سرخط خبرها

پیشنهاد تغییر در نحوه پرداخت هزینه ثبت‌نام کتاب‌های درسی

  • کد خبر: ۲۴۴۸۱
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
پیشنهاد تغییر در نحوه پرداخت هزینه ثبت‌نام کتاب‌های درسی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی گفت: بزرگ‌ترین نگرانی ما این است که قیمت کتاب این روزها از خانواده‌ها گرفته شود، بنابراین به وزارتخانه پیشنهاد دادم پرداخت مبلغ را به ابتدای مهر موکول کنیم، یعنی با شرایط این روزها تنها ثبت‌نام کنیم و زمان پرداخت هزینه کتاب‌ها را تغییر دهیم.

تکتم جاوید- علی ابری اول در گفت‌وگو با شهرآرانیوز افزود: خانواده‌ایی را درنظر بگیرید که 5فرزند محصل دارد و باید حدود 200هزار تومان هزینه کتاب بدهد، درحالی که این روزها دارد برای دریافت وام یک میلیون تومانی تلاش می‌کند. بسیاری از خانواده‌های اقشار متوسط و ضعیف جامعه این روزها بیکارشده یا در تنگنای اقتصادی هستند و ممکن است تصمیم بگیرند درآمد خود را در موارد ضروری‌تر زندگی هزینه کنند.
وی ادامه داد: وزارت قول‌ داده است که یا برای چاپ کتاب یارانه بگیرند یا سرانه دانش‌آموزان برای ثبت‌نام کتاب به مدارس واریز شود یا از خیران کمک گرفته ‌شود. امسال از آن سال‌هایی است که نباید خانواده‌ها را به بانک‌ها و مدارس کشاند و می‌توان روش‌های دیگری را جایگزین کرد تا هم از بیماری در امان باشند و هم مراحل ثبت‌نام فرزندان انجام شود.
ابری یادآور شد: کل هزینه‌ای که از اولیا برای ثبت‌نام کتاب در کشور گرفته می‌شود، حدود 60 تا 70میلیارد تومان است. درحالی که فقط هزینه خرید کاغذ 300میلیارد تومان است، آن هم بدون احتساب بقیه هزینه‌ها. به همین دلیل پیشنهاد دیگر ما این بود که کتاب‌ها جزو اموال مدرسه باشد و کاغذی تهیه شود که نتوان روی آن چیزی نوشت تا بتوانیم چندسالی آن را حفظ کنیم و هرسال این هزینه سنگین به آموزش‌وپرورش تحمیل نشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی گفت: به‌نظر نمی‌رسد برای امسال این پیشنهادها به نتیجه برسد، زیرا مراحل ثبت‌نام آغاز شده است و از تعداد یک میلیون و 1400دانش‌آموز استان، حدود 50هزار خانواده فرزندانشان را ثبت‌نام کرده‌اند. آن خانواده‌هایی که توان مالی ثبت‌نام ندارند، از اکنون تا شهریورماه شناور محاسبه خواهند شد.
ابری افزود: فرایند کلی ثبت‌نام کتب درسی در تمام کشور از 10روز پیش آغاز شده است، اما تا شهریورماه به‌طور مداوم تغییر داده و اصلاح می‌شود. دانش‌آموزی که در پایه ششم و نهم باشد و تغییر مقطع داشته باشد،  برای ثبت‌نام سرگردان است. از طرفی نتیجه امتحانات خرداد را نمی‌داند و از سوی دیگر هنوز انتخاب‌رشته‌اش قطعی نشده و تا لحظه آخر ممکن است آن را تغییر دهد. به همین دلیل هرسال درصدی از نوسان را در نظر می‌گیریم و قصد داریم تا به تعداد مساوی، براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ادارات بسته شده است، مدیران مدارس درخواست کتاب بدهند. بنابراین این 2پایه اکنون شناور هستند.
وی ادامه داد: هرسال این میزان از تغییر بوده ‌است. به‌عنوان مثال سال گذشته برخلاف آمار و انتظار ما تعداد دانش‌آموزانی که به رشته علوم‌انسانی علاقه داشتند، زیاد شد و همین باعث شد کتاب‌ها دیر به دست دانش‌آموزان برسد. همچنین براساس آمار ثبت احوال و مراکز بهداشت، آمار ابتدایی تعداد دانش‌آموزان پایه اول را داریم، اما به این علت که درصدی از خانواده‌ها تا روزهای آخر ثبت‌نام را به عقب می‌اندازند، این عدد متغیر است. تغییرات تا اول مهرماه و تا زمانی که حواله صادر نشده ‌باشد، امکان اعمال‌کردن دارد.
توضیح اینکه ثبت‌نام کتب درسی از 24فروردین‌ماه با توضیح زمان مشخص برای هر پایه و مقطع در سامانه WWW.irtextbook.com  آغاز شده است و فرایند توزیع کتاب به دانش‌آموزان ابتدای مهرماه به پایان می‌‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->