ویدئو | ناگفته‌هایی از مبادله پیکر شهید حججی با داعش در اسارت جرم خبرنگاران از رزمنده‌ها بیشتر بود+ فیلم نخستین اجلاسیه «شهدای غریب اسارت» در مشهد برگزار شد (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) دومین دوره مدرسه علمی تابستانی «دارالعلم» در مشهد به کار خود پایان داد دست‌های پر از دعا آیت الله نکونام درگذشت (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) «مشایه»، نمایشگاه ملزومات سفر اربعین در حرم مطهر رضوی افتتاح شد مدیر کل اوقاف خراسان رضوی: با الگو گیری از اربعین؛ میزبان زائران در دهه آخر صفر باشیم پنجره‌ای که راز دار دست‌های بی شمار است کاتبی در نیشابور یا انگشترفروشی در کوفه... قصه ضریح جواهرنشان افشاری در سرداب امام رضا(ع) جایگاه کار رسانه‌ای در اسلام قهرمانی از تبار حاج قاسم | درباره شهید مرتضی حسین پور شلمانی صفر؛ ماه به بار نشستن قیام عاشورا مروری بر اثر تربیتی مناسک مذهبی بر کودکان اهدای ۱۹۰ ویلچر برقی به توان‌یابان در حرم مطهر رضوی ما شفایمان را از شهدا می‌گیریم آغاز به کار میزهای خدمت مشاوره حرم مطهر رضوی در ماه صفر  
سرخط خبرها

نخستین اجلاسیه «شهدای غریب اسارت» در مشهد برگزار شد (۱۸ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۳۹۶۷
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
نخستین اجلاسیه «شهدای غریب اسارت» در مشهد برگزار شد (۱۸ مرداد ۱۴۰۳)
نخستین اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان خراسان‌رضوی، امروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، «شهدای غریب اسارت» عنوانی است که به جمعی از غریب‌ترین رزمندگان و هم‌وطنان ما اطلاق می‌شود که همانند نام خود، غریب بوده‌اند و در غربت نیز به شهادت رسیده‌اند؛ رزمندگانی که در زندان‌های رژیم بعث عراق و پیش از آزادی از اسارت، دعوت حق را لبیک گفته‌اند. تاکنون بیش از هزار و ۸۰۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی شده‌اند و اتفاقاً جمعی از این شهدا نیز متعلق به استان خراسان‌رضوی بوده‌اند. آنچنان که یاوری، دبیر کنگره شهدای غریب اسارت استان خراسان‌رضوی، به شهرآرانیوز می‌گوید «تاکنون ۶۰ شهید غریب اسارت در استان خراسان‌رضوی شناسایی شده‌اند که ۳۱ شهید مربوط به مشهد و ۲۹ شهید از سایر شهرستان‌های استان بوده‌اند».

اما امروز و در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت حضرت رقیه(س)، نخستین اجلاسیه شهدای غریب اسارت استان خراسان‌رضوی با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای غریب اسارت، آزادگان و ایثارگران در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در بخشی از برنامه این اجلاسیه، محمدجواد زمردیان، دبیر ملی کنگره شهدای غریب اسارت، گزارشی از فعالیت این کنگره از زمان شکل‌گیری ارائه کرد. کنگره‌ای که حدود ۲ سال است فعالیت ستادی خود را در کشور آغاز کرده است و آغاز این جریان هم به جلسه جمعی از آزادگان با شهید آیت‌الله رئیسی بازمی‌گردد که نسبت به غربت و کم‌توجهی به شهدای غریب در اسارت، گلایه‌هایی کرده بودند و شهید رئیسی هم دستور می‌دهد که این موضوع به صورت ویژه پیگیری شود.

زمردیان گفت: این شهدا بر اساس گزارش صلیب‌سرخ جهانی به گونه‌های مختلف نیز به شهادت رسیده‌اند؛ برخی بر اثر ضرب‌وشتم توسط نیرو‌های بعثی، برخی بر اثر وضعیت بسیار نامناسب بهداشتی محیط و برخی نیز به دلیل مجروحیت‌ها و عدم رسیدگی به وضعیت جسمی آن‌ها شهید شده‌اند.

وی افزود: تاکنون، هزار و ۸۵۴ شهید غریب اسارت شناسایی شده‌اند که ۱۵۹ نفر از آن‌ها مردم عادی و بدون سلاحی بودند که در جریان تهاجم رژیم بعث به اسارت درآمده بودند. حتی پیکر ۸۳ شهید غریب اسارت هنوز به کشور بازنگشته است.

زمردیان با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای شناسایی شهدای غریب اسارت، خاطرنشان کرد: متأسفانه حتی از چگونگی شهادت جمعی از این شهدا نیز اطلاع چندانی در دست نیست.

وی تأکید کرد: این، وظیفه آزادگان جنگ تحمیلی است که کمک کنند تا ابعاد بیشتری از زندگی و شهادت این عزیزان برای مردم روشن شود. این مظلومیت‌ها و شهادت‌ها باید توسط آزادگان تبیین شود.

شهدای غریب اسارت، نماد مقاومت و جهاد تبیین هستند

حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده نامقی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان‌رضوی نیز در سخنان کوتاه، آزادگان را افرادی دانست که به تأسی از حضرت زینب(س)، رنج و دشواری را تحمل کردند و زمینه‌ساز ظهور هستند.

وی شهدای غریب اسارت را نماد مقاومت و پیروزی و جهاد تبیین معرفی کرد که می‌توانند در فتنه‌های آخرالزمانی، الگویی برای مؤمنان باشند.

گفتنی است در بخش پایانی این مراسم، از خانواده‌های شهدای غریب اسارت استان تجلیل شد.

همچنین در این مراسم، از کتاب «کوچ بی‌بازگشت پرستوها» که مشتمل بر معرفی اجمالی شهدای غریب استان خراسان‌رضوی است، رونمایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->