گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد
سرخط خبرها

تأسیس ۵ صندوق تأمین مالی در شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۲۴۳۴۴۶
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
تأسیس ۵ صندوق تأمین مالی در شهرداری مشهد
اجرا و به‌ثمر‌رساندن پروژه‌های بزرگی مثل ساخت قطارشهری، نوسازی بافت فرسوده و... با منابع داخلی خود شهرداری‌ها سخت و حتی غیرممکن است.

به گزارش شهرآرانیوز،  از این رو دولت هرسال در بودجه سالانه کشور منابعی را برای انتشار اوراق مشارکت به شهرداری‌ها اختصاص می‌دهد و علاوه بر آن و پس از تصویب قانون درآمد‌های پایدار، راه برای ورود شهرداری‌ها به ماجرای تأسیس و عضویت در صندوق‌های تأمین مالی باز شده است.

اما دو‌سه‌سالی هست که شهرداری مشهد به‌خوبی از این ظرفیت استفاده می‌کند و نه‌تن‌ها در یکی‌دو سال گذشته شهرداری مشهد رکورددار انتشار اوراق مشارکت است، بلکه اولین شهرداری کشور است که به‌صورت جدی وارد ماجرای تأسیس صندوق‌های مالی شده و تا امروز پنج صندوق تأمین مالی با مجوز شورای شهر تأسیس کرده است.

دراین‌زمینه معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی برای مشهد در سال گذشته افتاد، در کشور بی‌سابقه بود، گفت: برای اولین‌بار صندوق زمین و ساختمان را تأسیس کردیم و با مجوز شورای شهر مشهد، صندوق جسورانه تشکیل دادیم؛ همچنین صندوق پژوهش و فناوری مسکن و ساختمان را تأسیس کردیم و در آن عضو شدیم، درحالی‌که خیلی شهرداری‌ها را به این صندوق‌ها راه نمی‌دهند.
محمدهادی محمدی‎مقدم افزود: توانستیم صندوق تأمین مالی جمعی را هم کلید بزنیم و برای اولین‌بار قصد داریم اوراق صکوک منتشر کنیم.

تأمین غیرنقدی بودجه خرید اتوبوس

وی با اشاره به تأمین منابع پروژه‌های شهرداری به‌صورت غیرنقد نیز ادامه داد: قرارداد خرید پساب به‌مدت ۲۵ سال به‌صورت غیرنقد قرار است اجرایی شود و برای اولین‌بار بودجه خرید اتوبوس را که ۵‌هزار‌میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشت، به صورت غیرنقد تأمین و حتی از همین طریق ۷۰۰‌میلیارد تومان برای خرید هزینه کردیم.
وی ادامه داد: چیزی نزدیک به سیزده پروژه کلان‌شهری بیش از یک دهه معطل تعیین‌تکلیف بود که همه آنها در شورای رفع موانع، تعیین‌تکلیف شد.

رکوردشکنی در انتشار اوراق مشارکت

اما در ادامه معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد از رکوردشکنی‌های مدیریت شهری در انتشار اوراق مشارکت صحبت کرد و در‌این‌باره توضیح داد: سال ۱۴۰۱، فقط ۱۵۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد و سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳۹۰۰‌میلیارد تومان رسید و در سال ۱۴۰۳ با یک رکورد‌شکنی ۶۳۰۰‌میلیارد تومان اوراق منتشر کردیم. همچنین در سال جدید ۲۱‌هزار‌میلیارد پیشنهاد اوراق دادیم که پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰‌درصد از آن محقق شود.

محمدی‌مقدم افزود: بخشی از این اوراق در بافت فرسوده هزینه می‌شود. امسال ۱۰۵۰ میلیارد تومان اوراق سال۱۴۰۲ را در بافت آبکوه، عامل و وکیل‌آباد هزینه می‌کنیم و در سال جدید هم ۱۱۰۰‌میلیارد تومان اوراق برای این بافت‌ها منتشر خواهد شد و ۲ هزار‌میلیارد تومان هم برای بافت ثامن در نظر گرفته شده است؛ البته در بافت فرسوده عامل نیز با حمایت معاونت اقتصادی شهرداری، هفده پروژه در محور فرسوده حرعاملی اجرا و پیاده‌روسازی انجام و سه‌راه کاشانی به چهارراه تبدیل شد، شهرداری به دو پروژه ترمه و حریر وارد شد و دو پروژه دیگر به سرمایه‌گذار داده شده است و تا پایان سال چند پروژه دیگر نیز اجرا می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->