معاون سخنگوی طالبان: ما منزوی نیستیم خلیل‌الرحمان، وزیر مهاجران طالبان، کشته شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سرپرست جدید سفارت ایران در کابل: مهاجرین قانونی افغانستانی، روی چشم ما جا دارند سرپرست جدید سفارت ایران در افغانستان، وارد کابل شد (۱۰ آذر ۱۴۰۳) + فیلم پیش بینی وضعیت آب و هوایی افغانستان (پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳) راشد خان، ستاره کریکت افغانستان، بهترین توپ‌انداز جهان شد از پاریس سن ژرمن تا ابومسلم افغانستان | آرزوی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان برای بازی در لیگ برتر ایران یاراحمدی: موضوع پناهندگان افغانستانی فقط مسئله ایران نیست تقدیر سخنگوی وزارت خارجه از کاظمی‌قمی | تغییر و تحول در نمایندگی‌های دیپلماتیک امری متعارف است سخنگوی دولت: ۳۲۰ هزار مهاجر غیرمجاز در دولت چهاردهم به کشورشان بازگردانده شدند عکس‌هایی از بازی فوتبال با حداقل امکانات در افغانستان سفر خبرنگار صداوسیما به محل فرود بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا در افغانستان + فیلم کاظمی‌قمی با نماینده چین در افغانستان دیدار کرد (۵ آذر ۱۴۰۳) قدردانی رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان از مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است معاون استاندار خراسان رضوی: ما دوست روز‌های سخت افغانستان هستیم | دانشکده راه‌آهن در مشهد افتتاح خواهد شد کشف ۲۵۰ هزار تُن موادمخدر در مرز‌های افغانستان با ایران، طی یک سال گذشته چین رسماً کشته‌شدن شهروندان چینی در مرز افغانستان و تاجیکستان را تأیید کرد یاراحمدی: حضور افغان‌های غیرمجاز ارائه خدمات به اتباع مجاز را متأثر کرده است
سرخط خبرها

از کنسرسیوم ریلی افغانستان چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۲۴۵۵۹۳
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
  • ۵
از کنسرسیوم ریلی افغانستان چه می‌دانیم؟
مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راه آهن است، صحیح نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن درباره برخی ادعا‌های مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفت: شرکت‌های بخش خصوصی ایران در پروژه‌های مختلف بین المللی در کشور‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، اما هیچ شرکت خصوصی نمی‌تواند، ادعا کند که زیر مجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعه‌های دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعه‌های دولتی همچون وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بین‌المللی، از جمله راه آهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع رسمی حمل و نقل ریلی کشور نیست.

وی افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکان پذیر نیست، به طوری که یک شرکت خصوصی زیر مجموعه یک بخش دولتی باشد.

جعفری افزود: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیه‌هایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدا ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهره برداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا بر اساس رویه تعریف شده جهت حمل و نقل بین المللی لازم است تمامی فرایند اجرای کار از طریق شرکت‌های فوروادری که مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه بر اساس خبر‌های رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگن‌های ایرانی انجام پذیرد بنابراین لازم است موافقت اولیه راه آهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تاییدیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم به دلیل عدم انعکاس مراتب به آن راه آهن بدیهی است موافقتی برای این حمل صادر نکرده است.

وی ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بار‌های بین المللی بر اساس همین پروتکل‌ها حمل می‌شوند، اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راه آهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانه‌ای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است.

شهرام جعفری گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راه آهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راه آهن دستور حمل این بار را از ۷ روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تاییدیه گمرک، سیر واگن‌ها انجام خواهد شد.

جعفری تاکید داشت: شرکت راه آهن قطعا از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال می‌کند، اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکان پذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مولفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهره برداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.

در پایان مجددا تاکید میگردد هرگونه حرکت ادوات ریلی در حریم جمهوری اسلامی ایران تابع قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی ایرانی یا خارجی حق تمرد از این قوانین را ندارد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
2
4
چقدر مسئولین ما ترسو شدن
افغانیها به حریم ریلی ایران تجاوز کردم و چندنفر رو مورد ضرب شتم قرار دادن
مسئولین ما باید چنان زهر چشمی بگیرن درس عبرتی بشه دیگه به حریم ایران تجاوز نکنن این چندمین باره که به هرنحوی به مرزها یا حریم ریلی تجاوز کردم
مسئولین بی غیرت و بی تفاوت نباشید
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
جهت اطلاع کاربر عزیز آقای مهرداد عرض می شود
کنسرسیوم ریلی افغانستان با موافقت و پشتیبانی شورای امنیت ملی با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی متشکل از چندین شرکت معدنی، سرمایه گذاری و حمل نقلی بزرگ و با هدف دستیابی به منابع عظیم معدنی کشور همسایه افغانستان تاسیس و در دولت برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده است. اینکه راه آهن ایران در اجرای کار سنگ اندازی می کند بیشتر به خاطر این موضوع هست که شورای عالی امنیت نقش راه آهن را در این کنسرسیوم کاهش داده و به نوعی راه آهن ایران را وارد بازی نکرده است.در بیانیه راه آهن با تاکید بر نام افغانستان و کلمه تجاوز به نوعی هدفمند به دنبال ساختن ذهنیت ایرانی نبودن این پروژه و دشمن سازی در نزد افکار عمومی می باشد.
البته از مدیران نالایق راه آهن ایران بویژه شخص مدیرعامل آن آقای میعاد صالحی، که منافع فردی و سازمانی خود را ارجح بر منافع ملی و آبروی کشور در نظر میگیرند انتظار برخورد بهتری نمی رود
نیلوفر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
چقدر مسئولین می خوان مردم ایران و خاک ایران رو کوچیک و بی ارزش کنن. چطور ناو آمریکایی رو تو آب های خلیج فارس متوقف کردید دستگیرشان کردید صدها بار از تی وی پخش کردید باهاش کلیپ درست کردید و تو نماهنگ ها هم ازش استفاده کردید اینجا هم یه خودی نشون میدادید
Jalil
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
مهرداد عزیز
معلومه که سواد درست حسابی نداری

کنسرسیوم یک شرکت کاملا ایرانی است
که پیمانکاری شبکه ریلی غرب افغانستان گرفته
و هیچ ربطی به افغان و افغانستان نداره

پس مطلبی رو متوجه نمیشی نظر نده
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
سایت شهر آرا نیوز
چرا نمیخواهید حقایق برای عموم روشن شود و کامنت تحلیلی بنده که از بیرون ناظر بر این مجادله بودم را منتشر نکردید
آیا منافع پشتیبانان شما هم ارجح بر منافع ملی هست و این منافعتان به خطر می افتد؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->