پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۳) | آغاز روند کاهش دما از جمعه جزئیات شرایط سفر اربعین برای اتباع خارجی مقیم ایران دستاورد‌های ایران در مقابله با مسئله موادمخدر، انکارنشدنی است برای کاهش فشار خون چه بخوریم؟ موادغذایی معجزه‌گر برای تنظیم و کاهش فشار خون پرواز‌های اربعین با حضور بیش از ۲۴ ایرلاین داخلی و خارجی انجام می‌شود سازمان بهداشت عمومی یونان درباره ویروس «نیل غربی» هشدار داد راه‌اندازی دانشکده پزشکی قانونی با موافقت وزارت بهداشت هشدار وزارت بهداشت در خصوص دارو‌های سقط جنین موجود در بازار آیا نصف‌کردن قرص عوارض دارد؟ مصرف شیر مادر می‌تواند تا ۲۳ درصد، میزان مرگ و میر نوزادان زیر ۶ ماه را کاهش دهد تمدید مهلت زمانی مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی پشیمانی ناپدری سنگدل پس از قتل کودک پنج‌ساله در تهران ابلاغ دستورالعمل تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراسم اربعین کاهش نرخ بازگشت به زندان بعد از آزادی با اشتغال زندانیان گزارش‌های ویژه هواشناسی به زائران اربعین حسینی ارائه می‌شود بیشترین و کمترین ثبت‌نام اربعین برای کدام استان‌هاست؟ | خراسان رضوی رتبه دوم بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اربعین دو رشته جدید به آزمون دادگستری افزوده شد آسیب شناسی نگهداری حیوانات خانگی در مشهد بانک شیر مشهد نیازمند اهداکننده بیشتر
سرخط خبرها

آیا نصف‌کردن قرص عوارض دارد؟

  • کد خبر: ۲۴۳۵۰۶
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
آیا نصف‌کردن قرص عوارض دارد؟
اگر دکتر اجازه نصف‌کردن قرص را داده است که مجازید؛ در غیر این صورت بدانید که این کار عوارض دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، برخی قرص‌ها را باید به طور کامل مصرف کرد؛ زیرا آن‌ها به‌آرامی آزاد می‌شوند؛ بنابراین برای محافظت از معده و جلوگیری از اتصال دو دارو به یکدیگر باید این نوع قرص‌ها را طبق تجویز دکتر مصرف کرده و از نصف‌کردن آن‌ها بپرهیزید. لازم به ذکر است برخی قرص‌ها دارای روکش بیرونی سخت هستند؛ بنابراین بلع آن‌ها کمی سخت بوده و نحوه جذب آن‌ها فرق دارد. این قرص‌ها طولانی‌تر اثر می‌کنند و بنابراین قطعه‌کردن آن‌ها باعث می‌شود سریع‌تر اثر کنند و معادل مصرف بیش‌ازحد خواهد شد که این خطرناک است.

معمولاً قرص قابل‌نصف‌شدن، در قسمت وسط دارای یک خط جداکننده یا شیار است که بدین ترتیب تقسیم قرص مانعی ندارد. یادمان باشد قرص‌ها، کپسول‌ها و قرص‌ها با رهش طولانی‌مدت با پوشش‌های ویژه در قسمت بیرونی معمولاً نمی‌توانند شکافته یا باز شوند.

به عنوان مثال قرص‌های کلسترول و ضدافسردگی قابل‌نصف‌شدن هستند. اگر هیچ خط یا شیاری روی یک قرص وجود ندارد، آن را یک پیام قوی در نظر بگیرید که قرار نیست آن را تقسیم کنید.

دارو‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: قرص‌ها با رهش طولانی و بریدن یک قرص مهندسی‌شده برای آزادسازی آهسته دارو، تأخیر موردنظر را تضعیف می‌کند.

در هر حال همیشه قبل از تقسیم هر قرص، با یک داروساز مشورت کنید.

منبع: برنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->