«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

واردات CPU، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر ممنوع شد!

  • کد خبر: ۲۴۸۲۳
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
  • ۱۵
واردات CPU، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر ممنوع شد!
عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی می‌گوید: جلوگیری از روند واردات تجهیزات سخت‌افزار آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور و کسب و کارهای فعال در این حوزه می‌زند.

به گزارش شهرآرانیوز، ممنوعیت واردات برخی تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث اعتراض شرکت‌های تامین کننده و فعالان حوزه فناوری شده است.


حمید توسلی، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می گوید: دفتر مقررات صادرات و واردات در تاریخ نهم فروردین‌ماه نامه‌ای داده است که بر اساس آن، واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارد ممنوع شده است. این در حالیست که وقتی برای ثبت سفارش کالا می‌رویم واردات آن کالا از نظر مقررات بدون مشکل اعلام می‌شود. یعنی وارد کننده نمی‌تواند کالا را وارد کند اما نتیجه استعلام واردات آن تایید می‌شود.»


توسلی ادامه می‌دهد:«‌ کالای زیرساختی به قدری ارزش افزوده ایجاد می‌کند که برای کسی جای شک نیست، همه ما شاهد هستیم که در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات چگونه باعث نجات کشور در شرایط بحران می‌شود. این زیرساخت فناوری اطلاعات است که موجب شده مردم بتوانند خرید آنلاین انجام بدهند و آموزش بر این بستر ممکن باشد و جلسات کاری به صورت مجازی برگزار شوند.»


قیمت روز گوشی موبایل در بازار امروز ۶ اردیبهشت ۹۹+جدول


وی اضافه می‌کند: «یکی از کالاهایی که دارای نمونه داخلی اعلام شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود CPU است. چه کسی است که نداند تولید این قطعه به طور انحصاری در اختیار تنها دو شرکت در تمام دنیاست. ما آرزو داریم و امیدواریم روزی ما هم بتوانیم این کالا را در کشور تولید کنیم اما در شرایط کنونی نمی‌توانیم. ممکن است که اشتباه هم در این نامه شده باشد اما این اشتباه باید تصحیح شود. سخت افزار یک کالای لوکس نیست بلکه کالایی است که اولویت بالایی دارد و ضروری است امیدورام دولت و وزارت صنایع این موضوع را بیشتر جدی بگیرند. به نظر می‌رسد هنوز در بخشی از بدنه حاکمیت فناوری اطلاعات و تجهیزات آن یک کالای لوکس شمرده می‌شود اما تصور کنید اگر با نبود این زیرساخت‌ها یک روز اینترنت قطع شود چه بلوایی در کشور می‌شود.»


عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی بیان می‌کند: فکر می‌کنم همین الان هم حتی اگر مشکلی در ثبت سفارش‌های ما وجود نداشته باشد با دردسرهای زیادی مواجه هستیم. مسئولان کشور متوجه این موضوع نیستند که دوماه است کشورهای چین و تایوان که تولید کننده اصلی قطعات هستند با توقف کار مواجه بوده‌اند و اکنون بدون این نامه‌ها و بخشنامه‌ها ما دوماه عقب هستیم و باید بتوانیم این کمبود را جبران کنیم. فراموش نکنیم که تمام دنیا مشتری این تولیدات هستند و به طور کلی این کمبود وجود دارد. خود بحران کرونا ما را با مشکل مواجه می‌کند و در تامین نیازهای کشور با مشکل مواجه هستیم، این نامه ها و سنگ‌اندازی مزید بر علت می‌شود.» 


توسلی بین می‌کند: تمام تلاش شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات این است که بتوانند نیروهای ارزشمند خود را حفظ کنند. افرادی که در این شرکت‌ها مشغولند انسان‌های شریف و مستعدی هستند که در خدمت توسعه کشور هستند. با این شرایط باید دید شرکت‌ها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی تا چه حد دوام می‌آورند و چه وقت ناچار به حذف نیروها و تعدیل هستند. بیکار شدن این نیروها باری بر روی دوش دولت خواهد بود و نرخ بیکاری و تبعات آن را بالا خواهد برد و در نهایت هم این نیروها از کشور مهاجرت می کنند. هیچ شرکتی دوست ندارد نیروی انسانی خود را که یک داشته ارزشمند برای سازمان به حساب می‌آید از دست بدهد.» 


وی می‌افزاید: «گذشته از این‌ها تاثیر فناوری اطلاعات بر امروز کشور تنها همین نیست. آموزش آنلاین که در این شرایط یک ضرورت است بر بستر فناوری ممکن شده است، خرید آنلاین، برگزاری جلسات آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی که اشتغال زیادی ایجاد کرده است بدون زیرساخت سخت افزاری ممکن نیست.»


او می‌گوید: «این آسیب‌ها ممکن است کوتاه مدت دیده شود اما باید منتظر تبعات بلند مدت آن هم باشیم زیرا همانطور که گفتم بازار قطعا با کمبود مواجه می‌شود و به شدت آشفته خواهد شد. شرکت‌ها آسیب زیادی خواهند دید و این آسیب تنها بر شرکت‌های سخت‌افزاری نیست بلکه نرم افزاری‌ها هم به مشکل بر خواهند خورد. زیرساخت‌های بانکداری هم از این آسیب‌ها در امان نیستند، تصور کنید بانکداری الکترونیک بدون تجهیزات لازم با چه مشکلاتی مواجه می شود.»
این مقام مسئول اظهار می‌کند: «وقتی ما با نامه‌ای مواجه می شویم که واردات، CPU، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر را ممنوع می‌کند احساس می‌کنیم موضوع جنبه شوخی پیدا کرده است. وقتی چنین کاری انجام می‌شود فقط امیدواریم این یک اشتباه باشد که به زودی برطرف شود. در غیر اینصورت همه می‌دانید ما تولید کننده سرور و لپ‌تاپ نیستیم. اگر می‌خواهیم این‌ها را مونتاژ کنیم هم باید قطعات را وارد کنیم و کشور ما هنوز به مرحله تولید این قطعات نرسیده است. امیدواریم که روزی به لبه تکنولوژی دنیا برسیم اما در سالی که با این بحران شروع شده و به دنبال جهش تولید هم هستیم این بخشنامه‌ها تنها باعث توقف کار فعالان این حوزه و بیکاری افراد زیادی می‌شود.»
توسلی در مورد فعالیت‌های کمیسیون و سازمان در این حوزه می‌گوید: «کمیسیون سخت افزار پیش از این مذاکراتی کرده و توانسته‌ایم در زمینه تعرفه مذاکراتی انجام بدهیم و موفق هم بوده‌ایم. نیاز داریم در دولت به این دانش برسیم که تجهیزات سخت‌افزاری چیست و چه اهمیتی دارند. ضمن اینکه امیدواریم و حامی این هستیم که شرکت‌های داخلی بتوانند تولید داشته باشند اما باید بدانیم این تجهیزات چیست و چه اهمیتی دارند و چه قدر امکان تولید آنها در کشور وجود دارد.»


او می‌گوید: «فکر می‌کنم باید جلساتی داشته باشیم و از بزرگان حوزه و به خصوص از وزارت ارتباطات کمک بگیریم، وزیر ارتباطات اشراف خوبی به این موضوع دارد و فکر می‌کنم می‌توانیم از این طریق با مذاکره با وزارت صنعت به نتایج خوبی برسیم. صدور این نامه‌ها و بخشنامه‌های بحث برانگیز تنها باعث ایجاد رانت می‌شود و این موضوع می‌تواند پیشرفت و توسعه کشور را با مشکل مواجه می‌کند. شرکت‌های سخت‌افزاری پابه پای بخش‌های دیگر در حال خدمت به کشور هستند و می‌توانیم ارزش افزوده زیادی ایجاد کنیم. ضمن اینکه پس از بحران کرونا دنیا با سرعت به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت خواهد کرد و تجهیزات هوش مصنوعی و غیره خواهان زیادی پیدا می‌کنند و نباید بیش از این از قافله تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم.»

 

منبع: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
17
وقتی افراد نالایق مدیر میشن سخت افزار و قطعات با دلار 30هزاری میفروختن الان با این وقت...
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
18
چیزی غیر از شوخی نیست، از کی تا حالا ما تولید کننده لپتاپ و سرور و هارد و... شدیم که خودمون خبر نداریم
sina
Germany
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
این کار معنی جز بالا بردن قیمت سخت افزار ها نداره
با یک زدوبند ساده قاچاقچی به راحتی با دلار 16تومن سخت افزار رو وارد میکنه و با دلار 25تومنی روانه بازار میکنه که معلوم نیس تو بازار هم با چه قیمتی به فروش برسه
شاهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
1
13
مملکت که دروپاشنه نداشته باشه،هرکسی ازراه میرسه نظر جدیدی میده
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
1
10
از کی تا حالا ما تولید کننده سیپیو و ... شدیم که خودمون خبر نداشتیم (یعنی چی حمایت از تولید داخل شما پرچمدار بسازید به پای پنتیوم 1 هم نمیرسه فقط تنها کاری که خوب بلدید اینه که مردم رو از اونی که هستن بد بخت تر کنید مردم بقیه کشور ها باید هم راجع ما ایرانی ها بد بگن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
1
17
به زودی شاهد ظهور سی پی یو های ایرانی با نام های کور ای والفجر ۵ خواهیم بود.
شایان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
1
16
خدایا ما رو نجات بده!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
15
دارن کیس ۲۵۰ تومنی رو ۱۴۰۰ میدن چون ۴۲۰۰ بوده قراره بشه ۲۰ دلار....
رحم کنید به بچه ای که ۷۰۰ هزار باید پول مودم بده
رحم کنید به دانشجویی که ۱۲ و ۱۶ م پول لبتاپ میخواد مگه دانشجو نبودید
اونایی که میگفتن دولت قراره دلار ۴۲۰۰ بده به سخت افزار کجان . ندادن و الان مردم بیچاره چطور کامپیوتر ۵ تومنی رو ۳۰ بخرن
چه میصرفه در کشور رو ببندیم و خودمون بازار داخل رو گرونتر بدیم . بریم بخ فلان مسئول پول بدیم مظلوم بشیم و دم از تولید بزنیم بعد چونان سایپا و ایران خودرو مردم رو عقب مونده کنیم
بجای حرف زدن بیاین و ۱۰۰ تومن فقط اون قیمتا رو بیارین پایین گرگ ها.دریغ از یه ریال . آقای بازرس برو کاری کن که قطعات رو به دلار ۱۵ بدن
گمرک تو که ۱ میلیون برای هر گرافیک جدید یا لب تاپ میگیری تو کاری کن از جیب ما نگیرن از جیب خودشون مایه بزارن . آقای مسئول دست شکسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
8
دیگه باید برای این مملکت فاتح را خواند که این چنین مسئولین بیسوادی دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
7
یعنی خاک بر سر این چنین مسئولان بی تدبیر و بیسوادی که نمی‌توانند موضوعی به این سادگی را هم تشخيص دهند.
یه ادم عصبانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
0
7
شما آفتابه تولید کن بقیه اش تواید کن

میخوای با ادمای مثلا قاچاقچی که برا خودتون کار میکنند پلیس باهاشون کاری نداره، پول به جیب بزنید
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
5
وات د فاز؟
ماذا فازا؟
Yhyh
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
6
اینطور بشه ما برنامه نویسا گرافیستا و عکاسا باید جمع کنیم بریم بانک ها و اداره ها رو هم در عرض سه تا چهار سال ببندیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
6
ای خدا
گوسفند
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
4
برای تامین بودجه کشور دست به چه کارهای میزنند ایرانو دارن چینیزه میکنن ولی بلد نیستن چون تماع هستن ...
هرچی این وسایل گرون باشند تهیه کردن برای مردم مشکلتر و مردم از اطلاعات دورتر مردم بی اطلاع هر چیزی رو باور میکنند ...
ولی این کار کشور عقب افتاده و وابسته می‌کنه نبود آزادی اطلاعات همه چیز رو متزلزل میکنه و ......
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->