ز دریای کراماتت شده دامانِ صحرا‌ تر درباره محمدعلی الهامی نیا، قدیمی‌ترین استاد کاشی کاری حرم مطهر رضوی مبارک سفری از بخارا تا مشهدالرضا(ع) بررسی فلسفه و آثار زیارت در متون دینی جزئیاتی از ثبت‌نام زائران اربعین در خراسان‌رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳) | اعزام کاروان‌های عتبات پیش از اربعین متوقف می‌شود افتتاح دومین دوره مدرسه دارالعلم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳) ۱۴۰۰ مشهدی برای شرکت اردوی راهیان نور مناطق غرب ثبت نام کردند رونمایی از سه نسخه خطی نفیس «اللُهوف سید بن طاووس» در حرم رضوی ساختار‌های اجتماعی باید با فرهنگ رضوی همسو شوند تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جایزه بین‌المللی خوش‌نویسی «یاس یاسین» احداث سایه‌بان‌های جدید در مسیر‌های پرتردد حرم‌ امام‌رضا(ع) چرا تولی و تبری شرط نجات است؟ پیکر پدر شهیدان «واحدی‌فیض‌آبادی» در مشهد تشییع شد هنرمندانی که دل در گرو حسین (ع) دارند | روایتی از حضور اصحاب رسانه و هنر مشهد در هیئت مذهبی ماه + فیلم یک تنگ بلور در میدان مین آداب استغفار و توبه چیست؟ امام‌سجاد(ع) مظهر تقوا و تواضع است
سرخط خبرها

افتتاح دومین دوره مدرسه دارالعلم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۰۸۴۸
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
افتتاح دومین دوره مدرسه دارالعلم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳)
دومین دوره مدرسه دارالعلم با همت مدیریت حوزه علمیه خراسان و سازمان علمی‌فرهنگی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد مقدس افتتاح شد.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام دکتر محسن جهانگیری امروز (۳ مرداد ۱۴۰۳) در نشست خبری دومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این‌باره گفت: یکی از آرزو‌های دیرینه تولیت آستان قدس‌رضوی احیای فعالیت‌های این مدارس بود. به همین منظور، این مدارس به سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس‌رضوی واگذار شد و بنده به عنوان مسئول دانشگاه، مأمور به کار شدم.

دکتر جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام‌شده در طول یک سال گذشته، افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته، امسال پنج مدرسه جدید به این دارالعلم اضافه شد که یکی از آن‌ها به دانشگاه رضوی اختصاص یافته و دیگری مدرسه علوم قرآن و حدیث است.

وی همچنین به مزیت‌های رقابتی حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و گفت: یکی از این مزیت‌ها، بهره‌مندی از مضجع امام‌رضا(ع) و ظرفیت نخبگی این منطقه است. همچنین جغرافیای تأثیرگذار این حوزه که یک‌چهارم کشور را شامل می‌شود و سابقه دیرینه خراسان به عنوان پایگاه و قطب فعالیت‌های قرآنی، از دیگرمزیت‌های این منطقه است.

اهداف راه‌اندازی این مدرسه

دکتر جهانگیری در ادامه، به اهداف راه‌اندازی این مدرسه اشاره کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی این مدرسه، تبدیل‌شدن آن به دومین حوزه شیعی در عرصه تولید علم و تفقه، زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام، و تربیت طلاب فاضل و برخوردار از سازمان علمی بالنده است.

وی همچنین گفت: تعامل با حوزه علمیه قم، رونق جریان علمی پس از کرونا، مشق سیاست‌مداری و مدیریت آموزشی در افق تمدن نوین اسلامی، و مشق اجتهاد برای طلاب از دیگراهداف این مدرسه است.

ویژگی‌های مدرسه دارالعلم

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پایان، به ویژگی‌های این مدرسه اشاره کرد و گفت: این مدرسه با تبرک و تمسک به سوره نحل قرآن کریم، به عنوان یک تشکیلات علمی ایجاد شده است. همچنین تنوع در عرصه‌های دانشی و تنوع مخاطبان از دیگر ویژگی‌های این مدرسه است. امسال ۳۰۰ خانم و ۵۰۰ آقا در این مدرسه مشغول به تحصیل خواهند شد و رشته‌های جدیدی مانند ادبیات، روان‌شناسی، نطق و بیان نیز به برنامه‌های آموزشی اضافه شده است.

وی گفت: این اقدام گامی مهم در راستای ارتقای سطح علمی و فرهنگی حوزه علمیه خراسان و احیای فعالیت‌های اصیل این مدارس است.

 همچنین عبدالحمید طالبی در این رویداد، با اشاره به نقش امام‌رضا(ع) در ترویج علم و دانش، اظهار داشت: حضور ایشان در ایران یک انقلاب فرهنگی و علمی ایجاد کرد و با مناظرات و تعالیم خود، شاگردان بزرگی پرورش دادند. پس از شهادت ایشان، مدارس متعددی در اطراف حرم مطهر ایشان شکل گرفت. همچنین مدارسی نیز در کربلا، سامرا، نجف و قم ایجاد شد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در احکام مختلفی، بر همکاری بیشتر آستان قدس‌رضوی با حوزه علمیه مشهد تأکید کرده‌اند، افزود: هدف از برگزاری این مدرسه، استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگی آستان قدس برای ترویج معارف نبوی، رضوی و اهل‌بیت(ع) است.

طالبی با اشاره به تشکیل پنج مدرسه دارالعلم گفت: امسال با آسیب‌شناسی و تجربه سال قبل و تعامل با اساتید خبره، برنامه‌ریزی شده و از اساتید و مراجع عظام تقلید و سایر اساتید از قم و تهران دعوت شده است.

وی همچنین از ایجاد دفتر دارالعلم در نجف در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم در بلندمدت، با حوزه علمیه نجف نیز تعاملات علمی داشته باشیم.

طالبی در پایان، با اشاره به حضور اساتید از کشور‌های مختلف در این دوره، گفت: از این فرصت تابستان که اساتید از کشور‌های مختلف توفیق تشرف به مشهد را دارند، برای انجام تعاملات علمی، بیشتر استفاده خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->