سرنوشت نامشخص برنامه «مهمانی» در نوروز ۱۴۰۴ چرا «محفل» در یک هفته بیش از یک میلیون بازدید داشت؟ برنامه‌ریزی اقتصادی برای بهبود وضعیت سینمای مستند در ایران ضروری است گام جدید در تقویت همکاری‌های فرهنگی ایران و اسپانیا| آغاز نمایشگاه آثار پابلو پیکاسو در تهران کنسرت «الهی» احسان یاسین با اجرای آثار چندزبانه در برج میلاد جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» اردیبهشت ۱۴۰۴ در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود ۴۰ درصد از بریتانیایی‌ها در یک سال گذشته هیچ کتابی نخوانده‌اند جدال بر سر «فن پیج»| انتقاد علیرضا بدیع از معادل‌سازی فرهنگستان زبان فارسی آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) کنسرت آوای خلیج فارس در تهران آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) برگزیدگان جایزه شعر «خبرنگاران» معرفی شدند سریال تاسیان بدون مجوز منتشر شده است! جزئیات تکان دهنده پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش بازجویی از بازیگر سریال تاج به دلیل حضور در تظاهرات طرفدار فلسطین نخستین جشنواره فیلمنامه‌نویسی ایران فراخوان داد علت مرگ مشکوک جین هکمن و همسرش چه بود بازیگران جدید سریال هری پاتر را بشناسید قدردانی بازیگر چادرنشین دهه ۶۰ از هنرمندان
سرخط خبرها

آن ماهی مرده، پای قاب عکس | نگاهی به نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر»

  • کد خبر: ۲۴۶۲۹۰
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
آن ماهی مرده، پای قاب عکس | نگاهی به نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر»
هنرمند عکاس مشهدی می‌گوید: بیشتر افرادی که وارد حوزه عکاسی می‌شوند به دنبال تکنیک هستند و از موضوع تاثیر عکاسی در افراد غافل می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، زمانی که وارد آن فضا شدم فکر می‌کردم نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر» هم مانند دیگر نمایشگاه‌های عکاسی، تکرار برخی از موضوعات باشد که قاب عکس‌ها را بدون هیچ خلاقیتی کنار هم ردیف می‌کنند! اما آن ماهی مرده که پای قاب عکس،که تصویری از ابر با آسمان خاکستری را رد خود جای داده بود، نظرم را عوض کرد. همچنان که نظر بسیاری دیگر از بازدیدکنندگان را هم به خود جلب کرده بود.

عکاس برای این تابلو نوشته بود: به این فکر می‌کنم که نکته عکس قضیه همان ماهی باشد. ماهی‌ای که از آب می‌گیریم و می‌گوییم «بفرما این هم ماهی»، اما این دیگر ماهی نیست، ماهی مرده است. تنها پذیرش مرگ در عکس است که امکان جاودانه شدن از طریق آن را مهیا سازد، «عکس می‌کشد تا جاودانه سازد.»

آن ماهی مرده، پای قاب عکس | نگاهی به نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر»

در بخش دیگر این نمایشگاه، قاب عکس روی سنگی بزرگ جاگیر شده بود که نشان می‌دهد در این نمایشگاه از تکنیک عکاسی چیدمان استفاده شده است. هنر عکاسی چیدمان غالباً در انتخاب اشیاء و نحوه هم‌جواری آنها تعریف می‌شود. در این حالت از عکاسی، این عکاس است که در کادر دخالت کرده و آن را بسته به اهداف خود دوباره در جایی که مایل است قرار می‌دهد؛ بنابراین در یک عکس چیدمان، با اشیاء بی‌جانی روبرو هستیم که بسته به سلیقه و نیاز عکاس چیده شده‌اند. 

آن ماهی مرده، پای قاب عکس | نگاهی به نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر»

الیاس بهرامی، صاحب نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر»، درباره این شیوه چیدمان و ایده اولیه برای شکل‌گیری نمایشگاهش توضیحاتی می‌دهد که خواندنی است.

او می‌گوید: من سال ۱۳۹۵ عکاسی را با استاد گیلانی‌فر و ابراهیمی آغاز کردم. در آن زمان بسیاری از دوستان من درگیر کلاس‌های تکنیک عکاسی بودند، اما نکته جالب برای من نحوه برخورد متفاوت دو استادم بود. آنها علاوه بر تکنیک، به نکته‌های دیگر عکاسی نیز توجه می‌کردند. آنها خلاقیت و خلق ایده‌های جدید را در شاگردهایشان شکوفا می‌کردند. من در طی این چند سال فهمیدم که چاپ‌ها و قاب‌ها می‌تواند تغییر کند بنابراین تمام عناصر نمایشگاه می‌تواند چیزی غیر از روال مرسوم در نمایشگاه‎‌های مشهد باشد.

آن ماهی مرده، پای قاب عکس | نگاهی به نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر»

این هنرمند عکاس ادامه می‌دهد: اکثر افرادی که وارد حوزه عکاسی می‌شوند به دنبال تکنیک هستند و از موضوع تاثیر عکاسی در افراد، غافل می‌شوند. من بیشتر از آنکه برای تکنیک عکاسی وقت گذاشته باشم، نظریه‌ها و کتاب‌ها برایم مهم بود. همه این موارد باعث شکل‌گیری ایده برگزاری نمایشگاه «عکاسی، مرگ ماهی و چند مسئله دیگر» شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->