بر باد رفتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی طی ۲ سال گذشته ثابت ماندن نرخ دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی: بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع در حوزه سنگ ساختمانی و تزئینی در خراسان‌رضوی وجود دارد سهم ایران از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری سنگ: فقط ۲۰۰ میلیون دلار آیا تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی در مشهد تمدید می‌شود؟ پلمب کافه‌قلیان زیرزمینی در بولوار کوثر مشهد ۷۰ معدن سنگ ساختمانی در خراسان‌رضوی غیرفعال است | ۵۰ درصد معادن استان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام در مشهد (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) حمایت ۲ میلیونی شاخص کل از دست رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) صادرات ۱۷۵ هزار دلار انواع محصولات کشاورزی از خراسان رضوی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش ۹۰ میلیونی هیوندای النترا قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش ۱ تا ۱۰ میلیونی قیمت‌ها ماجرای هک تلفن همراه با ادعای کمک ۳ میلیون تومانی دولت پزشکیان چه بود؟ طلا و سکه کاهشی شد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه، بیت کوین (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) مُسَکِن‌های مقطعی بر سر راه مسکن | قیمت نه‌چندان متفاوت اجاره‌بهای بالای شهر و پایین شهر مشهد موجودی شکر در بازار مشهد به میزان مطلوبی است (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) مالیاتی که می‌دهیم کجا هزینه می‌شود؟ | گزارش آخرین وضعیت طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در خراسان رضوی اعلام شد آغاز نخستین برنامه فروش «ری‌را» خارج از سامانه یکپارچه عرضه خودرو + فیلم قیمت ارز اربعین امروز چقدر است؟ (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) | دلار مبادله‌ای ثابت ماند شرایط فروش فوق العاده خودرو ساینا S سایپا (مرداد ۱۴۰۳) اعلام شد + بخشنامه محصول جدید سهند سایپا تحویل مشتریان شد | تا پایان سال، بیش از ۳۰ هزار خودروی سهند روانه بازار می‌شود معاون وزیر صمت: صادرات لوازم خانگی در ۴ ماهه امسال رشد ۱۱ درصدی پیدا کرد جزئیاتِ معافیت‌های مالیاتی حقوق کارگران اعلام شد | کدام مزایای مزدی مشمول مالیات نیستند؟ قیمت امروز میوه و صیفی جات اعلام شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) ایجاد ۷ هزار شغل با احیای ۱۱۰۰ واحد نیمه‌فعال
سرخط خبرها

بر باد رفتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی طی ۲ سال گذشته

  • کد خبر: ۲۴۴۷۹۰
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
بر باد رفتن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی طی ۲ سال گذشته
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بیست و پنجمین میز صنعت گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی به صورت سوبسید و رانت از دست رفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید عشقی در بیست و پنجمین میز صنعت با موضوع قیمت گذاری دستوری و در دیدار با مدیران صنایع، انجمن‌های صنفی و اتاق بازرگانی به بیان ریشه‌های رکود دامنه‌دار بازار سهام، به‌ویژه در ماه‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: این جلسه برای هماهنگی بیشتر اقدامات مورد نیاز از سوی شرکت‌ها، انجمن‌ها، سازمان بورس و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای ارائه پیشنهادات لازم جهت سیاست‌گذاری‌های صحیح، تدقیق استراتژی‌های توسعه صنعتی و مقابله با بحث قیمت گذاری دستوری بر طبق برنامه هفتم توسعه برگزار شده است تا موضوعات کلیدی را به مجلس و دولت جدید ارائه و در جلسات کمیسیون‌های مرتبط در این دو قوه تبیین کنیم.

وی ایجاد اعتماد را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه یک رکن اساسی توسعه و رشد مورد نیاز اقتصاد کشور خواند و تاکید کرد: این روز‌ها اعتماد سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف سلب شده است. قیمت گذاری دستوری نیز یکی از مهمترین عوامل از بین بردن این اعتماد است. در دوره جدید، مراجعی از جمله شورای رقابت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و همچنین مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسات به صورت تخصصی و با همکاری و هماهنگی بیشتر می‌توانند برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از قیمت گذاری دستوری کمک کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت صنایع بورسی و تأثیرپذیری آنها از قیمت گذاری دستوری بیان کرد: قیمت گذاری دستوری، بر بازار سرمایه تأثیر مستقیم داشته و تشکیل سرمایه و سرمایه گذار را با چالش‌های زیاد مواجه کرده است. برخی صنایع مرگ خاموش دارند و ممکن است تأثیر چالش‌هایی که امروز بعضی از صنایع با آن مواجه هستند را مشاهده نکنیم، اما قطعاً در بلند مدت آشکار خواهد شد.

عشقی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای مقابله با قیمت گذاری دستوری و تأثیر آن بر صنایع باید در رأس امور قرار گیرد و در این زمینه تقسیم وظایف شود، گفت: بخشی از این اقدامات باید در سطح خود شرکت‌ها و بخش دیگر در سطح انجمن‌ها، اصناف و در لایه‌های بعدی نیز مجلس و وزارتخانه‌ها و نهاد‌های نظارتی رقم بخورد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ما متأسفانه در حال حاضر بیش از آنکه به دنبال سودآوری هر چه بیشتر صنایع باشیم، به دنبال عدم ضرر و زیان آنها هستیم، مطرح کرد: طی ۲ سال گذشته حداقل ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی به صورت سوبسید و رانت از دست رفته است که اگر این مقدار وارد چرخه تولید می‌شد قطعاً در شرایط تحریم، تحرک کافی به صنایع مهم و بزرگ کشور داده می‌شد.

انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از عوامل آسیب زای این روز‌های بازار سرمایه را آثار انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی دانست و خاطرنشان کرد: انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی که توسط بانک مرکزی ابلاغ شد نه تنها در همان ابتدا آثار مخرب خود بر بازار سرمایه را گذاشت بلکه این تصمیم اشتباه که بدون اخذ نظرات کارشناسی تمامی نهاد‌های ذیربط گرفته شد به ضرر خود دولت هم تمام شد.

وی ضمن اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری میزان تولیدات صنایع را کاهش محسوسی داده است، بیان کرد: صنعت خودرو اکنون با ۲۵۰ همت زیان انباشته مواجه بوده و در حالی که عملیات آن زیان‌آور است نمی‌تواند صرفاً با تجدید ارزیابی‌های مکرر زنده بماند.

عشقی با اشاره به لزوم کمک‌های ویژه تیم اقتصادی دولت چهاردهم به بازار سرمایه، تصریح کرد: کابینه اقتصادی دولت به مجلس معرفی شده و خوشبختانه آقای دکتر همتی و دکتر طیب نیا با توجه به سابقه پیشین خود در امور اقتصادی کشور، بر مشکلات و مسائل واقف بوده و قطعاً می‌توانند ما را در زمینه بازار سرمایه و قیمت گذاری کمک کنند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->