جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها
نگاهی به وضعیت سالن‌های تعطیل سینمای مشهد در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ در گفتگو با مدیران سینما‌های شهر

بحران در اکران

  • کد خبر: ۲۴۲۸۳
  • ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
بحران در اکران
شکیبا افخمی/شهرآرانیوز- عید نوروز همواره یکی از بهترین زمان‌های اکران برای سینما‌ها محسوب می‌شود. زیرا می‌تواند فروش و مخاطب بیشتری را برای سینما و فیلم‌ساز به همراه بیاورد. از این‌رو نیز هرساله رقابت برای کسب امتیاز اکران در این دوران میان فیلم‌سازان داغ بوده‌است. اکران نوروز ۹۹ نیز از این قضیه مستثنی نبود و بسیاری از فیلم‌سازان برای اکران فیلمشان در این زمان با یکدیگر به رقابت پرداختند. درنهایت نیز فیلم‌های «شنای پروانه»، «لامینور»، «لاله»، «بازیوو»، «پسرکشی»، «خوب، بد، جلف، ارتش سری» و «زن‌ها فرشته‌اند» برای اکران نوروزی انتخاب شدند. اما در همان گیرو‌دار اعلام اسامی فیلم‌های نوروزی خبر دیگری منتشر شد؛ که مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای سینما‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بود. شاید آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد، این تعطیلی ادامه‌دار شود، اما بعد از گذشت دوماه، همچنان زمان بازگشایی سینما‌ها مشخص نیست.

در این بین آنچه واضح است، از دست رفتن بهترین زمان اکران و ضرر هفده میلیاردتومانی سینما‌های کشور تنها در نوروز ۹۹ است. به طوری که از گوشه و کنار کشور زمزمه تعدیل نیرو‌ها و حتی تعطیلی دائمی برخی سینما‌ها به گوش می‌رسد. طبق آمار به‌دست‌آمده شهرآرا از پنل گزارش‌گیری سینماشهر، سینما‌های مشهد در سال ۹۸ در مجموع ۲۸۸,۱۸۹,۴۸۸,۴۷۰ ریال فروش داشته‌اند، که اگر روند تعطیلی سینما‌ها همچنان ادامه داشته باشد باید منتظر کاهش چشمگیر این میزان فروش باشیم.

از این‌رو به سراغ ۴ نفر از مدیران سینما‌های مشهد رفتیم و درباره وضعیت این روز‌ها گفتگو کردیم.  

سینما، شغل پرخطر در روز‌های کرونا

فرزین جیرانی مدیر پردیس سینمایی گلشن که یکی از سینما‌های بخش خصوصی مشهد محسوب می‌شود ضمن اشاره به ضرر جدی سینمادار‌ها و پرسنل آن‌ها در این دو ماه از این شغل به عنوان کاری پرخطر نام می‌برد که همچنان معلوم نیست چه زمانی اجازه فعالیت دوباره داشته باشد.

به گفته او حتی اگر در این زمان سینما‌ها بازگشایی شوند، به دلیل نبود واکسن و ترس از این ویروس، مردم از سینما‌ها استقبال خوبی نخواهند کرد. از این‌رو سینما‌ها همچنان ضرر می‌کنند.

مدیر سینما گلشن همچنین به دست خالی سینما‌ها برای پرداخت حقوق کارکنانشان به دلیل تعطیلی و اکران نشدن فیلم اشاره می‌کند و درباره امکان دریافت کمک از سوی نهاد‌های مربوط برای جلوگیری از ورشکستگی سینما‌ها توضیح می‌دهد: «استان بودجه آنچنانی ندارد و استانداری آن‌قدر گرفتاری دارد که به این موضوع نمی‌رسد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز که وضعیت اقتصادی‌اش مشخص است و نمی‌تواند کمکی کند. از این‌رو می‌توان گفت فقط وزارت‌خانه ارشاد می‌تواند کاری برای سینما‌ها انجام دهند. اما آن‌طور که معلوم است فعلا دولت برای مشاغل پرخطر هیچ برنامه‌ای ندارد.»

به نظر جیرانی وزارت ارشاد باید جلسه ستاد بحران با اولویت سینمادار‌ها و پرسنلش برگزار کند.

او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «در این جلسه اول باید بررسی شود، فردی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده روزانه چقدر ضرر مالی دیده‌است. دوم پرسنل سینما الان کجا هستند و تا زمان بازگشایی سینما‌ها می‌خواهند چطور زندگی کنند. سوم اجاره‌هایی که سینمادار‌ها باید به مالک‌ها بدهند چگونه در این ایام پرداخت می‌شود. بعد از بررسی همه این موارد باید ببینند می‌توانند از صندوق استان یا وزارت برای بازگشایی سینما‌ها کمک کنند یا نه.»

بهار سینما‌ها نوروز بود

حمید فولادی، مدیر پردیس سینمایی اطلس، با اشاره به تعطیلی بزرگ‌ترین رویداد‌های بین‌المللی و جهانی مثل المپیک به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، تعطیلی سینما‌ها را نیز بدیهی می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه نه‌تن‌ها ما، که تمامی مشاغل متضرر شدند. از وقتی سینمااطلس تعطیل شد، ما نیز نیروهایمان را تعدیل کردیم، اما خوشبختانه این افراد بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و به‌محض اینکه سینما‌ها فعالیتشان را از سر بگیرند، مجدد در سینما شاغل خواهند شد.»

فولادی همچنین با بیان اینکه بهار سینما‌های ایران در بهار و نوروز است، به فروش زیاد سینما‌ها در این ایام اشاره می‌کند که امسال محقق نشد؛ «نمی‌توانم به شما عدد و رقم دهم که چقدر ضرر کردیم، اما می‌توانم بگویم باتوجه‌به سابقه سینما اطلس و استقبال مردمی از این سینما به‌خصوص در ایام نوروز متحمل خسارات بسیار شدیم.»

او به بازگشایی سینما‌ها تا عید فطر امیدوار است: «متأسفانه قبل از مدارس و نخستین جایی که تعطیل شد، سینما‌ها بودند و حالا هم که خیلی از مشاغل دوباره کسب‌و‌کارشان را آغاز کرده‌اند، در سینما‌ها همچنان بسته است.» به نظر فولادی، سینما‌ها می‌توانند دوباره شروع به فعالیت کنند، اما این مهم، نیازمند رعایت اصول بهداشتی و پیروی از ستاد ملی مبارزه با کروناست.

حمایت از پرسنل سینما

حیدر مرادی مدیر پردیس سینمایی هویزه که زیر نظر حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی اداره می‌شود نیز درباره ضرر و زیان ناشی از این ویروس به سینما‌ها توضیح می‌دهد: «شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما‌ها در روز‌های آغازین اسفندماه آن هم در زمانی که ما اکران نوروزی را در پیش داشتیم، تمام سینما‌های دولتی و خصوصی را متضرر کرد. به ویژه پایان سال ۹۸ که اکران نوروزی کمی زودتر با فیلم «خوب بد جلف ۲» شروع شده‌بود.»

او با اشاره به اینکه برخی سینما‌های سراسر کشور به ویژه سینما‌های بخش خصوصی در این ایام نیرو‌های خود را تعدیل کرده‌اند، درباره سیاست پردیس سینمایی هویزه در روبه‌رویی با این بحران توضیح می‌دهد: «سیاست اتخاذ شده از سوی موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز که ما زیر مجموعه آن هستیم براین مبنا بود که تعدیل نیرو در سینما صورت نگیرد و پرسنل با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی پیش آمده حداقل آرامش روانی‌شان لطمه نبیند.»

به گفته مرادی مشکل پرداخت حقوق وجود دارد، اما این سینما کارمندانش را به سمت بیمه بیکاری سوق نداده‌است. مدیر سینما هویزه می‌گوید: «قرارداد‌های حدود ۸۰ یا ۹۰ درصد پرسنل تمام شده‌است، اما به لحاظ اخلاقی ما خودمان را موظف دانستیم که از این سیاست حمایت کنیم و تعدیل نیرو نکنیم تا مشکل دیگری برای آن‌ها ایجاد نشود.»

مرادی با اشاره به اینکه هرکمکی از سوی ارشاد استان و وزارت خانه خوشحال کننده خواهد بود، پیشنهاد می‌دهد تا حداقل این نهاد‌ها در اوضاع شیوع بیماری کرونا بسته‌های معیشتی را برای پرسنل سینما که به نظر او یکی از سخت‌ترین شغل‌ها را برعهده‌دارند و در این مدت نیز با مشکلات معیشتی روبه‌رو شده‌اند درنظر بگیرند.

کمک به سینما‌ها با استفاده از درآمد جشنواره فیلم فجر

امیرحسین دبیرزاده، مدیرعامل پردیس سینمایی سیمرغ نیز درباره اوضاع این مجموعه سینمایی در این ایام توضیح می‌دهد: «ما خوشبختانه زیرمجموعه یک شرکت بیمه هستیم که در اسفندماه با ما همکاری داشتند حقوق‌ها و بیمه و عیدی پرسنل را پرداخت کرده‌اند. همچنین از اول فروردین برای بیمه بیکاری کارکنان اقدام می‌کنند که تاز زمان بازگشایی مجدد مجموعه، پرسنل از این بیمه استفاده کنند.»

او نیز به افت فروش سینما‌ها بعد از بازگشایی به دلیل ترس مردم برای حضور در فضا‌های عمومی اشاره و بر لزوم کمک به سینما‌ها تأکید می‌کند: «تا جایی که من در جریان هستم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز‌ها جلساتی داشته‌اند تا بتوانند به این حوزه کمک کنند، ولی اینکه این کمک‌ها به چه مقدار و چه صورت باشد هنوز اعلام نشده‌است.»
دبیرزاده همچنین برای چگونگی نحوه کمک به سینما‌ها پیشنهاد می‌دهد: «جشنواره فیلم فجر در بسیاری از استان‌های کشور با کمک بلاعوض شهرداری‌ها و استاندار‌ی‌ها برگزار شده و از فروش فیلم‌ها ۷۰ درصدش به اداره ارشاد رسیده‌است. به نظر من حداقل کاری که می‌شود برای کمک به سینما‌ها انجام داد این است که بخشی از این درآمد میان سینما‌ها براساس نسبت فروش ماهانه آن‌ها توزیع شود تا سینما‌ها به ویژه سینما‌های بخش خصوصی بتوانند مجدد سرپا بایستند.»

به نظر او اگر کمکی به این حوزه صورت نگیرد، بسیاری از سینما‌ها به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند مجدد فعالیت‌شان را از سر گیرند به طوری که حتی شاید برخی سینما‌های قدیمی‌تر به سمت تغییر کاربری بروند.

مدیر سینما پیروزی همچنین از ارائه این طرح به اداره ارشاد استان خبر می‌دهد: «این طرح با اداره ارشاد مطرح شده و آن‌ها درحال بررسی این موضوع هستند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->