برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ آغاز ویژه برنامه «المپیک ۲۰۲۴ پاریس» با اجرای پیمان اسدیان + جزئیات اکران «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری از امروز (۳ مرداد ۱۴۰۳) زنانِ یک فیلم زنانه | مروری بر شخصیت‌های زن در سریال «در انتهای شب»
سرخط خبرها

داستان یک روحانی ساده

  • کد خبر: ۲۴۱۷۶
  • ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
داستان یک روحانی ساده
حجت الاسلام محمدرضا زائری - کارشناس مسائل فرهنگی
فضای سیاسی و اجتماعی پس‌از انقلاب، شرایط جدیدی برای روحانیت به وجود آورد و سرنوشتی متفاوت برای حوزه‌های علمیه رقم زد. روحانیون که صد‌ها سال به حجره‌نشینی و ساده‌زیستی و دوری از مظاهر دنیا شناخته می‌شدند، یک‌باره در جایگاه مسئولیت‌های رسمی و مناصب مختلف قرار گرفتند و مردم که از روحانیت غالبا سیمایی معنوی و عرفانی در خاطر داشتند با نسلی از روحانیت مواجه شدند که حرف‌های سیاسی می‌زدند و تصمیم‌های اجرایی می‌گرفتند و دارای قدرت و امکانات و اختیار فراوان بودند.
این موقعیت جدید، تصویر جدیدی از روحانیت در افکار عمومی شکل داد و گرچه این تصویر، چندان هم دقیق نبود، به تلقی و تصور عمومی در جامعه تبدیل شد.
از سوی دیگر، تحولات سبک زندگی و تغییرات عمومی در حوزه اجتماعی و فرهنگی، نوعی گرایش و اشتیاق به مضامین و محتوای عرفانی و معنوی را افزایش داد و مجموع این عوامل، انگار نوعی دلتنگی برای قشری از روحانیت عارف‌مسلک و دنیاگریز و مردم‌دوست را در مخاطب ایجاد کرد. در چنین فضایی، آثاری از کتاب تا فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی تولید و با استقبال نیز مواجه شد.
نخستین اثر در این فضا کتاب «فضیلت‌های فراموش‌شده» بود که روزنامه و مؤسسه اطلاعات در شرح احوالات مرحوم شیخ عباس راشد تربتی (پدر مرحوم عبدالحسین راشد واعظ مشهور) منتشر ساخت و پس‌از آن، کتاب‌های دیگری در شرح احوالات و داستان‌های زندگی برخی روحانیون اهل معرفت و معنویت همچون مرحوم نخودکی و... به چاپ رسید.
در سال گذشته، دکتر عطاء‌ا... مهاجرانی که بعد‌از دوران وزارت ارشاد و دیگر مسئولیت‌های اجرایی و سیاسی به خارج از کشور مهاجرت کرده و بیشتر مشغول تألیف و نگارش است، کتابی با عنوان «حاج‌آخوند» در همین حال و هوا منتشر کرد.
مهاجرانی که صاحب قلمی توانا و نثری شیرین است، در این کتاب، شخصیتی واقعی به نام مرحوم شیخ محمود صالحانی را معرفی می‌کند که در روستای مهاجران، زادگاه نویسنده، ساکن بوده و او تا سال‌های آغاز جوانی خود و پیش از درگذشت آن بزرگوار با ایشان ارتباط نزدیک و فراوان داشته است.
شخصیت و زندگانی «حاج‌آخوند» چنان متفاوت و اثرگذار و شگفت است که هر خواننده‌ای را به خود جذب می‌کند و با کتاب همراه می‌سازد.
حاج‌آخوند روحانی ساده‌ای است که در یک روستا زندگی می‌کند و همراه و مانند بقیه مردم محل به دامداری و کشاورزی مشغول است، اما از یک سو بسیار عمیق و اهل فکر و اندیشه است و از سوی دیگر بسیار اهل ذوق و لطایف معنوی. هم با هم‌وطنان مسیحی رفاقت دارد و هم یک کمونیست بی‌اعتقاد به دین، مرید او می‌شود. هم با نوجوان عقب‌مانده ذهنی انس می‌گیرد و هم با یک استاد دانشگاه ساعت‌ها گفتگو می‌کند.
مهاجرانی در این کتاب، خاطراتی کهنه را با زبانی داستانی و تازه و با نثری بسیار دلنشین روایت کرده و چهره جدیدی از روحانیت به خواننده نشان داده است.
کتاب بلافاصله بعد از انتشار با چنان استقبال گسترده و عجیبی روبه‌رو شد که هم در مدتی کوتاه چند‌بار تجدید چاپ شد و هم نویسنده، کتاب دیگری با عنوان «شیخ بی‌خانقاه» در ادامه آن نوشت و به چاپ رساند.
کتاب «حاج‌آخوند» از ۴۳ قطعه تشکیل شده است که هر‌یک حدود پنج‌شش صفحه هستند و گرچه مستقلا نیز می‌توان هر کدام را خواند و لذت برد، در‌مجموع نیز به هم، نوعی وابستگی و پیوستگی غیرآشکار دارند.
نویسنده با ظرافت، مضامین متنوع از فرهنگ و هنر و ادبیات و میراث معنوی ایران اسلامی تا آداب و عادات زندگی روستایی را لابه‌لای کتاب پراکنده و محتوای خواندنی و جذابی از اشعار شاهنامه و دیوان حافظ تا رباعیات خیام نیز مانند نگین‌هایی قیمتی بر این اثر هنری نشانده که کتاب را خواندنی‌تر و اثرگذارتر کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->