رضا بهبودی جلو دوربین «مشت‌زنی در رینگ ترجمه» رفت آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۱۹ مهر ۱۴۰۴) واکنش تند وزیر فرهنگ و ارشاد به برنده صلح نوبل + عکس جایزه آسترید لیندگرن به «رضی هیرمندی» رسید جایزه آرژانتینی‌ها برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «درنو» بازیگر کودک «مثل یک راز» برنده جشنواره فیلم کوتاه شهر صورتی هندوستان شد جزئیات فیلم‌کنسرت انیمه‌های میازاکی اعلام شد | رویا از قلعه هاول تا شهر اشباح صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش آماری از چهارمین جایزه انجمن روزنامه‌نگاران | بخش ویژه «چراغ حقیقت» صدرنشین شد خوانندگی «نیما رئیسی» در شب خاطره‌ها + فیلم کنسرت «آتش زنده» کامکار‌ها روی صحنه «دوگانه» در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین محمدرضا شفیعی کدکنی در خاطرات شاگردان | در ستایش چراغ و آینه اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار شد شعری که به حافظه جمعی مردم راه دارد | به‌بهانه سالروز تولد محمدرضا شفیعی‌کدکنی، شاعر بزرگ خراسانی قبری در میانه حیاط | نقد رمان «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین» در کتاب‌فروشی چشمه کارگر تهران سوتی‌های عجیب سریال «محکوم»! | بی احترامی پلتفرم‌ها به مخاطب همچنان ادامه دارد زمان پخش «بامداد خمار» مشخص شد + خلاصه داستان «لاک‌پشت و حلزون»، فیلمی ایرانی با طعم فرانسوی
سرخط خبرها

ببخشید! یک‌لحظه مخاطب را فراموش کردیم

  • کد خبر: ۲۴۸۳۸
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
ببخشید! یک‌لحظه مخاطب را فراموش کردیم
قاسم فتحی - روزنامه نگار
از آنجایی که تلویزیون ظاهرا حاکم بصری مطلق است و هروقت خودش صلاح می‌داند، هرطوری و با هرشکلی، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را پخش می‌کند پس تعجبی ندارد سریالی پربیننده یکهو و بدون یک پایان‌بندی نصف‌ونیمه به‌پایان برسد و قسمت‌های بعدی به روز‌های نامعلومی حواله داده شود. همه این‌ها را بگذارید کنار غیب‌شدنِ چندپلان و سکانس در بازپخش سریال‌ها، پخش دووعده حوصله‌سَربر و طولانی پیام‌های بازرگانی وسط یک سریال ۵۰ دقیقه‌ای، تغییر چندین‌باره زمان پخش یا اصلاح و ترمیم عجیب‌وغریب دیالوگ‌ها و بدتر از همه، واکنش نشان‌دادن ضربتی، سریع و خشن به انتقاد‌ها نه‌تن‌ها باعث شد صدای مخاطبان دربیاید که عوامل فیلم‌ها هم دست‌به‌دست هم در فضای مجازی به این موارد واکنش سختی نشان دادند. این‌چیز‌ها ظاهرا به روال معمولی تبدیل شده و صداوسیما هم خودش را، جز با زیرنویس، موظف نمی‌داند پاسخی دهد و به مخاطبانش احترام بگذارید. «نون. خ» همچون «پایتخت» نصفه‌ونیمه جمع‌وجور شد، اما با این‌تفاوت که این‌بار توجیه قابل‌قبولی برای آن وجود داشت؛ همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» باعث شد خیلی از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی نیمه‌کاره بماند و ادامه کار به روز‌های نامعلومی کشیده شود. هرچند بعضی از پروژه‌های بزرگ فاخر و درجه‌یک سیما بی‌سروصدا و با حفظ تدابیر بهداشتی مشغول کارند، ولی این‌ها همه مشکل نیست. مشکل، نوع مواجهه تلویزیونِ ملی با مردم است؛ اینکه انگار دستگاه سرگرمی‌ساز عنصر «پاسخ‌گویی» را برای همیشه از پروتکل‌هایشان حذف کرده و شأن خود را اَجل از این می‌داند که به همان مخاطب نیم‌بندش احترام بگذارد. نمی‌دانم خاطرتان هست یا نه که پایان ناتمام سریال «قهوه تلخ» چطور با روح و روان مخاطبان پیگیرش بازی کرد و همچنان عوامل سریال و به‌خصوص کارگردانش، نتوانستند یا نمی‌خواستند پاسخ درستی برای آن دست‌وپا کنند. مخاطب یکی از سریال‌های «شبکه خانگی» که هرهفته پول می‌داد و قسمت‌به‌قسمت آن را می‌خرید و خوشحال بود که کم‌کم فضا باز شده و خارج از قاب تلویزیون هم می‌تواند سریال باکیفیتی را تماشا کند ناگهان متوجه شد قسمتی که هفته پیش دیده قسمت آخر بوده و باید برود دوباره همان را برای حُسن‌ختام ببیند، چون تهیه‌کنندگان پول نداشتند یا کسی دیگر رغبت به ادامه کار نداشته یا اختلاف پیدا کردند یا هزاریک مشکل دیگر؛ ولی چرا روشنگری نکردند؟ چرا صادقانه مشکل اصلی را با آن‌ها درمیان نگذاشتند؟ چرا آبرومندانه سریال را سرهم‌بندی نکردند؟ یعنی مخاطب حتی نمی‌تواند توقع یک پایان سرهم‌بندی‌شده را داشته باشد؟ و مهم‌تر و اساسی‌تر اینکه، چرا کسی یک جواب درست‌وحسابی نمی‌دهد؟ اخر واکنش اینستاگرامی و توئیتری هم شد واکنش؟ شد پاسخ؟ دوباره باید تأکید کرد که این‌ها همه مشکل نیست مشکل نوع برخورد و مواجهه مدیران است با مخاطبانشان است که ظاهرا گاهی یادشان می‌رود چنین چیزی هم وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->