برای سوراخ کردن گوش کودکان این نکات را بدانید بیش از ۱۸۸ هزار زائر خارجی از مرزهای ایران وارد عراق شدند آبله میمونی در استان خوزستان شناسایی نشده است پدرانی که سلامت کودکان را به خطر می‌اندازند سلامت زائران اربعین تا ۲ هفته پس از بازگشت از سفر پیگیری می‌شود ۱۶۰ مرکز همسرگزینی در ۲۷ استان کشور مجوز فعالیت گرفتند نقش خانواده در پرستاری از بیماران مزمن در خانه خشکیدگی دائمی یا فصلی ۷۰ درصد تالاب‌های کشور تقویت هوش مالی فرزندان با تربیت اقتصادی در خانواده ضرب و شتم کارشناسان اورژانس در خراسان‌شمالی + عکس دلیل تاخیر پرواز مشهد - بغداد هواپیمایی سپهران چه بود؟ (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) هتل های نزدیک میدان امیر چخماق یزد ۴ بیماری در کمین زائران اربعین | آماده‌سازی اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده فکر کردن زیاد به جای آن که کمک کننده باشد، ما را سردرگم می‌کند سرقت مرگبار طلا‌های زن مسن در چناران خراسان رضوی + عکس ایران یکی از بزرگترین کشور‌های جهان در میزبانی از پناهندگان علائم بالینی بیماری التهاب یا گاستریت معده چیست؟ بار دیگر کمبود انسولین در داروخانه‌ها سلامتی بیماران دیابتی را نشانه گرفته است ۱۳ پروژه، آماده مولدسازی و تحول در آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی
سرخط خبرها

احتمال ایجاد بیماری MS در مصرف کنندگان دخانیات و افراد دچار کمبود ویتامین D، بیشتر است

  • کد خبر: ۲۴۶۲۸۸
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
احتمال ایجاد بیماری MS در مصرف کنندگان دخانیات و افراد دچار کمبود ویتامین D، بیشتر است
فلوشیپ بیماری MS و استادیار گروه بیماری‌های اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تحقیقات نشان داده که امکان ایجاد بیماری MS از طریق ویروس اپشتین–بار یا EBV، در مصرف کنندگان دخانیات و افراد دچارکمبود ویتامین D و همچنین افراد مستعد اختلال تنظیم سیستم ایمنی بیشتر است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد علی نهایتی با بیان اینکه بیماری MS (مالتیپل اسکلروزیس)، شایع‌ترین بیماری خود ایمنی در انسان است، ویروس اپشتین-بار یا EBV را یکی از عوامل ایجاد کننده این بیماری برشمرد و افزود: بیماری MS به دلیل حساس شدن سیستم ایمنی به سلول‌های مغزی و مهم‌تر از آن حساس شدن به سلول‌های پوشاننده عصبی و غلاف عصبی اتفاق می‌افتد و سیستم عصبی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما علت اصلی این بیماری همچنان ناشناخته است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که ویروس اپشتین–بار (EBV)، با همراهی استعداد در اختلال تنظیم سیستم ایمنی، عوامل محیطی از جمله کمبود ویتامین D و نیز مصرف سیگار و دخانیات منجر به بیماری MS می‌گردد و اگر چه اختلالات ژنتیک یکی از عوامل ایجاد بیماری MS است، اما این بیماری در گروه بیماری‌های ارثی قرار نمی‌گیرد.

عضو هیأت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه، با اشاره به اینکه، بیماری MS به صورت اختلالات عصبی، در اغلب افراد جوان و بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بروز می‌کند افزود: این بیماری ممکن است در طیف سنی ۸ تا ۷۰ سال نیز به وجود آید، اما اغلب افراد جوان به بیماری MS مبتلا می‌شوند؛ در نتیجه این بیماری به عنوان شایع‌ترین علت ناتوانی در بیماری‌های جوانان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل تحقیقات زیادی در مورد پیدا کردن علت اصلی این بیماری و نیز درمان‌های بهتر کنترل کننده آن در حال انجام است، اما تا به امروز درمان قطعی برای بیماری MS وجود نداشته و کلیه درمان‌های آن کنترل کننده سیستم ایمنی و پیشگیری از پیشرفت و یا حملات این بیماری است.

نهایتی همچنین گفت: تظاهرات بالینی این بیماری به صورت طیف وسیعی از علائم از جمله، تاری دید، دوبینی، بی حسی و کرختی، ضعف اندام، اختلال تعادل و اختلالات کنترل ادرار می‌تواند وجود داشته باشد، اما قبل از بروز بیماری MS علائم عصبی واضح از جمله خستگی زودرس، کاهش حافظه و مراجعات مکرر به متخصصین مغز و اعصاب به دلیل علائم گذرای عصبی نیز ممکن است به وجود آید.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد با بروز هرکدام از تظاهرات بالینی، به صورت مداوم بیشتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت، جهت بررسی‌های دقیق پزشکی حتما باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند.

فلوشیپ بیماری MS و استادیار گروه بیماری‌های اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری بعد از انجام MRI و رؤیت ضایعات التهابی در مغز و نخاع، و بعد از رد شدن علل دیگر تقلید کننده این بیماری تشخیص داده می‌شود. اما یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند این بیماری را در MRI و گاهی در بالین تقلید کند، بیماری شایع میگرن است؛ در نتیجه وجود ضایعات التهابی مغز به تنهایی باعث تشخیص این بیماری نیست. بعد از تشخیص این بیماری، بلافاصله بهتر است درمان ضد التهابی کورتیکواسترویید که اصطلاحا به کورتون معروف است، آغاز و سپس دارو‌های درمانی در جهت تنظیم سیستم ایمنی برای این بیماران تجویز شود. این دارو‌ها به صورت تزریقی و خوراکی با توجه به شرایط بیمار از جمله سن و اقدام به باروری و... توسط پزشک معالج تجویز می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۹ دارو برای بیماری MS جهت کنترل این بیماری وجود دارد، که خوشبختانه در ایران، به اغلب این دارو‌ها دسترسی داریم، اما دارو‌هایی که در ایران موجود نیست، از نظر اثربخشی تفاوت زیادی با دارو‌های موجود در کشور ندارد.

فلوشیپ بیماری MS مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)، با بیان اینکه، چنانچه این بیماری در اولین تظاهرات بالینی و در ۲ تا ۵ سال اول بروز علائم تشخیص داده شود، اثر بخشی درمان مطلوب تری خواهد داشت، اظهار کرد؛ در اغلب موارد بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران با ورود دارو‌های جدید، دریافت داروی مناسب، مراجعه منظم، بیماری آنها قابل کنترل و ریسک ناتوانی افراد مبتلا بسیار کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود؛ بنابراین در صورت مراجعه با تأخیر و عدم دریافت دارو‌های مناسب در اوایل بیماری، ممکن است بیمار را مستعد ناتوانی کند.

نهایتی، در ادامه خاطر نشان کرد: پاسخگویی افراد جوان با علائم خفیف به دارو‌های کنترل کننده بیماری، شروع درمان‌های قوی‌تر و ارثی نبودن آن، می‌تواند آینده روشن تری را برای فرد در حیطه ازدواج، باروری، تحصیلی و شغلی ایجاد کند؛ همچنین این بیماران تقریبا هیچ محدودیتی در مورد مصرف مواد غذایی و تغذیه، محیط کاری و زندگی نخواهند داشت و تنها باید به صورت منظم به پزشک معالج خود مراجعه کنند و در صورت بروز هر گونه علامت جدید در فرآیند درمان، پزشک خود را مطلع کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->