیق‌ها و سایبان‌ها استفاده می‌کرده است و گمان می‌شود که با شرایط ایجاد شده شاهد اضافه شدن بیشتر این موارد باشیم. سایه‌های چوبی یا پارچه‌های آویزان شده در سرتاسر بازار‌های مراکش، یا سایبان ساخته شده در بالای یک خیابان کامل در داروین استرالیا یا بنا‌های موجود در شهر‌های ایران مانند یزد از جمله این موارد هستند.

سقف‌ها و دیوار‌های سبز 

زمانی که شیکاگو در سال ۱۹۹۵ با یک موج گرما جدی مواجه شد، یک سری اقدامات برا کاهش عوارض این پدیده صورت گرفت. یکی ار این برنامه‌ها افزودن بام‌های سبز بود. بام‌های سبز ساختمان‌ها را از گرما عایق می‌کنند و همچنین از طریق تبخیر و تعرق دمای هوا را کاهش می‌دهند. با بررسی پروژه‌ها به صورت محلی، این نوع زیرساخت سبز هزینه‌های بالایی دارد، بنابراین میبایست مقامات محلی پیشگام باشند، تخصص محلی ایجاد کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. سنگاپور در زمینه دیوار‌های سبز پیشرو است و ساختمان‌های سرسبز بسیار زیبایی دارد.

رنگ آمیزی سقف‌ها به رنگ سفید 

رنگ‌های تیره‌تر گرمای بیشتری را جذب می‌کنند، بنابراین افزایش بازتاب ساختمان‌ها می‌تواند گرما را کاهش دهد. به همین دلیل است که در کشور‌های گرمسیری خودرو‌های سفید رنگ و در یونان ساختمان‌های سفید رنگ وجود دارد. 

خیابان‌ها و پیاده‌رو‌های خنک‌تر با الهام از سقف‌های سفید، برخی از شهرداری‌ها با رنگ‌آمیزی کل خیابان‌ها به روشی مشابه اقدام کرده اند. مطالعات نشان می‌دهد که چنین اقدامی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در گرمایش کلی ایجاد کند، بنابراین شاید بهترین گزینه برای پارکینگ‌ها یا خیابان‌هایی باشد، که ترافیک بالایی ندارند. یک روش دیگر که در مرحله آزمایش قرار دارد، روش اسپری روی است. بیل دانستر معمار محیط زیست، ذخیره آب باران در پیاده رو‌ها را به عنوان راهی برای خنک کردن شهر پیشنهاد می‌کند. 

آب نما‌ها

آب‌نما‌ها می‌توانند به خنک کردن شهر کمک کنند. کانال‌ها و حوض‌ها اثر محدودی دارند، اما حرکت آب باعث ایجاد اسپری می‌شود و قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارد در برخی از ساختمان‌های سنتی یک فواره را در مرکز یک حیاط سایه‌دار قرار میداده اند و از همین روش برای کاهش دمای خانه بهره می‌گرفته اند. همین منطق را می‌توان به روش‌های دیگری نیز به کار برد، مانند ایستگاه‌های اتوبوس مه‌پاشی در چین. وین به عنوان بخشی از برنامه کول اشتراسه، خیابان‌های سرتاسر شهر را با طاق‌هایی مجهز کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->