همه چیز درباره وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم + اینفوگرافیک و عکس عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو کیست؟ + بیوگرافی و سوابق روند بررسی صلاحیت وزرا در مجلس تا چه زمانی طول خواهد کشید؟ محسن پاک نژاد، وزیر پیشنهادی نفت کیست؟ + سوابق و بیوگرافی محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت کیست؟+ بیوگرافی و سوابق امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری کیست؟ بیوگرافی و سوابق غلامرضا نوری، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق احمد میدری، وزیر پیشنهادی کار کیست؟ + بیوگرافی و سوابق محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت کیست؟ + بیوگرافی و سوابق عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه کیست؟ + بیوگرافی و سوابق عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟ + بیوگرافی و سوابق سردار سرتیپ پاسدار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور کیست؟ + بیوگرافی و سوابق سیداسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات کیست + بیوگرافی و سوابق سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات کیست؟ + بیوگرافی و سوابق امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع کیست؟ + بیوگرافی و سوابق «ابوالفضل کیانی» به عنوان رئیس‌دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهور منصوب شد + سوابق و بیوگرافی بیماری سل در بین مردم سیستان در پی طوفان‌های گردوخاک شیوع پیدا کرد یونیسف: خشونت علیه کودکان در غزه باید متوقف شود شورای امنیت برای بررسی کشتار مدرسه التابعین در غزه نشست اضطراری برگزار می‌کند ناظران کمیسیون‌ها و هیئت‌های نظارتی مجلس دوازدهم انتخاب شدند بایدن در رابطه با تهدید پاسخ به رژیم صهیونیستی، به ایران پیام داد
سرخط خبرها

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

  • کد خبر: ۲۴۴۴۶۶
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟ + بیوگرافی و سوابق
عبدالناصر همتی که به «پدر بیمه خصوصی ایران» مشهور است، رئیس‌کل بانک مرکزی است. مدتی نیز عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بوده است. او دکترای اقتصاد دارد و استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ همدان متولد شد. در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی رشته اقتصاد گرفت. پس از آن با رتبه یک کارشناسی‌ارشد اقتصاد را در همان دانشگاه آغاز کرد و در سال ۱۳۶۷ مدرک فوق‌لیسانس دریافت کرد. او در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران مدرک دکترای علوم اقتصادی اخذ کرد. او دوره‌های حسابرسی پیشرفته را از مؤسسه «کوپرز اند لیبراند» در سال ۱۳۵۶ دریافت کرد و مطالعات اقتصاد را در سال ۱۳۷۰ در لندن پشت‌سر گذاشت.

وی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و از معدود اساتیدی است که در دانشگاه‌های ایران، اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی تدریس می‌کند.

همتی در ۲۳سالگی و در سال ۱۳۵۹، مدیر پخش اخبار در صداوسیما بود و تا سال ۱۳۷۳ در این سازمان مشغول بود و معاونت سیاسی سازمان را برعهده داشت. او در دوران جنگ تحمیلی، مسئول تبلیغات جنگ بود.

او از سال ۱۳۸۰، رئیس هیئت‌مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک با حضور ۱۰ کشور است و همچنین ۱۲ سال، از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

همتی هفت سال مدیرعامل بانک سینا بود تا در ۸ مهرماه ۱۳۹۲، به‌پیشنهاد علی طیب‌نیا (وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت) و با تأیید مجمع عمومی بانک ملی، مدیریت بانک ملی ایران را برعهده گرفت و جایگزین فرشاد حیدری شد. پس از آن در ۳ مرداد سال ۱۳۹۷، به‌پیشنهاد مسعود کرباسیان (وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت) و با حکم دکتر حسن روحانی، به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی ایران منصوب شد.

همتی در دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۷۷ پیشنهاد تأسیس صندوق ذخیره ارزی را داد که بعداً با نام «حساب ذخیره ارزی» بنیان شد. او همچنین طراحی و اجرای خصوصی‌سازی صنعت بیمه را در سال ۱۳۸۲ برعهده داشته است.

عبدالناصر همتی از سوی مسعود پزشکیان، به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد برای دولت چهاردهم معرفی شده است.

سایر سوابق اجرایی:

سفیر ایران در چین
کارشناس رسمی دادگستری
عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی در زمان حسن روحانی به مدت ۵ سال
رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه
مسئول کمیته اقتصادی جهاددانشگاهی

او تألیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب «اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی» اشاره کرد. این کتاب چهار بار تجدید چاپ شده‌ است. کتاب‌های «توسعه اقتصادی»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم» و «اقتصاد نفت» نیز از تألیفات اوست.

سایر تألیفات و ترجمه‌ها:

«مبانی نظری و عملی بیمه»، ترجمه، چاپ اول، ۱۳۸۱، انتشارات بیمه مرکزی ایران
«اقتصاد انرژی» تألیف، چاپ اول، ۱۳۸۳، انتشارات مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی

منبع: جماران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->