در سفر اربعین، از کودکان خود مراقبت کنید ویدئو | لحظه واژگونی مرگبار اتوبوس زائران پاکستانی در ابرکوه یزد (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) تفاوت آبله میمونی و آبله مرغان را می‌دانید؟ برای سوراخ کردن گوش کودکان این نکات را بدانید بیش از ۱۸۸ هزار زائر خارجی از مرزهای ایران وارد عراق شدند آبله میمونی در استان خوزستان شناسایی نشده است پدرانی که سلامت کودکان را به خطر می‌اندازند سلامت زائران اربعین تا ۲ هفته پس از بازگشت از سفر پیگیری می‌شود ۱۶۰ مرکز همسرگزینی در ۲۷ استان کشور مجوز فعالیت گرفتند نقش خانواده در پرستاری از بیماران مزمن در خانه خشکیدگی دائمی یا فصلی ۷۰ درصد تالاب‌های کشور تقویت هوش مالی فرزندان با تربیت اقتصادی در خانواده ضرب و شتم کارشناسان اورژانس در خراسان‌شمالی + عکس دلیل تاخیر پرواز مشهد - بغداد هواپیمایی سپهران چه بود؟ (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) هتل های نزدیک میدان امیر چخماق یزد ۴ بیماری در کمین زائران اربعین | آماده‌سازی اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده فکر کردن زیاد به جای آن که کمک کننده باشد، ما را سردرگم می‌کند سرقت مرگبار طلا‌های زن مسن در چناران خراسان رضوی + عکس ایران یکی از بزرگترین کشور‌های جهان در میزبانی از پناهندگان علائم بالینی بیماری التهاب یا گاستریت معده چیست؟ بار دیگر کمبود انسولین در داروخانه‌ها سلامتی بیماران دیابتی را نشانه گرفته است
سرخط خبرها

۴ بیماری در کمین زائران اربعین | آماده‌سازی اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده

  • کد خبر: ۲۴۶۵۳۴
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
۴ بیماری در کمین زائران اربعین | آماده‌سازی اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده
از زمان شروع سفر اربعین، ۲۷ هزار نفر از پرسنل سازمان اورژانس کشور به همراه تجهیزات لازم و اتاق‌های سرما و آزمایشگاه‌های سیار در مرز‌های ۸گانه کشور مستقر شده‌اند و در حالت آماده‌باش هستند

به گزارش شهرآرانیوز، هر سال مشتاقان زیادی از ایران و سایر کشور‌ها با پای پیاده راهی سفر اربعین حسینی می‌شوند. پیاده‌روی اربعین پیشینه تاریخی دارد و از همان سال‌های دور در سرما و گرما توسط مردم اجرا می‌شد. با این حال، طی سال‌های اخیر با استقبال فراوانی روبرو شده و سالانه شاهد حضور میلیونی مشتاقان هستیم.

افزایش حضور زائران در پیاده‌روی اربعین با توجه به اوج گرفتن دمای هوا در سال‌های اخیر، تمهیداتی را نیز می‌طلبد تا زائران به سلامت به مسیر خود ادامه دهند و به سلامت برگردند. یکی از پایه‌های ثابتِ خدمات‌رسانی به زائران در ایام اربعین، سازمان اورژانس کشور است.

از زمان شروع سفر اربعین ۲۷ هزار نفر از پرسنل سازمان اورژانس کشور به همراه تجهیزات لازم و اتاق‌های سرما و آزمایشگاه‌های سیار در مرز‌های ۸گانه کشور مستقر شده‌اند و در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای زائران، به آنها رسیدگی کنند.

اتاق‌های سرما برای زوار گرمازده

ستاد مرکزی اربعین ۱۹ کمیته دارد و وزارت بهداشت و درمان، یکی از کمیته‌های ۱۹گانه این ستاد است که مسئولیتش با سازمان اورژانس کشور است. این سازمان، نقش هماهنگی بین‌سازمانی و برون‌سازمانی را بر عهده دارد و انجام می‌دهد.

گرما بزرگ‌ترین مشکل در سفر پیاده‌روی اربعین است که روزانه ده‌ها زائر را با گرمازدگی مواجه می‌کند. دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در این رابطه می‌گوید: در سال‌های گذشته، چون پیش‌بینی کرده بودیم که تا ۱۰ - ۱۵ سال آینده در ایام اربعین، با گرمای شدید هوا مواجه خواهیم بود، از سال ۱۴۰۱ شروع کردیم به ایجاد کردن زیرساخت‌های ثابت برای خدمات‌رسانی به زوار در مرز‌های ورودی و خروجی کشور.

میعادفر می‌گوید: اتاق‌های سرما در کانکس‌ها ایجاد شده و در همه مرز‌های کشور وجود دارد و خدماتی که سال‌های گذشته زیر چادر ارائه می‌شد و بسیار سخت بود، امسال در این اتاق‌های سرما ارائه می‌شود. این فضا‌ها هم برای زائران مناسب است و هم برای کادر درمان که قرار است حدود ۲۵ روز در هوای گرم کار کنند. اتاق‌های سرما در مسیر‌ها تعبیه شده‌اند و از آنها برای خنک کردن افراد گرمازده یا در معرض گرمازدگی استفاده می‌شود. زائرانی که گرمازده شده‌اند در این کانکس‌ها حضور پیدا می‌کنند، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این فضای مطبوع می‌نشینند، مایعاتی می‌نوشند و بعد که حال‌شان بهتر شد، به سفر خود ادامه می‌دهند.

۲۷۱ آمبولانس در خدمت زائران اربعین

بخشی از امکانات سازمان اورژانس کشور در مرز‌ها ثابت و دائمی و بخشی از امکانات ویژه ایام اربعین است. دکتر میعادفر می‌گوید: دانشگاه‌های علوم پزشکی ما به طور نرمال، ظرفیتی را در مرز‌های کشور دارند. مثلا ما ۱۶۱ بیمارستان و ۵۷۳ پایگاه اورژانس ثابت و دائمی داریم. علاوه بر اینها برای سفر اربعین امسال ۲۷۱ دستگاه آمبولانس، ۱۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۴ بالگرد، ۲ هواپیما، ۱۴ دستگاه موتورلانس، ۴ دستگاه آزمایشگاه سیار و ۴ دستگاه خودروی ارتباطات سیار آماده کرده‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور اضافه می‌کند: همچنین از زمان شروع سفر اربعین (اول صفر)، همکاران ما در مرز‌های ۸ گانه کشور مستقر شده‌اند و تا پایان عملیات مراسم اربعین که معمولا زمانش را ستاد مرکزی اربعین را اعلام می‌کند، در مرز‌ها حضور خواهند داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به این که آیا اختصاص تجهیزات اورژانس شهر‌ها به سفر اربعین، کمبودی در شهر‌های کشور و خدمات‌رسانی معمول ایجاد نمی‌کند، می‌گوید: اختصاص تجهیزات اورژانس شهر‌ها به سفر اربعین، اختلالی در فعالیت پایگاه‌های اورژانس ایجاد نمی‌کند ولی کار را برای همکاران ما کمی سخت می‌کند.

۴ مخاطره پیشِ روی زائران

در سفر پیاده‌روی اربعین علاوه بر مشکل گرمازدگی، مشکلات دیگری هم وجود دارد که اورژانس، خود را برای همه آنها آماده کرده است. رئیس سازمان اورژانس کشور در این باره به همشهری‌آنلاین توضیح می‌دهد: ما در سفر اربعین ۴ مخاطره مهم داریم؛ یکی بحث گرمازدگی است که گفتم چه تمهیداتی برایش اندیشیده و آماده کرده‌ایم. مورد دوم بیماری‌های عفونی است. امسال دو بیماری شایع‌ترند و بیشتر مورد توجه ما قرار دارند. در کشور عراق بیماری سرخک شیوع پیدا کرده است و ما قبل از آغاز ایام اربعین از طریق رسانه‌ها و رسانه ملی اعلام کردیم که افرادِ دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد بالای ۶۵ سال که قصد سفر اربعین دارند، حتما واکسن سرخک را بزنند. البته الان که این مطلب منتشر می‌شود، واکسن زدن دیگر تاثیری ندارد. این کار باید حدود ۱۵ روز قبل از سفر انجام گیرد تا سیستم ایمنی فعال شود و دربرابر بیماری از فرد محافظت کند.

میعادفر ادامه می‌دهد: بیماری دیگری که از ۲ – ۳ ماه قبل در کشور خودمان هم شیوع پیدا کرده، تب دنگی است. با توجه به این که یک سری زائر پاکستانی از کشور ما وارد می‌شوند و از طریق مرز چذابه خارج می‌شوند و با توجه به اپیدمی بودن این بیماری در کشور پاکستان، ما با هماهنگی با وزارت خارجه و با جلساتی که با سرکنسولی ایران در پاکستان داشتیم، شرایط زائرانی که فصد داشتند وارد کشور ما شوند را اعلام کردیم و سختگیرانه از ورود افراد مبتلا ممانعت می‌کنیم و نمی‌گذاریم وارد کشور شوند.

به گفته این مسئول، تا الان گزارشی از آمار مبتلایان تب دنگی و سرخک در ورود و خروج از مرز‌ها رصد نشده، اما تاکنون ۲۵۰۰ نفر مراجعه‌کننده به دلایل مختلف داشتیم که ۱۵۰۰ نفر تحت سرم درمانی قرار گرفتند و همگی به سلامت مرخص شدند.

دکتر میعادفر می‌گوید: از افرادی که مشکوک به بیماری هستند، معمولا تست گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست، شرایط نگهداری از بیمار فراهم شده تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.

زائران به توصیه‌ها عمل کنند تا اتفاقی رخ ندهد

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مخاطره چهارم هم که زائران اربعین هر سال با آن مواجه‌اند، می‌گوید: مخاطره چهارم در ایام اربعین، حوادث ترافیکی است. با توجه به کمبود‌ها و محدودیت‌های موجود در زمینه حمل و نقل عمومی در مسیر اربعین، بخش عمده زائران از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند؛ بنابراین احتمال وقوع حوادث ترافیکی هم وجود دارد. به خصوص در ساعات برگشت که زوار خسته هستند.

دکتر میعادفر می‌گوید: ما هر سال توصیه‌های لازم را به زائران کرده‌ایم و می‌کنیم و اگر به توصیه‌های ترافیکی رعایت کنند، حتما سفر ایمنی خواهند داشت. مثلا یکی از توصیه‌ها این است که زائران در مسیر برگشت و در صورت خستگی از رانندگی اجتناب کنند. آنها می‌توانند در موکب‌های مستقر در مرز‌ها استراحت کنند و بعد عازم شهر‌های خود شوند تا حادثه‌ای برایشان پیش نیاید.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->