کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند
سرخط خبرها
آیت الله رئیسی در مشهد:

کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا ضروری است/ بازداشت‌ها باید به حداقل ممکن برسند

  • کد خبر: ۲۴۷۳
  • ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا ضروری است/ بازداشت‌ها باید به حداقل ممکن برسند
به گزارش شهرآرانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در دیدار با دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی خراسان رضوی گفت: در همه بخش‌های قوه قضائیه با همکاری همه دستگاه‌های اداری در کشور باید تلاش شود تا پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی کاهش یابد.

او تصریح کرد: آن دسته از مسائلی که می‌تواند بدون مراجعه به دادگستری حل شود، باید راهکار‌هایی غیر از ورود آن به دادگستری برای آن‌ها در نظر گرفت و باید به دنبال آن بود که این مسائل به این طریق حل و فصل شود.

رئیس قوه قوه قضائیه گفت: گسترش معنویت و معارف اخلاقی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری تاثیر گذار باید.

آیت الله رئیسی افزود: این امر یک راهکار ندارد، بلکه یک موضوع چند ضلعی است که باید همه اجزا و عوامل  به کار بیایند تا منجر به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری شود.

او تصریح کرد: نوع و درصد کاهشی که در سال جاری نسبت به پرونده‌های داشتید با یک برنامه ریزی جامع و پیگیر باید تبدیل به جریان فراگیر برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری شود.

رییس دستگاه قضا  با تاکید بر اینکه از نظر سازمانی باید منتظر دستورات از تهران بود افزود:، اما در ابتکار و خلاقیت باید مدیران،  قضات و همکاران در بخش‌های مختلف کار‌هایی را انجام بدهند.

او ادامه داد: امروز صبح قبل از آمدن در جمع شما و ابتدای ساعت‌های اداری به یکی از مجموعه‌های قضایی سر زدم بعضی از همکاران ابتکارات قابل توجهی داشتند که توصیه کردم آن را منتقل کنند چرا که قابل اهمیت بود. مشکلاتی هم وجود داشت که به آن اشاره می‌کنم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مسئله کاهش ورودی یکی از مسائل مهم است گفت: در ارائه آمار باید دقت کنید هم آمار کم را زیاد دادن و هم آمار زیاد را کم دادن بد است، بلکه آمار را باید واقعی داد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه واقعی ساختن آمار امر مهمی تلقی می‌شود افزود: به طور مثال یک پرونده‌ای است ۲۰ شاکی دارد به نام ۲۰ شاکی که پرونده ثبت شود، می‌شود ۲۰ پرونده در حالی که این یک پرونده است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به پرونده پدیده اشاره و تاکید کرد: از زحمات قاضی و دست اندرکاران پرونده پدیده تقدیر می‌کنم سوالاتی در بین مردم در مورد پونده پدیده وجود دارد که باید به سوالات پاسخ داده شود. حکم پدیده ۵۰۰ صفحه بوده  و جزو احکام کم نظیر قضایی است.


آمار و عدد شاخص مهمی در دستگاه قضاست


  رئیسی افزود: ما آمار و عدد را شاخص مهمی می‌دانیم و نمی‌شود از دستور خارج کرد، اما آمار، آمارگرایی و آمار زدگی امر ناصحیح و ناصوابی است.

او ادامه داد: زمانی یک پرونده ساعت‌ها، روز‌ها و هفته‌ها وقت یک قاضی را به خود اختصاص می‌دهد به ظاهر یک پرونده تلقی می‌شود، اما در باطن شاید ۱۰۰ یا صد‌ها پرونده تلقی شود. حتما باید به کیفیت در کنار کمیت توجه کنیم و بهره وری هم بر این اساس مورد توجه قرار بگیرد و این مورد تاکید ما است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اسناد عادی و اسناد رسمی گفت: اسناد رسمی باید به عنوان یک موضوعی از نظامات اجتماعی باشد، این نظم در اسناد است، اما اگر در جامعه حاکم نکنیم تثبیت مالکیت نخواهد شد و حقوق افراد ضایع می‌شود و عوارضی دارد که قابل تحمل نیست.

آیت الله رئیسی افزود: حالا در مجموعه قضایی تبدیل به پرونده شده است در حالی که در مجموعه‌های دیگر مشکلات دیگری ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: این موضوع در مسائل شرعی و قانونی هم نسبت به نظامات اجتماعی یک جایگاهی دارد که برای نظم در جامعه و بالاخص در اینجا نظم در اسناد، مورد نظر است. نظمی که تثبیت مالکیت می‌کند و اجازه نمی‌دهد افراد به حدود دیگران تجاوز کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما باید در جهت نظام بخشی به اسناد مالکیت اقدام کنیم و حتما به دنبال رسمی شدن اسناد برویم.



بازداشت‌ها به حداقل ممکن در قانون برسد



رئیس قوه قضاییه با تاکید بر کاهش جمعیت کیفری افزود: زندان برای افراد شروری است که جامعه اسلامی را نا امن می‌کنند و باید تلاش شود تا در مواردی که طبق قانون امکان عدم بازداشت وجود دارد مجرم بازداشت نشود.
رئیسی تصریح کرد: بازداشت‌ها باید به حداقل ممکن و در موارد مصرح در قانون برسد و تا جایی که قانون اجازه داده از بازداشت استفاده نشود چرا که زندان برای بازسازی افراد است.

وی در خصوص قانون مهریه نیز گفت: مهریه، دینی بر عهده مرد است و حتماً هم باید پرداخت شود و فرض در زندان نماندن هنگامی اجرا می‌شود که برای قاضی اثبات شود فرد از لحاظ مالی شرایط پرداخت مهریه را ندارد لذا زندانی نمی‌شود و مهریه را باید به صورت اقساطی پرداخت کند.



حمایت از تولید ملی

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر رونق تولید و حمایت از سرمایه گذاری افزود: دستگاه‌های مختلف باید در این خصوص نقش خود را ایفا کنند و رونق تولید و امنیت سرمایه گذاری در پرتو مبارزه با فساد اتفاق می‌افتد و اگر در جامعه رشوه و فساد رونق پیدا کرد امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری ایجاد نمی‌شود.

آیت‌ الله رئیسی با بیان اینکه عدم ایفای وظایف توسط مدیران و دستگاه‌های مختلف منجر به ایجاد مشکلات و شکل گیری پرونده‌هایی نظیر تغییر کاربری‌ها می‌شود تصریح کرد: پیگیری حقوق عامه وظیفه دستگاه قضاست و اگر در زمان خود پیگیری‌ها صورت گیرد شاهد بروز فساد در بخش‌های مختلف نخواهیم بود.

او با تاکید بر حمایت قضائی از سرمایه گذاری و کارآفرینی افزود: بانک‌ها نیز باید تسهیلات حمایتی را به تولید پرداخت کنند و تسهیلات نباید به دلالان پرداخت شود لذا نظارت‌های لازم در این خصوص باید صورت پذیرد.



در تصمیم گیری‌ها و اجرای طرح‌ها باید ابتکار داشت


رئیس قوه قضائیه گفت: در تصمیم گیری‌ها و اجرای طرح‌های مختلف در شهرستان‌ها و استان‌ها از نظر سازمانی باید منتظر تصمیم از تهران بود، اما با ابتکار و خلاقیت در بخش‌های مختلف باید کار‌هایی انجام شود مثلاً یک سری ابتکار‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها قابل اجرا و بسیار قابل توجه است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تحول در دستگاه قضا، افزود: برای تحول نیازمند تلاش همه فعالان در این دستگاه هستیم.

او ادامه داد: سلامت اداری برای همه امر مهمی است و مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود بر سلامت قوه قضائیه تاکید کردند و عموم همکاران در دستگاه قضا افرادی خدوم و سالم هستند از این رو نباید اجازه داده شود صفحه سفید دستگاه قضا را چند کارمند و یا قاضی ناسالم بد جلوه دهند.

رئیس قوه قضائیه گفت: برخورد با مساله فساد و ناسلامتی برای هر کسی که با پرونده ارتباط دارد ضروری است لذا هیچ گونه ناسلامتی در دستگاه قضا را بر نمی‌تابیم و رفتار شدیدتری خواهیم داشت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیشگیری از بروز فساد و لغزش در دستگاه قضا، ادامه داد: باید زمینه‌های لغزش در دستگاه قضا را از بین برد، مثلاً دیروز به موردی برخورد کردیم که در منطقه کوچکی یکی قاضی بود و اقوام و آشنایان وی نقش کارشناس و وکیل در این منطقه را بر عهده داشتند که این زمینه لغزش است.

او ادامه داد: ساختار‌های ناسالمی در قوه قضائیه وجود دارد که منجر به لغزش می‌شود لذا باید اصلاح شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: اعلام اسامی افراد ناسالم در دستگاه‌های مختلف اداری، اجرایی و دستگاه قضا موجب تقویت آن دستگاه است و در مجموع اعلام برخورد با ناسلامتی‌ها موجب تقویت دستگاه‌ها می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه قضات، افسران اجرای عدالت در جامعه هستند، افزود: تردیدی در بقا و تقویت شورا‌های حل اختلاف وجود ندارد و در اصلاحیه قانون، اصلاح وظایف و تقویت شورا‌ها مدنظر است.

او در خصوص وضعیت رفاهی کارکنان دستگاه قضا نیز تصریح کرد: وضعیت بودجه‌ای وضعیت خاصی است، ولی در این شدت، فرجی خواهد بود و بی هیچ تردید آینده برای کشور و دستگاه قضا بسیار روشن است.
با تعطیلی پنجشنبه‌ها در دستگاه قضا موافق نیستیم
رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع خصوصی سازی، گفت: خصوصی سازی حتماً باید انجام شود، چون اگر ۸۰ درصد یک اقتصادی در دست دولت باشد وضعیت همین وضع موجود است از این رو باید از تصدی گری دولت بکاهیم و البته خصوصی سازی‌ها نیز باید واقعی باشد.
 
آیت‌الله رئیسی در خصوص تقاضای برخی استان‌ها مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها افزود: با تعطیلی پنجشنبه‌ها در دستگاه قضا موافق نیستیم، چون چهارشنبه تبدیل به پنجشنبه خواهد شد و وقتی آمار پرونده‌ها بالاست رسیدگی ایجاب می‌کند لذا کارکنان دستگاه قضائی باید پنجشنبه‌ها نیز فعال باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->