۱۴۰۰ مشهدی در اردوی راهیان نور مناطق غرب شرکت کردند رونمایی از سه نسخه خطی نفیس «اللُهوف سید بن طاووس» در حرم رضوی ساختار‌های اجتماعی باید با فرهنگ رضوی همسو شوند تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جایزه بین‌المللی خوش‌نویسی «یاس یاسین» احداث سایه‌بان‌های جدید در مسیر‌های پرتردد حرم‌ امام‌رضا(ع) چرا تولی و تبری شرط نجات است؟ پیکر پدر شهیدان «واحدی‌فیض‌آبادی» در مشهد تشییع شد هنرمندانی که دل در گرو حسین (ع) دارند | روایتی از حضور اصحاب رسانه و هنر مشهد در هیئت مذهبی ماه + فیلم یک تنگ بلور در میدان مین آداب استغفار و توبه چیست؟ امام‌سجاد(ع) مظهر تقوا و تواضع است تضمین بقای دین و سلامت اجتماع با امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر نگاهی به بینش و منش واعظ شهیر مرحوم آیت ا... غلامرضا دهشت| عالم خیراندیش ۶ نمایش آیینی و تعزیه‌خوانی در محرم و صفر مجوز اجرا گرفتند ویژه‌برنامه‌های عزاداری دهه دوم محرم در حرم امام‌رضا(ع) خواب ممنوع، روزِ بیداری است! یادی از شیخ احمد کافی به‌مناسبت سالگرد درگذشت این واعظ محبوب ۲۰۰ مسجد استان در رویداد نوجوانانه تربیتی «هشتادیوم» پای کار هستند
سرخط خبرها

ساختار‌های اجتماعی باید با فرهنگ رضوی همسو شوند

  • کد خبر: ۲۴۰۷۰۱
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
ساختار‌های اجتماعی باید با فرهنگ رضوی همسو شوند
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترویج و تبلیغ سیره رضوی در سبک زندگی مردم زمانی امکان‌پذیر است که ساختار‌های اجتماعی با فرهنگ رضوی همسو شوند.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ میثم مهدیار در گفتگو با خبرنگار ما، به نتایج پیمایش اخیر این پژوهشگاه اشاره کرد که نشان می‌دهد میزان اقبال عمومی به اهل بیت (ع) بالاست.

 وی این تمایل را در گرایش و اشتیاق مردم به زیارت اهل بیت (ع) مشهود دانست.

دکتر مهدیار در ادامه گفت: با وجود این تمایل، برای اینکه فرهنگ سیره رضوی در زندگی مردم ملموس شود، نیازمند تطبیق ساختار‌های اجتماعی با این فرهنگ هستیم.

وی افزود: ترویج و تبلیغ سیره رضوی در سبک زندگی مردم زمانی امکان‌پذیر است که فضا و معماری شهری ما با معماری اسلامی تناسب داشته باشد و ساختار‌های اجتماعی مانند شهرسازی، اقتصاد، معیشت و آموزش نیز همسو با فرهنگ رضوی باشند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از تبدیل شدن فضای اطراف حرم امام رضا (ع) به مراکز تجاری و مصرفی، گفت: نمی‌توان از مردم انتظار داشت که فرهنگ رضوی را در زندگی خود پیاده کنند، در حالی که اطراف حرم به محلی برای ترویج سبک زندگی خاصی از طریق مال‌ها و مراکز مصرفی تبدیل شده است.

این جامعه شناس در ادامه با اشاره به رها کردن اقتصاد به بازار آزاد و حذف سیاست‌های حمایتی از طبقات محروم، خاطرنشان کرد: با رها کردن اقتصاد به بازار آزاد و حذف سیاست‌های حمایتی از طبقات محروم، نمی‌توان انتظار داشت که سیره رضوی در زندگی مردم جاری شود و آنها مطابق با آن زندگی کنند.

وی همچنین با تاکید بر نقش خانواده در ترویج فرهنگ سالم، گفت: وقتی مردم در تهیه مسکن با مشکل مواجه هستند، امکان شکل‌گیری فرهنگ سالم در خانواده کاهش می‌یابد، زیرا فرهنگ سالم در ارتباطی که خانواده با محله برقرار می‌کند، شکل می‌گیرد. در شرایط اجاره‌نشینی، امکان ایجاد هویت محله‌ای وجود ندارد.

مهدیار در ادامه به تناقض در توسعه حرم امام‌رضا (ع) اشاره کرد و گفت: حتی توسعه حرم امام‌رضا (ع) نیز مطابق با فرهنگ رضوی نبوده است. مناطق قدیمی اطراف حرم تخریب شده‌اند تا مال ساخته شود. در این مال‌ها و هتل‌ها چگونه می‌توان فرهنگ رضوی را ترویج کرد؟ در حالی که مصرف‌گرایی در آنها ترویج می‌شود، می‌توان از مردم انتظار داشت که سیره رضوی را در زندگی خود دنبال کنند؟

وی با اشاره به پیوند ارگانیک ساکنان سابق اطراف حرم با حرم، گفت: افرادی که خانه‌هایشان اطراف حرم بود، پیوند ارگانیکی با آن داشتند. اما با تخریب خانه‌های آنها و طردشان به حاشیه شهر، نمی‌توان انتظار داشت که فرهنگ رضوی را در زندگی خود ادامه دهند؛ لذا می‌توان با قاطعیت گفت که سیاست‌های حاکمیتی در این زمینه شکست خورده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->