جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

موسیقی روی نُت نِت

  • کد خبر: ۲۴۰۳۳
  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
موسیقی روی نُت نِت
کیوان ساکت در گفتگو با شهرآرا کلاس‌های آنلاین را فرصتی برای گسترش فرهنگ و موسیقی ایران می‌داند
شکیبا افخمی‌راد - هفته اول اسفندماه بود که خبر تعطیلی و لغو فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام شد. خبری که برای تمام افراد فعال در این عرصه و مردم علاقه‌مند به رویداد‌های فرهنگی و هنری ناگوار و تلخ بود. اما دیری نگذشت که برگزاری رویداد‌های هنری و فرهنگی به صورت آنلاین و مجازی مانند برگزاری کنسرت و یا نمایش‌نامه‌خوانی آنلاین از سوی هنرمندان آغاز شد. در واقع هنرمندان کشورمان در طی دو ماه گذشته سعی کرده‌اند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ارتباطشان را با مردم حفظ کنند و فعالیت‌هایشان را به صورت غیرحضوری و آنلاین ادامه دهند.
 
کیوان ساکت، آهنگ‌ساز و نوازنده تار و سه‌تار مشهدی نیز از جمله این هنرمندان است. او جزو هنرمندان پرکارعرصه موسیقی در زمینه‌های آهنگ‌سازی، نوازندگی و تدریس محسوب می‌شود در این دوران نیز فعالیت‌های هنری‌اش را به شکلی پررنگ و تنها با اندکی تغییر در شیوه اجرا ادامه داده‌است. او در طی این مدت تا به امروز دوبار به صورت آنلاین برای مخاطبانش به اجرای موسیقی پرداخته‌است (اینجا ببینید)، همچنین از دو هفته پیش نیز برگزاری کلاس‌های آموزش موسیقی خود را به صورت مجازی آغاز کرده است تا همچنان یکی از پرکارترین هنرمندان عرصه موسیقی محسوب شود. فعالیت‌های ساکت در فضای مجازی بهانه‌ای شد تا با او گپ‌و‌گفتی درباره حال و هوایش در این روزهاداشته باشیم.  

لغو کنسرت‌ها
همان‌طور که گفته شد ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور و جهان را لغو کرده‌است. اتفاقی که تبعاتش گریبان‌گیر فعالیت‌های هنری کیوان ساکت نیز شده‌است. او از جابه‌جا شدن زمان برگزاری تور کنسرت‌های خارجی خود که پیش از این قرار بود در این روز‌ها برگزار شود خبر می‌دهد: «تور کنسرت‌های اروپا و کانادای من که قراربود از کانادا آغاز شود و در کشور‌های اروپایی ادامه پیدا کند به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان به تعویق افتاد.»

به گفته این هنرمند، به دلیل آنکه خود دولت‌ها برگزاری گردهمایی را متوقف کردند، مدیریت سالن‌های کرایه شده برای کنسرت بدون آنکه اجرای او و گروهش را کنسل کنند، این اجرا‌ها را به تاریخی بعد از شرایط موجود موکول کرده‌اند.
ساکت درباره دیگر برنامه‌های لغو شده خود نیز توضیح می‌دهد: «انتشار و رونمایی از سی‌دی کتاب ردیف کاربردی من و همچنین دو سی‌دی که در آن‌ها تار و پیانو نواختم شوربختانه به ماجرای کرونا برخورد کرد و فعلا به تعویق افتاده‌است.»

 استفاده مفید از زمان
ساکت در ادامه از حال و هوای این روز‌های خانه‌نشینی خود می‌گوید: «من این روز‌ها به احترام سلامتی همه دوستانم، هم‌شهریانم و هم‌وطنانم و همه مردم در خانه مانده‌ام، فقط گهگاهی برای ضروری‌ترین نیاز‌هایی که همه مردم به آن محتاج هستند ناگزیر هستم با رعایت تمام موارد بهداشتی از منزل بیرون بروم.»

او تصریح می‌کند: «در این روز‌ها انجام ورزش جدی و نفس‌گیر، پرداختن به تمرینات موسیقی خودم، مطالعه، آهنگ‌سازی و نوشتن کتاب‌های آموزشی را باحوصله و وقت گذاشتن بیشتری انجام می‌دهم. یعنی اگر در گذشته من روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت به مجموعه کار‌های روزانه خودم می‌پرداختم اکنون تقریبا با اندکی بالا و پایین روزی ۱۸ ساعت به کارهایم می‌رسم. در واقع می‌توان گفت من از این موقعیت نامیمون بهترین استفاده را برای نوشتن، تمرین کردن، ورزش کردن و آموختن موسیقی به هنرجویان و علاقه‌مندان به موسیقی از طریق آموزش آنلاین می‌کنم.»

آرامش نهفته در کلاس‌های آنلاین
ساکت از دو هفته پیش کلاس‌های مجازی خود را آغاز کرده و به صورت آنلاین به هنرجویانش آموزش موسیقی می‌دهد. او درباره تجربه برگزاری کلاس‌های مجازی خود توضیح می‌دهد: «بازتاب و کارکرد این شیوه که در عین دشواری، آرامشی هم در آن نهفته برای گسترش موسیقی و  فرهنگ ایران مناسب بوده و هست و من این موضوع را در کلاس‌های خودم که در این دوره از دو هفته پیش آغاز شده کاملا احساس کرده‌ام.»

این هنرمند همچنین برای برگزاری کلاس‌های آنلاین چند توصیه مطرح می‌کند: «این روز‌ها کلاس‌های آموزش آنلاین موسیقی را به راحتی می‌توان برگزار کرد. فقط شاگردان باید بدانند که در رأس ساعتی که می‌خواهد کلاس آموزشی برگزار شود آنلاین باشند. همچنین هنرجویان باید این موضوع را درنظر بگیرند، همان‌طور که آراسته در آموزشگاه‌ها و مکان‌های رسمی حضور پیدا می‌کنند در کلاس‌های مجازی نیز باید حاضر شوند.»

از دیگر نکات مهمی که ساکت به آن اشاره می‌کند کوک کردن ساز با استفاده از نرم‌افزار‌های موجود در موبایل پیش از آغاز کلاس مجازی است. این هنرمند با استناد به تجربه دو هفته آموزش آنلاین، یکی از موضوعات بسیار وقت‌گیر که زمان کلاس را می‌کشد کوک کردن ساز می‌داند.

به گفته ساکت پیش از این شاگرد روبه‌روی استاد می‌نشست و  استاد در عرض مدت خیلی کوتاهی ساز را می‌گرفت و کوک می‌کرد و کلاس آغاز می‌شد. اما امروزه، چون این حضور فیزیکی امکان‌پذیر نیست شاگرد باید پیش از آغاز کلاس بنشیند و با نرم‌افزار‌ها سازش را کوک کند.

او با یادی از ابراهیم قنبری مهر، سازنده سرشناس ساز‌های موسیقی درباره کوک کردن ساز با نرم‌افزار می‌گوید: «ابداعات استاد قنبری مهر باعث شده، کوک کردن ساز با تلفن همراه به راحتی ممکن شود و هر هنرآموز مبتدی بتواند در مدت زمان کوتاهی سازش را خودش کوک کند. در واقع اینجاست که قدر و منزلت این ابداع استاد قنبری مهر آشکار می‌شود.»

این آهنگ‌ساز در همین راستا پیشنهاد می‌دهد: «آن‌هایی که امکانش را دارند ساز‌هایی را تهیه کنند که با الگوی سازسازی استاد قنبری باشد، چون به آموزش بسیار کمک خواهد کرد.»

۷۰۰۰ مخاطب کنسرت آنلاین
ساکت در این ایام دو کنسرت به صورت مجازی و آنلاین نیز اجرا کرده که با استقبال خوب طرف‌دارانش روبه‌رو شده‌است. او دلیل برگزاری این اجرا‌ها را این‌گونه توضیح می‌دهد: «به هرحال مردم در همه جای دنیا مشتاق شنیدن هنر و موسیقی هستند. من نیز از پیش‌تر برگزاری اجرا‌های زیادی را در ایران و کشور‌های مختلف دنیا وعده داده بودم و قرار بود ۳ کنسرت بسیار بزرگ داشته باشم که شوربختانه این اجرا‌ها به خاطر کرونا در ایران کاملا کنسل شدند و در کشور‌های خارجی نیز به تاریخ دیگری موکول شدند. از آنجایی که پیام‌های زیادی برای ما می‌آمد که از کنسل شدن این کنسرت‌ها ناراحت هستند، تصمیم گرفتیم اجرای موسیقی را آنلاین برگزار کنیم.»

او با اشاره به استقبال خوب از این رویداد هنری می‌گوید: «اولین کنسرت آنلاین ما نزدیک به ۷۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشت که شاید بتوان گفت اندازه ۱۰ شب کنسرت تالار وحدت تماشاگر داشتیم. کنسرت دوم نیز به همین صورت بود.»
این موسیقی‌دان درباره امکان تکرار برگزاری این کنسرت‌ها نیز توضیح می‌دهد: «تکرار این واقعه بستگی به حس و حال جامعه و حال و هوای خودم دارد که حرفی برای زدن داشته باشم و بتوانم دیداری غیرحضوری با مردمان فرهیخته وطنم داشته باشم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->