دکتر علی انتظاری از ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز چه سودی برای سلامتی ما دارد؟ فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس دوباره استعفا داد مجروح شدن ۴ مامور انتظامی در عملیات امحای مزارع ماری‌جوانا در الیگودرز تغییر ریاست دانشگاه‌ها کلید خورد | انتصاب سرپرست دانشگاه کاشان نتایج نهایی کنکور ارشد ۱۴۰۳ اعلام شد تصادف وحشتناک ۲ سواری و ۲ اتوبوس با ۳۶ کشته و مصدوم در کرمانشاه + عکس (۶ شهریور ۱۴۰۳) استفاده از اتوبوس؛ فرهنگ سفر درون شهری چرا آمار سازمان ملل با واقعیت جمعیت ایران همخوانی ندارد؟ ویدئو | فرود هواپیما در بندرعباس پس از ۲ بار تلاش برای فرود در فرودگاه کیش (۶ شهریور ۱۴۰۳) ابراز نگرانی کارشناسان از روند کاهش تراز آب دریای خزر حفر ۱۸ متر تونل زیرزمینی برای پیدا کردن گنج در یک باغ تالار مشهد + عکس چند نکته ایمنی برای مواکب و مراکز اسکان در دهه آخر صفر جمعیت ایران چقدر است؟ شکارچیان غیرمجاز پارک ملی خجیر دستگیر شدند راهکار نانویی برای درمان نیش کنه تگزاسی آمادگی کامل کادر درمان بیمارستان حضرت ام‌البنین (س) مشهد برای دهه پایانی ماه صفر انتقاد رییس دیوان عالی کشور از افزایش آمار پرونده‌ها در حوزه خانواده کیت تب دنگی بالاخره به دست وزارت بهداشت رسید گلایه خانواده‌ها از اعمال سلیقه در سپردن کودکان بی‌سرپرست به متقاضیان
سرخط خبرها

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از افزایش آمار پرونده‌ها در حوزه خانواده

  • کد خبر: ۲۴۷۵۹۴
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
انتقاد رییس دیوان عالی کشور از افزایش آمار پرونده‌ها در حوزه خانواده
رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر رسیدگی با دقت به پرونده‌های حوزه خانواده گفت: افزایش آمار پرونده‌های وارده در این حوزه مناسب نیست و باید در این زمینه آسیب‌شناسی لازم انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری از دیوان عالی کشور در نشست ساماندهی محاکم خانواده افزود: باید ضمن رفع اشکالات در رسیدگی به پرونده‌های خانواده به خصوص طلاق و به ویژه در محاکم تجدیدنظر و دیوان عالی کشور؛ تا حد ممکن با تشکیل جلسه، اظهارات طرفین شنیده شود.

همچنین عبدالحمید مرتضوی معاون نظارت دیوان عالی کشور در این نشست گفت: خانواده اساسی‌ترین پایه و نهاد و اصول جامعه است و اگر خانواده مستحکم باشد جامعه مستحکم خواهیم داشت و در این میان وظیفه اصلی قوه قضاییه رسیدگی سریع، دقیق و منطبق با عدالت به امور مردم است.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش اتقان آراء، افزود: کشف و انعکاس علل نقض آراء در مراجع مافوق بهترین روش برای اتقان آراء و در نتیجه کاهش اطاله دادرسی است.

مرتضوی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده از دادگاه‌های خانواده، ۴۵ شعبه بلاتصدی است که باید تدابیر لازم برای اختصاص قضات اندیشیده شود تا با جلوگیری از تجدید اوقات، امور مردم معطل نماند.

دادگاه خانواده نیاز به ارتقا دارد

در این نشست سید عباس بلادی رئیس شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور با اشاره به ضرورت ارتقای دادگاه خانواده افزود: هیچ‌کس با طلاق موافق نیست، زیرا در طلاق بحث آسیب‌های اجتماعی مطرح است از اینرو رسیدگی به این پرونده‌ها نیاز به قضات مجرب دارد تا وضعیت دادگاه‌های خانواده مناسب‌تر شود.

وی افزود: در دادگاه خانواده سعی بر اجرای عدالت است. احکام صادر شده منطبق با قوانین است و فصل خصومت می‌شود، اما باید زمان زیادی برای رسیدگی به این پرونده‌ها صرف شود.

بلادی اضافه کرد: کیفیت هیأت‌های مشاوره باید به گونه‌ای باشد که نظرات آنان ملاک دادگاه قرار گیرد و عقیده دارم دادگاه خانواده با تعدد قاضی برگزار شود.

دعاوی خانوادگی از دعاوی هیجانی است که با سرعت رسیدگی منافات دارد

همچنین حسن عباسیان رئیس شعبه هشتم دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه از سال ۴۸ تاکنون با محاکم خانواده در ارتباط هستم، اظهار داشت: دعاوی خانوادگی از دعاوی هیجانی است که با سرعت رسیدگی منافات دارد. در حال حاضر ۵۰ دادگاه خانواده در تهران داریم که با انبوهی از پرونده مواجه است و هدف ما صلح و سازش در دعاوی خانواده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->