شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی تا پایه دوازدهم

  • کد خبر: ۲۴۸۹۴
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
  • ۱
نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی تا پایه دوازدهم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال گفت: آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد.
به گزارش شهرآرانیوز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال؛ در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهدشد یا خیر؟ گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد.
 
امتحان نهایی دوازدهمی‌ها، قطعا حضوری است

وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون‌ها مطرح شده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود. درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی ۸۰ درصد توافق کرده‌ایم.

سناریوی ارزشیابی پایانی از دبیرستانی‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:، اما درباره سایر پایه‌های دوره متوسطه ما این سناریو را مدنظر داریم که، چون آموزش‌های ارائه شده توسط معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است ۸۰ درصد محتوای درسی، ۲۰ نمره ارزیابی دانش آموز را به خود اختصاص دهد و آموزش‌های ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری ۴ نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آن‌ها باشد که یک پنجم پایانی کتاب را مطالعه کرده‌اند.

کمره‌ای درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان و سایر سوالات مطرح شده از سوی دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش گفت: دغدغه‌های مالی و حقوقی پیرامون شبکه شاد باید در حوزه‌های کارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبده‌ای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم به صورت رایگان هبه شده و پلتفرم شبه تعاملی را همراه اول تا ۱۵ سال تضمین کرده که خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد، اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.

وی افزود: این پلتفرم در یک زمان ۱۵ روزه عینیت یافته و ماموریت آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشده ایم. اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچه‌ها فقط تعامل متنی را دارند و یک پیام رسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته‌ایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعایت شده است. دلیل عدم حضور پیام رسان‌های داخلی این بوده که آن‌ها در زمان امضای قرارداد، ضعیف پای کار آمدند و مشارکتشان در نیمه راه قطع شد.

وی در پاسخ به اینکه بیش از ۲۷.۵ میلیون دانلود آموزش‌های تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی تلاش نمیشود؟ گفت: از رسانه‌ها به عنوان مکمل استفاده می‌کنیم و هرنوع رسانه‌ای حکم رسانه مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود، اما ماهیت تعاملی ندارد و امکان ادامه به روش قبلی نبود، اما در فضای مجازی امکان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است.

کمره‌ای ادامه داد: ۱۱ میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبکه را تاکید کردیم. اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه می‌کند و در مقدمات کار است.

چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم

عدم برگزاری آزمون هماهنگ استانی کلاس نهمی‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم) گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش‌های ارزیابی برای پایان خوب، متمرکز شدیم. ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد، اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی‌دانیم.

وی ادامه داد:، اما برای ارزشیابی‌ها، ابتدا باید دید دانش آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می‌کنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابی‌های ما مشابه روش‌های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می‌گیرند و آموزش را پایان می‌دهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود.

تعمیم ارزشیابی کیفی به دبیرستان

کمره‌ای افزود: البته ترجیح ما آزمون‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است، اما اگر نشد؛ چاره‌ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته‌های دانش آموزان به میزان حجم تدریس شده با روش‌های چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می‌شود و حالا به پایه‌های بالاتر تعمیم پیدا می‌کند.

آزمون اینترنتی هماهنگ نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد یا خیر؟ گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد، ولی معلم‌ها دارند آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها را انجام و تکالیف را از سوی دانش آموزان دریافت می‌کنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام می‌شود.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره پایه دوازدهم بار دیگر گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم ۸۰ درصد محتوا با ۲۰ نمره خواهد بود و ۲۰ درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش‌های ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.
 

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید میان نحوه برگزاری امتحانات دوره متوسطه اول با متوسطه دوم به جهت اثرگذاری در سوابق تحصیلی کنکور تفاوت قائل شد گفت: پیشنهاد ما این است که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد از آن، در فاصله ۲۰ روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.

زاهدی در پاسخ به اینکه آیا آموزش‌های تلویزیونی به عدالت نزدیک‌تر است یا آموزش‌های مجازی؟ گفت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.

وی افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه‌ای را تعریف و از آن بهره‌مند شود. کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش‌ها نیست. بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهل‌الوصول‌تر و راحت‌تر است گفت:، اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساخت‌ها فراهم باشد. امنیت شبکه مسئله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش می‌شود. در کنار این‌ها باید به این سوال‌ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره‌گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده‌ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت‌هاست در دنیا آغاز شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد، اما می‌توان دریافت که همه خانواده‌ها بویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیه‌ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند.

زاهدی افزود: بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت ۶ صبح تا ۷.۵ نمی‌توانستم وارد سامانه بشوم و کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و بسیار سخت است. نظر خود را در جلسه‌ای صریحا اعلام کردیم. اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.

وی ادامه داد: دلیل ما این است که معمولا هر ساله تا اسفند ۸۰ درصد کتاب‌ها تدریس شده است. برخی پایه‌ها نیز درسشان را تمام می‌کنند؛ بنابراین باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود.

زاهدی با بیان اینکه چاره‌ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم گفت:، اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد. وقتی می‌خواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکت‌های دانش بنیان کمک گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است. چقدر روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آن را تایید کرده است؟ ما در کشور شرکت‌های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه می‌زدند شرکت‌ها وارد شده و به صورت حرفه‌ای کار را انجام می‌دادند ما افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزش‌های مجازی داریم. پیام رسان‌های بسیاری نیز در کشور داریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: حتی می‌شد پیام رسان‌های داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار را انجام دهند. از سوی دیگر به استان‌ها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد اجباری است. اما هنوز ورود به آن سختی‌هایی دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسه‌ای می‌تواند ادمین باشد؟ چرا اجباری شده است؟ اکنون فقر بیداد می‌کند. آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان است؟ این اجباری کردن گاهی اوقات عقده‌ای روانی ایجاد می‌کند.

زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون‌های دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون‌های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است، اما باید برای کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم باید تفاوت قائل شویم.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد در فاصله ۲۰ روزه‌ای که کلاس دوازدهمی‌ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی‌ها و یازدهمی‌ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
1
تورو خدا بگین حذف نکنن این چه اوضاعیه ؟ بهترین راه حل اینه که دوازدهمیا بعد عید فطر ۴ هفته برن مدرسه برای رفع اشکال وتکمیل آموزش های مجازی بعد هم سه هفته امتحان نهایی برگزاربشه کنکور هم ۱۷ مرداد ماه نهایتش دانشجویان جدید الورود ۱۰ روزی دیر تر سر کلاس درس خواهند رفت در مهر ماه .با حذف مطالب حق پشت کنکوری های نظام قدیم ضایع میشود نباید مطلبی حذف شود کنکور را به تعویق بیندازید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->