تقدیر جمعی از تاکسیرانان مشهدی از شهردار مشهدمقدس سقوط مقنی درون چاه ۱۵ متری در یکی از روستا‌های اطراف مشهد (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) گزارشی از اقدامات یک‌ساله کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد مقدس | احداث تقاطع غیرهم‌سطح مشهد-طرقبه‌شاندیز، معطل ورود استانداری درباره کوچه «منبر گِلی» یکی از فرعی‌های قدیمی محله سرشور مشهد| گُل‌گفته‌هایی از تاریخ «منبر گِلی» ترافیک سنگین در بولوارهای ملک‌آباد و امام‌خمینی‌(ره) و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) در صدوبیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) آیا نرده‌های بی آرتی در خیابان طبرسی مشهد جمع آوری می شوند؟ اعمال‌قانون ۲۲۲۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) ۱۰۰ بنگاه املاک متخلف در مشهد مهروموم شد آماده‌باش پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد برای خدمت‌رسانی در دهه آخر صفر ایجاد ۸ هزار شغل در بازار‌های موقت | آخرین وضعیت جا‌به‌جایی بازار موقت مجیدیه و جمعه بازار خودرو در مشهد دیدار شهردار مشهد مقدس و اعضای ستاد اربعین با آیت الله علم‌الهدی + عکس فعالیت ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در نجف اشرف و مرز چذابه با ۱۲۵ دستگاه اتوبوس صدور ۸۰ هزار گذرنامه برای زائران اربعین در خراسان رضوی تاکنون (۲۱ مرداد ۱۴۰۳) مشهد در زمینه تجهیزات آتش‌نشانی، به‌روز است اعمال‌قانون ۱۸۵۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۱ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۱ مرداد ۱۴۰۳) تاریخچه دارالشفا امام رضا(ع) | از همسایگی با سرای ناصری تا بالا خیابان بازدید اعضای شورای اجتماعی محلات شهر مشهد از مؤسسه فرهنگی شهرآرا به مناسبت روز خبرنگار + فیلم و عکس نشست مشترک اعضای شورای شهر و شورای معاونین شهرداری مشهد برگزار شد | تعامل و هم‌افزایی برای موضوعات اصلی مشهد + فیلم تهیه کتابچه اقدامات مدیریت شهری مشهد به‌منظور اطلاع‌رسانی به شهروندان انتقال مفاهیم فرهنگی به محلات مشهد از طریق رسانه ممکن است + فیلم مدیرعامل آتش نشانی مشهد: بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های مشهد دارای نقص ایمنی است | آماده باش برای دهه پایانی صفر
سرخط خبرها

در صدوبیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۴۶۵۲
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
در صدوبیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۳)
صدوبیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس امروز (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) در تالار شهر مشهد، برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، امروز، ۲۲ مردادماه، در صدوبیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) و حضرت رقیه(س)، اظهار کرد: این هفته روز بزرگداشت «سلمان فارسی» را در پیش داریم که یکی از صحابه پیامبر(ص)، مایه افتخار ایرانیان و یکی از تابعین مهم و ارزشمند اهل‌بیت(ع) است که ما به هم‌وطنی با سلمان فارسی افتخار می‌کنیم. شایسته است در این زمینه، اقداماتی را در تکریم وجود ایشان انجام دهند.

وی با بیان اینکه امروز روز بزرگداشت تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی است، عنوان کرد: قطعاً بدون مشارکت مردم در قالب تشکل‌های مردمی، امکان پیشبرد اهداف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور وجود ندارد. شورای ششم به منظور ارتقای سطح مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف اقدامات متعددی انجام داده است.

ناصحی افزود: ما در حوزه‌های فرهنگی، تصدی‌گری را از مدیریت شهری گرفتیم و در اختیار تشکل‌ها قرار دادیم. هرچه مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف کشور و شهر مشهد ارتقا پیدا کند، هزینه‌های مدیریت شهری کاهش می‌یابد و کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند. زمینه‌های همکاری مشترک بیشتر از قبل پیش‌بینی خواهد شد.

اجرای طرح‌های زودبازده یکی از رویکردهای اساسی ما برای ارتقای سطح مشارکت مردم در مدیریت شهر بود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: موضوع اجرای طرح‌های زودبازده یکی از رویکرد‌های اساسی ما برای ارتقای سطح مشارکت مردم در مدیریت شهر بود که برای اولین بار تعریف پروژه‌های مدیریت شهری در سه مرحله در اختیار شورا‌های اجتماعی محلات و تشکل‌های مردمی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ مرداد روز «مقاومت اسلامی» است، تصریح کرد: این روز‌ها بیش‌از هر زمان دیگری جریان کفر، الحاد و صهیونیست در مقابل آزادی‌خواهان و مردم مظلوم غزه قد علم کرده و لازم است با وحدت اسلامی و افکار عمومی در جهان، پاسخ بسیار محکمی به زیاده‌خواهی این صهیونیست‌های کودک‌کش داده شود.

ناصحی ادامه داد: چند روز قبل، ۱۰۰ نفر در یکی از مدارس غزه به شهادت رسیدند. جسارت صهیونیست‌ها در نقض امنیت جمهوری اسلامی در به‌شهادت‌رساندن مهمان عزیزمان اسماعیل هنیه، یکی دیگر از جلوه‌های زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی است که قطعاً باید هم پاسخ افکار عمومی و هم نظامی و امنیتی لازم به این رژیم کودک‌کش وحشی داده شود. امیدواریم این اتفاق به دست سربازان نظام جمهوری اسلامی و مسلمانان جهان شکل بگیرد. این روز را فرصتی برای ابراز همدلی با مظلومان عالم و قدرت‌بخشیدن به کلمه «توحید» در سطح جهان می‌دانیم.

کاروان خدام‌الحسین(ع)؛ در حال اعزام برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۲۶ مرداد روز بازگشت آزادگان سرافراز است. چند روز قبل، همایش «شهدای غریب در اسارت» برگزار شد؛ عزیزانی که در خط مقدم مبارزه با رژیم بعثی عراق متحمل صدمات و آسیب‌های شدیدی شدند و شاید کم‌لطفی‌هایی در حق آن‌ها بود، اما آزادگان سرافراز ذخیره‌های خمینی کبیر در قلب کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق دیگر موضوع المپیک پاریس بود. حضور غیرتمندانه ورزشکاران توانمند، ارزش‌مدار، انقلابی و متخصص در این عرصه و کسب مدال‌های گوناگون مورد افتخار ماست. شورای شهر مشهد اعلام می‌کند که در مشهد، خدمت آن‌ها خواهیم بود و از آن‌ها استقبال خواهیم کرد که ان‌شاءالله توفیق زیارت حضرت‌رضا(ع) را داشته باشند. در این شرایط نابرابر، این میزان از سلحشوری، تلاش و قدرتمندی جای تقدیر و تشکر دارد. درگذشت پیشکسوت والیبال شادروان جهانبخش را نیز تسلیت عرض می‌کنم.

ناصحی با بیان اینکه یکی از اتفاقات بسیار مهم هفته گذشته افتتاح بولوار قمربنی‌هاشم‌(ع) بود، عنوان کرد: این بولوار به‌همت عزیزان در شهرداری مشهد و با پیگیری‌های بسیار سنگین رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، جناب نژادحسین و همکاران در شورا و شهرداری به نتیجه رسید. کمیسیون حاشیه شهر نیز روزانه موضوعات را رصد می‌کردند. مردم می‌دانند چه اتفاق بزرگی در افتتاح بولوار افتاد که نقش مهمی در آرامش مردم و کاهش ترافیک در منطقه ۶ شهرداری و شهرک شهید رجایی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تشکر ویژه از سازمان فضای سبز شهرداری، بیان کرد: این روز‌ها تنش گرمایی در شهر مشهد و کشور بسیار بالاست که این سازمان توانست سطح بسیار زیادی از فضای سبز را مدیریت کند و خوشبختانه آسیب جدی به فضای سبز وارد نشد. آبیاری دقیق، مهندسی و زمان‌بندی‌شده بسیار اهمیت دارد. در برخی شهر‌ها، تنش‌های دمایی منجر به نابودی فضای سبز در حوزه‌های مختلف می‌شود.

وی تصریح کرد: کاروان خدام‌الحسین(ع) در حال اعزام برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند. حدود هزار نفر از همکاران در قالب مصوبه شورا و ردیف بودجه و با پیگیری ستاد اربعین کشور موضوع نظافت برخی خیابان‌های نجف را برعهده دارند و از طرفی هم حدود ۱۲۰ اتوبوس وظیفه انتقال زوار را برعهده خواهند داشت.

دختران ما برای دیده‌شدن، به فرش‌های قرمز کَن نیاز ندارند؛ دختران ما با پرچم ایران اسلامی می‌درخشند

در این جلسه، فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، اظهار کرد: امروز به دو مقوله می‌پردازم. یکی، تشکر از کسانی است که حامی مبینا نعمت‌زاده، ناهید کیانی و دختران دیگر ما بودند تا این دختران عزیز در المپیک حضور پیدا کنند؛ چه دخترانی که مدال آوردند و چه دخترانی که دستشان از مدال کوتاه شد.

وی افزود: این دختران برای رسیدن به آن جایگاه تلاش زیادی کردند که جای تقدیر و تشکر دارد. از همه افرادی که با دختران عزیز ایران‌زمین همکاری می‌کنند تا بتوانند در عرصه جهانی بدرخشند، تشکر و قدردانی می‌کنم. دختران ما برای دیده‌شدن به فرش‌های قرمز کَن نیاز ندارند؛ دختران ما با پرچم ایران اسلامی می‌درخشند. از همه کسانی که می‌توانند همراه این عزیزان باشند تا زن ایرانی بتواند پرچم زن مسلمان شیعه را در دنیا به اهتزاز دربیاورد، می‌خواهیم که کمک کنند.

سلیمی ضمن تشکر از همه همکاران در مجموعه شورا به‌ویژه آقایان ناصحی و علیزاده برای همکاری در کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین جناب بارانی در معاونت برنامه‌ریزی، عنوان کرد: برون‌داد نگاه خلاقیت و نوآوری در کمیسیون برنامه و بودجه، در اداره کل خلاقیت و نوآوری در معاونت برنامه‌ریزی نشان داده شد. این نگاهی است که به صورت جدی به دنبال آن هستیم تا در ذیل معاونت‌های شهرداری بخش‌های خلاقیت و نوآوری را فعال کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: تلاش می‌کنیم از نیرو‌های مولد و خلاقی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، استفاده کامل کنیم. باید این نگاه علمی را در بدنه شهرداری سامان‌دهی کنیم و این نگاه را به شکل ساختاری سامان دهیم. در قسمت نوآوری باید بخش بانوان و خانواده مشهد پیشرو باشد تا ما طرح‌های خوبی را در فضای کار اشتراکی برای مادرانی که فرزند دارند، در مشهد داشته باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه رصدخانه شهری از مدیران قبلی که ریل‌گذاری کردند، تشکر می‌کنم. این اتفاق در این دوره جمع‌بندی شد. از کسانی که برای نگاه علمی توجه ویژه‌ای قائل هستند، تشکر می‌کنم.

سلیمی گفت: در این دوره بیش از ۴۰۰۰ نفر از نیرو‌های ایثارگر و از ابتدای امسال نیز بیش از ۲۰۰۰ نفر تبدیل وضعیت شدند. اصلاح احکام کارمندی یکی از کار‌های بزرگی بود که در سال گذشته اتفاق افتاد. باید به نیرویی که قرار است برای سه‌چهار میلیون مردم مشهد و سی میلیون زائر تصمیم بگیرد، کمک کنیم تا کمترین دغدغه را داشته باشد. اصلاح احکام کارمندی در سال گذشته رقم زده شد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: طرح طبقه‌بندی مشاغل قانون‌کار از دیگر اقدامات بود. دغدغه نیرو‌های مدیریت پیمان این بود که چرا طرح توانمندی مشاغل برای آن‌ها اجرا نمی‌شود که این اتفاق هم برای نیرو‌های مدیریت پیمان رقم زده شد. با این تعداد نیرو‌هایی که در ایثارگری تبدیل وضعیت شده بود، در ساختار شهرداری «اداره امور کارگری» ایجاد شد تا طرح طبقه‌بندی را جدی‌تر پیگیری کند که این اداره کاملاً اثرگذار است. در زمینه افزایش احکام، امسال برای اولین بار در فروردین‌ماه احکام حقوق پرسنل شهرداری اصلاح شد.

وی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به حاشیه شهر در پروژه‌های زودبازده و امور زیرساختی، دیپلماسی شهری، صندوق‌های زمین و ساختمان، صندوق‌های جسورانه، تأمین مالی جمعی و طرح‌ها و لوایح ویژه در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. تأمین منابع مالی در حوزه تصفیه‌خانه‌ها از اقدامات مهم دیگر بود. در حوزه اجتماعی، طرح اکرام ایتام، آیین‌نامه تسهیلات بازنشستگان، حمل‌ونقل رایگان برای دانش‌آموزان ایتام، انجمن حمایت از بیماران سرطانی، قرارداد‌های حوزه شهربازی و لایحه حمایت از پاکبان‌ها و کارگران مجموعه شهرداری تصویب شد.

سلیمی گفت: ۱۷۰ طرح و لایحه که برخی ۱۷۰ عنوان داشتند، در چندین جلسه مورد بررسی قرار گرفتند. در شش‌ماهه پایانی سال گذشته، تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱، اصلاح بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه ۱۴۰۳ و بیش از ۱۰۰ طرح و لایحه بررسی شد. برخی از طرح‌ها و لوایح شاید از سال ۱۴۰۰ رسوب شده بودند که با همراهی دبیران کمیسیون‌ها و کار کارشناسی، آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در حوزه پرسنلی و رفاهیات شهرداری، لایحه ساخت بیمارستان برای همکاران شهرداری، قانون جوانی جمعیت، حق مسکن، نگاه خانواده‌محور به بودجه و نگاه فرهنگی از موارد مهم در این حوزه بود. در بودجه ۵۶ همتی برای اولین بار سهم ۱۰ درصدی برای بخش فرهنگی تعیین شد.

وی عنوان کرد: بودجه عدد و رقم نیست، بودجه همین فرهنگ و نگاه خانواده‌محور است. بودجه می‌تواند مسیر‌ها را تغییر دهد. این تغییر مسیر‌ها قطعاً با همکاری دوستان در مجموعه شهرداری و شورا اتفاق افتاد.

هنوز نتوانستیم پاسخ قانع‌کننده‌ای در اتفاق سیل داشته باشیم

همچنین هاشم دائمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در تذکری اظهار کرد: پدافند غیر عامل یکی از موضوعات بسیار مهم و یکی از سرفصل‌های اساسی مباحث امنیت داخلی و ارتقای سطح آمادگی کامل کشور در برابر مشکلات و مسائلی بوده که ممکن است رو در روی کشور باشد.

وی افزود: در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ طرحی در شورای شهر با قید دو فوریت با موضوع انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی برای احداث فضا‌های ایمنی شهری به تصویب رسید و قرار شد شهرداری مشهد نسبت مطالعات مکان‌یابی در چهار نقطه از شهر مشهد اقدام کند و مطالعات لازم را انجام دهد. سوله‌های چندمنظوره و تونل‌ها یا ایستگاه‌های قطار شهری مشهد استاندارد‌های لازم را در جهت مسائل مربوط به پدافند غیر عامل ندارند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود در حوزه پدافند غیر عامل بار‌ها بیان کردند که پدافند غیر عامل وصول اطمینان، مصونیت و آمادگی کشور بوده که نشان می‌دهد این موضوع از درجه اهمیت فراوانی برخوردار است. در قانون وظایف همه دستگاه‌های اجرایی در خصوص پدافند غیر عامل مشخص شده و وظایف ذاتی شهرداری‌ها در این خصوص مشخص و شفاف است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما سازوکار‌ها و استاندارد‌های لازم در خصوص استقرار پدافند غیر عامل را به صورت کامل در شهر مشهد نداریم. نمونه آن سیلی بود که جان بسیاری از همشهریان ما را گرفت و متاسفانه زیرساخت‌های لازم را جهت جلوگیری از این موضوعات نداشتیم؛ این پدافند غیر عامل است یعنی هنوز رخنه پدافندی از نوع غیر عامل در کشور و شهر‌ها در مدیریت شهری فراوان وجود دارد و هنوز نتوانستیم پاسخ قانع‌کننده‌ای در اتفاق سیل داشته باشیم که متاسفانه این جای تاثر و تالم دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم تذکر و هم سوالی خدمت شهردار دارم، اینکه از تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ که شورا این مصوبه را تحت عنوان طرح دوفوریتی مصوب کرده و طراح هم بنده بودم، تا الان هیچ اقدام موثری در جهت مطالعه امکان‌سنجی و مکان‌یابی این چهار نقطه برای احداث فضای ایمنی شهری انجام نشده است. چه کسی متولی پیگیری این طرح دوفوریتی است که نزدیک به ۱۰ ماه از تصویب آن می‌گذرد؟

دائمی اضافه کرد: چرا وقتی شهرداری هیچ اقدام موثری در راستای اجرای مصوبات آن هم این مصوبات که با جان مردم سروکار دارد انجام نمی‌شود و متاسفانه شورای شهر در این مدت هیچ مکاتبه و پیگیری نداشته است؟ شهردار پاسخی بدهند که بدانیم چه اتفاقی افتاده است؟

در ادامه مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پدافند غیر عامل و مدیریت بحران موضوع بسیار مهمی است. معاونت مصوبات ما وظیفه دارد از طریق نائب رئیس موضوعات را پیگیری کند. پیگیری مصوبات شورا در سطح کلان برعهده نائب رئیس است که حتما گزارش پیگیری مصوبه را تقدیم خواهند کرد. پاسخ مکتوب خدمت شما تقدیم خواهد شد.

موحدیان: پرونده سیل مشهد در سازمان بازرسی و دادگستری در حال بررسی است

همچنین در این جلسه دستور کار سوم با موضوع نظریه کمیسیون در خصوص طرح بازنگری و بروزرسانی مطالعات جهت ایمن سازی و جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از وقوع سیل و بارش‌های ناگهانی مورد بررسی قرار گرفت.

براساس ماده واحده شهرداری مشهد مقدس مکلف است در راستای بند ١٤ ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها و برنامه هفتم توسعه و لزوم ارتقاء توانمندی مدیریت شهری در مواجه با وقوع سیل، حداکثر ظرف مدت ٦ ماه نسبت به بازنگری و بروزرسانی مطالعات مسیل‌های سطح شهر مشهد با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی اقدام نماید.

حسن موحدیان عضو شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این مصوبه، اظهار کرد: کار بازنگری کار روتین شهرداری است و هر ساله انجام می‌دهد و نیازی به مصوبه ندارد. در خصوص سیل مشهد سازمان بازرسی و دادگستری در حال بررسی پرونده هستند و هر کس که ترک فعل کرده باشد، مجازات خواهد شد.

هاشم دائمی با اشاره به سیل اردیبهشت ماه مشهد گفت: این سیل هشدار و زنگ خطر‌ها را به صدا در آورد تا مطالعات مسیل‌های سطح شهر بروز شود. اگر مطالعات به روز بود و مسیل‌ها مشکل نداشت سیل اردیبهشت ماه اتفاق نمی‌افتد.

قلندرشریف، شهردار مشهد با اشاره به اینکه گفته می‌شود شهرداری در ماجرای سیل کوتاهی کرده است، گفت: به اعتراف مدیرکل هواشناسی در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور معاون اول وقت رییس جمهور تشکیل شد، بارندگی‌های اردیبهشت ماه دوره بازگشت ۲۰۰ ساله بوده است.

وی گفت: طراحی‌های مسیل‌های شهر مشهد و مطالعات آن براساس قانون و عرف برای دوره ۵۰ ساله باید انجام شود، اما شهرداری مشهد این کار را با ضریب بیشتر و برای دوره ۱۰۰ ساله طراحی کرده است که در سیل اخیر هم پاسخگوی نیاز شهر بود و فقط در دو نقطه مشکل داشتیم.

شهردار ادامه داد: من نمی‌دانم چرا برخی اصرار دارند که شورا و شهرداری و اقداماتشان در سیل اخیر را زیرسوال ببرند. قانون گفته است که در مسیل‌ها تکلیف با آب منطقه‌ای است و ما هم داریم با همکاری آنها کار بازنگری مسیل‌ها و... را انجام می‌دهیم و در میدان انقلاب و کال اقبال هم که مشکلاتی داشتیم، دارد حل و فصل می‌شود و اجازه پیدا کردیم تا اتصال انقلاب به کال اقبال را انجام دهیم.

وی گفت: ماهیتاً نیازی به این مصوبه نیست و داریم کار‌ها را انجام می‌دهیم تا مشکل نقاط معضل دار حل شود. اکنون نیاز است که به مسائل کمربند جنوبی وارد شویم، چون اتفاقاتی که در آنجا افتاده برای شهر خطرناک است و به همین دلیل آب به میدان انقلاب رسید.

منصوریان: آقای شهردار طبق قانون شما در سیل اخیر مشهد ترک فعل کردید

حسن منصوریان عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: آقای شهردار، در جلسه رسمی آمار اشتباه ندهید؛ در دهه ۷۰ هم سیلی در مشهد رخ داد و شدت بیشتری هم داشت، اما آن زمان شهرداری کال‌ها را بازدید کرده که روی آنها پل نزده باشند، لوله‌های عبور آب و مسیل‌ها را بررسی کرده‌اند. شما جلسه بحران برگزار نکردید.

وی ادامه داد؛ دادگستری زمانی که شیوه نامه ترک فعل مدیران را ابلاغ کرده است، اولین وظیفه‌ای که از شما خواسته اجرای قانون شهرداری هاست و از بند‌های این قانون اتخاذ تدابیر برای حفاظت از شهر در برابر سیل است که در ماجرای سیل مشهد جان مردم گرفته شد، اما شما می‌خواهید بگویید که تبرئه هستید؛ طبق قانون شما ترک فعل کردید، باید مسیل‌ها را بررسی می‌کردید و ماشین تخلیه آب در خط القرع‌ها مستقر می‌کردید ما با این مصوبه می‌خواهیم بگوییم که شهرداری بی‌خیال نشود تا آینده دوباره چنین اتفاقی رخ ندهد.

در پایان بنا به تصمیم اعضای شورا برای بررسی بیشتر این مصوبه از دستور کار خارج شد.

مصوبات

به شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به نامگذاری معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر، به شرح ذیل اقدام کند.

نامگذاری معبر فرعی پژمان ۱ واقع در خیابان آیت‌الله عبادی ۴۷ با حفظ شماره به نام شهید حسین مقدم زمانی (منطقه ۳)
نامگذاری معبر فرعی نبوت ۴۴ واقع در بلوار نبوت با حفظ شماره به نام شهید رضا محقق‌فر (منطقه ۴)
نامگذاری معبر فرعی مصلی ۱۹ واقع در بلوار مصلی با حفظ شماره به نام شهید غلامرضا آهنگرزاده (منطقه ۶)
نامگذاری معبر فرعی مصلی ۲۱ واقع در بلوار مصلی با حفظ شماره به نام شهید یوسف یعقوبی (منطقه ۶)
نامگذاری معبر فرعی لادن ۱۲ واقع در بلوار لادن با حفظ شماره به نام شهید حمید احمدیان مقدم (منطقه ۹)

کلیات طرح بازنگری و بروزرسانی مطالعات جهت ایمن‌سازی و جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از وقوع سیل و بارش‌های ناگهانی به تصویب نرسید.

در ادامه این جلسه دستور کار دوم، نظریه کمیسیون مشترک در خصوص طرح الحاق دو بند به مصوبه «مساعدت در اجرای ماده ۱۰۱ اصلاح قانون شهرداری و تبصره ۴ قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها و عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی» که در ۲۱ آذرماه سال گذشته به تصویب رسیده بود، با موافقت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

نظریه کمیسیون مشترک مبنی بر الحاق سه بند به مصوبه فوق به شرح ذیل تصمیم گیری گردید:

بند ۵: الحاقی شهرداری مشهد مقدس مکلف است در صورت درخواست تفکیک اراضی و استفاده از مزایای طرح‌های توسعه شهری توسط مالکین حقیقی املاک بیش از ۱۰ هزار متر مربع در کاربری مختلط انتفاعی- غیر انتفاعی (مطابق بند ۱-۳-۳ ضوابط و مقررات کاربری‌های عمومی طرح تفصیلی) در حوزه‌های ۴ و ۵ درآمدی که تا پایان سال ۱۴۰۳ منجر به انعقاد صلح بابت حقوقات عرصه فی مابین شهرداری مشهد مقدس و مالکین می‌گردد، حقوقات ناشی از اجرای تبصره ۴ قانون تعیین وضعیت املاک با اعمال ضریب ۰/۵ در مصوبات ملاک عمل و ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری‌ها با رعایت خدمات برابر نقشه مصوب کمیسیون ماده ۵ تا سقف ۴۳،۷۵ درصد عرصه در تعهد مالک و مازاد از آن در تعهد شهرداری می‌باشد.

بند ۶ الحاقی: شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به اطلاع رسانی موثر به مالکین املاک واجد شرایط موضوع مساعدت‌های مندرج در این مصوبه اقدام و گزارش اقدامات صورت پذیرفته در خصوص نحوه اطلاع رسانی و توافقات با مالکین را هر ۳ ماه به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.

بند ٧ الحاقی: شهرداری مشهد مقدس مکلف است به منظور جلوگیری از تفکیک غیر مجاز اراضی بزرگ مقیاس و همچنین تعیین تکلیف و تسهیل پاسخگویی به مالکین سایر اراضی و بافت‌ها نسبت به ارسال لایحه تشویقی تعیین حقوقات عرضه و نحوه پاسخگویی به درخواست‌های شهرسازی ظرف مدت حداکثر یک ماه اقدام نماید.

هاشم دائمی عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص، اظهار کرد: افرادی که املاک بیش از ده هزار متر دارند متمول هستند باید حق شهر را بدهند. نیاز به اعمال تخفیف ندارند در خصوص بند هفت الحاقی بین حوزه‌های شهرسازی درآمد و زمین و مسکن اختلاف وجود دارد در این خصوص شهرداری باید پاسخ دهد و یا لایحه از دستور خارج شود. 

همچنین مجید طهوریان عسکری عضو شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: در حاشیه شهر قیمت زمین در حالت سند رسمی و قولنامه‌ای تفاوتی ندارد و اگر بزرگ مالک در حالت عادی با شهرداری مذاکره کند باید ۶٠ تا ٧٠ درصد زمین را به عنوان سهم شهر به شهرداری بپردازد که بزرگ مالکان رغبتی به این کار ندارد. برای همین زمین‌ها را به صورت قطعه بندی و قولنامه‌ای به فروش می‌رسانند که خروجی آن میشود مشکل امروز حاشیه شهر. اینکه سراغ آنها رفتیم به این دلیل است که در حاشیه شهر مشهد ساخت و ساز‌ها مانند الهیه استانداردسازی شود و پهنه مناسبی داشته باشیم.

جواد اصغری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با سیاست تشویقی برای ساماندهی برای اراضی بزرگ مقیاس حاشیه شهر موافق بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->