مشاهده یوزپلنگ در محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم پرتقاضاترین مرز برای خروج در اربعین ۱۴۰۳ کدام است؟ واکسنی که از زوال عقل پیشگیری می‌کند چگونه گرما ما را می‌کشد؟ تحویل گذرنامه‌های زیارتی اینترنتی چقدر زمان می‌برد؟ مبلغ حق پرستاری و کمک هزینه پرداختی بهزیستی به مراکز غیردولتی ابلاغ شد (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) اربعین نزدیک است | آغاز عاشقانه‌ترین پیاده‌روی دنیا کاهش ۸۰ درصدی قاچاق سوخت از مرز دوغارون به افغانستان قتل مدیر موقوفه عادل شاهی در مشهد + عکس میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است عواملی که کاهش وزن را برای شما سخت‌تر می‌کند پیش دیابت را جدی بگیریم ترافیک پرحجم در خیابان‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع)، بولوار هفت‌تیر و اطراف میدان استقلال در مشهد (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) بازنگری الزامات اساسنامه نهضت سوادآموزی در  خراسان رضوی چند نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند؟ فرسودگی ۶۷ درصد از ماشین آلات راهداری خراسان رضوی زائران اربعین برای سفری راحت این نکات را رعایت کنند ضعف آماری؛ چالش اصلی حمایت از اقشار نیازمند آتش نشانی: تنها ۲ شهربازی مشهد تأییدیه ایمنی دارند اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین در خصوص فعالیت موکب‌ها واکسیناسیون هپاتیت ۳۵ میلیون نوزاد ایرانی | آمار پائین هپاتیت در ایران
سرخط خبرها

میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است

  • کد خبر: ۲۴۲۲۸۲
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است
بررسی آمار‌ها می‌گوید، سن ازدواج طی ۱۰ سال در مردان ۷ ماه و در دختران ۸ ماه افزایش داشته است. به این آمار تعداد حدود ۱۴ میلیون مجرد و ۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج را هم باید افزود.

به گزارش شهرآرانیوز؛  این طور نیست که جوانان در سن ازدواج، علاقه‌مند و خواهان ازدواج نباشند؛ اما مجموعه‌ای از عوامل، محدودیت‌ها و تنگنا‌های عمدتا اقتصادی روند ازدواج آنان را کُند و با تاخیر همراه کرده است.

 نتیجه این روند، افزایش سن ازدواج در یک دهه اخیر است: بررسی میانگین سن ازدواج در سال ۱۳۹۲ در اولین ازدواج زنان و مردان به ترتیب ۲۳.۱ و ۲۷.۳ بوده و در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸ در مردان و ۲۳.۹ در زنان است. این یعنی سن ازدواج طی حدود ۱۰ سال در زنان ۸ ماه و در مردان ۷ ماه بیشتر شده است.

 البته که در کنار این آمار که خبرگزاری فارس روز گذشته منتشر کرده، آمار‌های دیگری نیز مطرح است از جمله بررسی‌های دکتر شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس مطرح کشور که خردادماه گذشته از این موضوع گزارش داده است.

 کاظمی پور گفته که میانگین سن ازدواج در ۴ دهه گذشته برای دختران ۲۰ سال و برای پسران ۲۵ سال بود، اما این رقم اکنون برای مردان به ۳۰ سال و برای زنان به ۲۵ سال رسیده؛ به عبارتی به طور تدریجی میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است.

۱۴ میلیون مجرد

بنابر بررسی‌های این جمعیت شناس، براساس آمار‌ها به طور کلی ۳۲ میلیون مرد و ۳۲ میلیون زن ۱۵ سال به بالا در کشور وجود دارد که از میان جمعیت مردان ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و از میان جمعیت زنان، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مجرد هستند که این تفاوت جمعیتی موجب شده با افزایش سن جمعیت در ایران، زنان بدون همسر در اثر فوت یا طلاق در سالمندی بیشتر از مردان باشند.

۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج

آمار‌های کاظمی پور می‌گوید: ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مرد و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زن در بازه سنی ازدواج در کشور هستند. میانگین سن ازدواج در ۴ دهه گذشته برای دختران ۲۰ سال و برای پسران ۲۵ سال بود، اما این رقم اکنون برای مردان به ۳۰ سال و برای زنان به ۲۵ سال رسیده؛ به عبارتی به طور تدریجی میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است.

همان طور که آمار‌های تعداد ازدواج از سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۴۰۲ را در جدول هم می‌بینیم، اگر نگوییم دقیقا نصف شده، اما نزدیک به نصف رسیده و این یعنی روند ازدواج‌ها در ۱۰ سال اخیر روند کاهشی را پیموده است.

طلاق هم در مسیر رشدقرار گرفته است

روی دیگر کاهش ازدواج‌ها، افزایش آمار طلاق است. بر اساس آمار ثبت احوال کشور نرخ خام طلاق کشور در سال‌های بین ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این سال‌ها به این نرخ به ترتیب، ۲.۲۵؛ ۲.۳۱؛۲.۲۶؛۲.۲۵؛۲.۳۰؛۲.۲۳؛۲.۲۰؛۲.۲۹؛۲.۴۴؛۲.۵۰ و در سال ۱۴۰۲، ۲.۴۲ بوده است. این ارقام نشان می‌دهد، بیشترین آمار نرخ خام طلاق مربوط به سه سال گذشته بوده است.

تمامی این آمارها، ارقام و بررسی‌ها یک سوال را پیش روی ما قرار می‌دهد که حکمرانی اجتماعی کشور با وجود تصویب قانون «جوانی جمعیت»، اما آن طور که باید نتوانسته میسر مشوق‌ها و روند‌های تسهیل گرانه برای ازدواج را هموار کند. همین امروز بنابر اعلام معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه ۲۷۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند. انتقاد این مسئول از بانک‌ها که «مراجعه کنندگان را سرگردان کرده اند و پاسخ درستی به آنها نمی‌دهند»، نمونه‌ای از نبود اراده کافی در تسهیل ازدواج در کشور است.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->