قیمت امروز پول افغانی (۷ آبان‌ ۱۴۰۴) فینال فارسی‌زبانان | تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در فینال رقابت‌های آسیایی بحرین خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تایلند + فیلم مذاکره در ترکیه آشتی در تهران + فیلم نتیجه دیدار تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و تایلند تیم ملی والیبال افغانستان نایب‌قهرمان مسابقات مرکز آسیا شد + فیلم قیمت امروز پول افغانی (ششم آبان‌ماه ۱۴۰۴) بلندقامتان افغانستان برای اولین بار به فینال بازی‌های والیبال مرکز آسیا راه یافتند اجلاس کمیساران آب هیرمند به میزبانی تهران برگزار خواهد شد رویترز: افغانستان و پاکستان در مذاکرات صلح استانبول به نتیجه نرسیدند از گفت‌وگو درباره حقابه تا توافق برای نوسازی علائم مرزی | نگاهی به اهداف سفر معاون حقوقی وزیر خارجه به کابل + فیلم اتباع خودمعرف به اردوگاه سفیدسنگ فریمان مراجعه نکنند نبرد سرنوشت‌ساز | تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و تایلند در نیمه‌نهایی (۵ آبان ۱۴۰۴) ذبیح‌الله مجاهد: به گفت‌و‌گو با پاکستان متعهدیم، اما به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم واشنگتن‌پست در گزارشی، از ردپای تاریخی انگلیس در تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان خبر داد تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان در مسابقات همبستگی کشور‌های اسلامی خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و چین + فیلم نتیجه دیدارتیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و چین | صعود با اقتدار معاون وزارت صنعت طالبان: هند متعهد به گفت‌و‌گو با آمریکا درباره بندر چابهار شد فرماندار تایباد از غربالگری بیش از ۱۸۴ هزار مسافر ورودی در گذرگاه دوغارون خبر داد قیمت امروز پول افغانی (چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

از کنسرسیوم ریلی افغانستان چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۲۴۵۵۹۳
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
  • ۵
از کنسرسیوم ریلی افغانستان چه می‌دانیم؟
مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راه آهن است، صحیح نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن درباره برخی ادعا‌های مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفت: شرکت‌های بخش خصوصی ایران در پروژه‌های مختلف بین المللی در کشور‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، اما هیچ شرکت خصوصی نمی‌تواند، ادعا کند که زیر مجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعه‌های دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعه‌های دولتی همچون وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بین‌المللی، از جمله راه آهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع رسمی حمل و نقل ریلی کشور نیست.

وی افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکان پذیر نیست، به طوری که یک شرکت خصوصی زیر مجموعه یک بخش دولتی باشد.

جعفری افزود: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیه‌هایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدا ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهره برداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا بر اساس رویه تعریف شده جهت حمل و نقل بین المللی لازم است تمامی فرایند اجرای کار از طریق شرکت‌های فوروادری که مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه بر اساس خبر‌های رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگن‌های ایرانی انجام پذیرد بنابراین لازم است موافقت اولیه راه آهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تاییدیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم به دلیل عدم انعکاس مراتب به آن راه آهن بدیهی است موافقتی برای این حمل صادر نکرده است.

وی ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بار‌های بین المللی بر اساس همین پروتکل‌ها حمل می‌شوند، اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راه آهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانه‌ای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است.

شهرام جعفری گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راه آهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راه آهن دستور حمل این بار را از ۷ روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تاییدیه گمرک، سیر واگن‌ها انجام خواهد شد.

جعفری تاکید داشت: شرکت راه آهن قطعا از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال می‌کند، اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکان پذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مولفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهره برداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.

در پایان مجددا تاکید میگردد هرگونه حرکت ادوات ریلی در حریم جمهوری اسلامی ایران تابع قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی حق تمرد از این قوانین را ندارد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
2
4
چقدر مسئولین ما ترسو شدن
افغانیها به حریم ریلی ایران تجاوز کردم و چندنفر رو مورد ضرب شتم قرار دادن
مسئولین ما باید چنان زهر چشمی بگیرن درس عبرتی بشه دیگه به حریم ایران تجاوز نکنن این چندمین باره که به هرنحوی به مرزها یا حریم ریلی تجاوز کردم
مسئولین بی غیرت و بی تفاوت نباشید
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
جهت اطلاع کاربر عزیز آقای مهرداد عرض می شود
کنسرسیوم ریلی افغانستان با موافقت و پشتیبانی شورای امنیت ملی با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی متشکل از چندین شرکت معدنی، سرمایه گذاری و حمل نقلی بزرگ و با هدف دستیابی به منابع عظیم معدنی کشور همسایه افغانستان تاسیس و در دولت برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده است. اینکه راه آهن ایران در اجرای کار سنگ اندازی می کند بیشتر به خاطر این موضوع هست که شورای عالی امنیت نقش راه آهن را در این کنسرسیوم کاهش داده و به نوعی راه آهن ایران را وارد بازی نکرده است.در بیانیه راه آهن با تاکید بر نام افغانستان و کلمه تجاوز به نوعی هدفمند به دنبال ساختن ذهنیت ایرانی نبودن این پروژه و دشمن سازی در نزد افکار عمومی می باشد.
البته از مدیران نالایق راه آهن ایران بویژه شخص مدیرعامل آن آقای میعاد صالحی، که منافع فردی و سازمانی خود را ارجح بر منافع ملی و آبروی کشور در نظر میگیرند انتظار برخورد بهتری نمی رود
نیلوفر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
چقدر مسئولین می خوان مردم ایران و خاک ایران رو کوچیک و بی ارزش کنن. چطور ناو آمریکایی رو تو آب های خلیج فارس متوقف کردید دستگیرشان کردید صدها بار از تی وی پخش کردید باهاش کلیپ درست کردید و تو نماهنگ ها هم ازش استفاده کردید اینجا هم یه خودی نشون میدادید
Jalil
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
مهرداد عزیز
معلومه که سواد درست حسابی نداری

کنسرسیوم یک شرکت کاملا ایرانی است
که پیمانکاری شبکه ریلی غرب افغانستان گرفته
و هیچ ربطی به افغان و افغانستان نداره

پس مطلبی رو متوجه نمیشی نظر نده
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
سایت شهر آرا نیوز
چرا نمیخواهید حقایق برای عموم روشن شود و کامنت تحلیلی بنده که از بیرون ناظر بر این مجادله بودم را منتشر نکردید
آیا منافع پشتیبانان شما هم ارجح بر منافع ملی هست و این منافعتان به خطر می افتد؟
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->