نبود خلاقیت یکی از آسیب های بزرگ در ادبیات کودک و نوجوان است آموزش؛ حلقه مفقوده رابطه انسان و رسانه «شه‌سوار» اکران می‌شود | «قیف» روی پرده سینما‌ها ابهام در سرنوشت سریال «پوکر» با سفر شهاب حسینی به آمریکا واریز هدیه روز خبرنگار ۱۴۰۳ به زودی کدام سریال‌ها در شهرک غزالی ساخته می‌شوند؟ پخش سریال «آتش و باد» از شبکه آی‌فیلم عربی ماجرای توهین به پرسپولیسی‌ها در سریال زخم‌کاری چیست؟ + ویدئو همه چیز درباره نمایش «طبقه هفتم» | مونولوگ بزرگ‌ترین چالش برای بازیگر است ناگفته‌ها و گلایه‌های فریده سپاه‌منصور، بازیگر «نون خ» کارگردان تئاتر «نبرد رستم و سهراب»: پیش‌داوری نکنیم! | این تئاتر موزیکال نیست اعلام جزئیات ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد پویانمایی ایرانی «در سایه سرو» مجوز رقابت در اسکار را دریافت کرد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ بگریز و پشت ابدیت مرگ پنهان شو گزارشی از نمایشگاه نقاشی «گوشت» در نگارخانه رادین تئاتر کودک در خراسان رضوی متولی صنفی ندارد پدرم یک کامپیوتر نبود اوهامی سخت‌تر از تیتانیوم
سرخط خبرها

نبود خلاقیت یکی از آسیب های بزرگ در ادبیات کودک و نوجوان است

  • کد خبر: ۲۴۳۱۳۰
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
نبود خلاقیت یکی از آسیب های بزرگ در ادبیات کودک و نوجوان است
مدرس و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان گفت: برخی آثار ادبی کودک و نوجوان در زمینه خلاقیت با مشکلاتی مواجه هستند که این یکی از مشکلات و آسیب های بزرگ در این حوزه است.

به گزارش شهرآرانیوز، سید احمد میرزاده، عصر امروز (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) در سلسله نشست‌های پژوهشی نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان با موضوع فرهنگ رضوی در ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) با تاکید بر اهمیت فرهنگ رضوی، این فرهنگ را ریشه اصلی هویت ایرانی اسلامی دانست.

وی با اشاره به ورود امام رضا (ع) به ایران، این رویداد را نقطه عطفی در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی دانست و گفت: تأثیر عمیق فرهنگ رضوی در آثار فاخر ادبی مانند شاهنامه فردوسی به وضوح قابل مشاهده است. فردوسی با تلفیق نگاه توحیدی و مولفه‌های ملی، شاهکاری آفریده است که ریشه در آزاداندیشی و مناظرات علمی و فرهنگی امام رضا (ع) دارد.

میرزاده همچنین بر اهمیت فرهنگ رضوی در همه ابعاد زندگی تأکید کرد و گفت: فرهنگ رضوی تنها به یک جنبه خاص محدود نمی‌شود، بلکه تمامی جوانب زندگی ما را در بر می‌گیرد.  

این مدرس و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت ادبیات کودک و نوجوان در انتقال مفاهیم فرهنگی، بر لزوم توجه بیشتر به این حوزه در زمینه فرهنگ رضوی تأکید کرد.

 وی گفت: متأسفانه برخی آثار ادبی کودک و نوجوان در زمینه خلاقیت با مشکلاتی مواجه هستند. یکی از دلایل این مسئله، وجود آسیب‌هایی در ادبیات دینی است که نویسندگان را از خلق آثار خلاقانه باز می‌دارد

میرزاده با اشاره به برخی آثار ناموفق در حوزه ادبیات دینی، بر لزوم رعایت ادب در نگارش آثار درباره معصومین (ع) تأکید کرد و گفت: برخی آثار مانند کتاب حیدر، به دلیل عدم رعایت خطوط قرمز و شخصیت‌پردازی نادرست از معصومین (ع)، با انتقاداتی مواجه شده‌اند.

میرزاده بر ضرورت حمایت از نویسندگان و هنرمندانی که در حوزه فرهنگ رضوی فعالیت می‌کنند، تأکید کرد.

 لزوم ترویج فرهنگ صلح و دوستی در میان کودکان

 در ادامه نویدی مهر، مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در این نشست با اشاره به برگزاری موفق دو نشست قبلی در شیراز و قم، این رویداد را گامی مهم در جهت ترویج فرهنگ رضوی دانست و گفت: نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان رویدادی خجسته است که حاصل تلاش‌های بسیاری است و امیدواریم در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری چنین جشنواره‌هایی باشیم.

نویدی مهر همچنین با محکوم کردن حادثه تلخ قتل عام کودکان فلسطینی، بر لزوم ترویج فرهنگ صلح و دوستی در میان کودکان تاکید کرد.

وی با اشاره به جایگاه والای امام رضا (ع) در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، گفت: میراث فکری و معنوی امام رضا (ع) گنجینه‌ای ارزشمند است که باید به بهترین شکل ممکن در خدمت کودکان و نوجوانان قرار گیرد. ادبیات یکی از بهترین ابزار‌ها برای ترویج فرهنگ رضوی است.

نویدی مهر، با بیان اینکه وجود امام رضا (ع) در ایران یک رویداد تاریخی صرف نبوده، بلکه تأثیری عمیق در حوزه‌های مختلف داشته است، بر ضرورت تولید آثار ادبی با محوریت سیره رضوی تاکید کرد.

وی با انتقاد از کمبود آثار خلاقانه و مخاطب‌پسند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با محوریت فرهنگ رضوی، گفت: نگاه تاریخی به سیره ائمه اطهار (ع) کافی نیست و باید از ابزار‌های هنری و ادبی برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان استفاده کرد.

نویدی مهر در پایان بر اهمیت حمایت از نویسندگان و هنرمندانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با محوریت فرهنگ رضوی فعالیت می‌کنند، تاکید کرد.

چرا سرداران مأمون حاضر به شهادت امام رضا (ع) نشدند؟

در این نشست دکتر نعمت فیروزی، عضو هیات علمی دانشگاه امام رضا (ع) در اظهاراتی امام رضا (ع) را بهترین و مقرب‌ترین مخلوق هستی دانست و بر تاثیرگذاری ارتباط با آن حضرت بر آثار نویسندگان تاکید کرد.

وی با اشاره به سفر به عنوان بزرگترین دانشگاه، این طرح را ابتکار امام رضا (ع) دانسته و بر آموزش‌های عمیق توحیدی در این مسیر تاکید کرد.

فیروزی به شهادت امام رضا (ع) به دست مستقیم مأمون و شهادت سایر ائمه (ع) به دست واسطه اشاره کرده و دلیل آن را عدم تمایل سرداران مأمون به شهادت امام دانست و گفت: امام رضا (ع) چنان نفوذ کلامی در مناظرات و مجاب کردن طرف مقابل داشت و از طرفی مهربانی ایشان سبب شد هیچ کسی حاضر نشود ایشان را به شهادت برساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->