دیدار صمیمانه استاندار خراسان رضوی با رتبه‌های برتر استان در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی در محله فلاح تهران ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خراسان رضوی اجرای طرح توزیع شیر در مدارس به شرط تامین اعتبارات از سمت سازمان برنامه و بودجه بررسی وضعیت نیروی انسانی تا قبل از آغاز سال تحصیلی در ستاد پروژه مهر دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده میزبانی از زائران امام رئوف در روزهای پایانی صفر ۱۴۰۳ پیش‌بینی بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان با آزمایش خون دستگیری خواهران جیب‌بر در تهران جزئیات جدید از پرونده قتل دختر جوان در باشگاه رزمی غیرمجاز در مشهد + عکس نتایج ابهامات داوطلبان متعهد خدمت آموزش‌وپرورش تا پایان شهریور ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد نتایج اعتراضات به آزمون استخدامی مربی تربیت‌بدنی چه زمانی اعلام می‌شود؟ فهرست دارویی کشور تدوین و به‌روزرسانی شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ١۱ شهریور ١۴٠٣) | حداکثر دمای مشهد در روز شهادت امام‌رضا(ع) ٣٣ درجه است آغاز ارائه خدمات تخصصی دهان و دندان به نیازمندان در مناطق محروم آمار ثبت‌احوال درخصوص تعداد فوتی‌های کشور در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ آیا مبلغ یک میلیون تومان متناسب‌سازی حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی واریز می‌شود؟ خدمت عاشقانه و خالصانه نیرو‌های مدیریت شهری مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ + فیلم فروش هویت نوجوان مشهدی به  مجرم خارجی جزئیات پرونده سرقت از بانک سپه مشهد | آهنگر اخراجی، سارق بانک شد برای ایجاد یک ارتباط پایدار، این سه معیار را در نظر بگیرید خوراکی‌های سبک و زودهضم بهترین تغذیه در زمان پیاده‌روی زائران رضوی است بازنشستگان تأمین اجتماعی، رایگان به مشهد و قم اعزام می‌شوند + جزئیات
سرخط خبرها

خوراکی‌های سبک و زودهضم بهترین تغذیه در زمان پیاده‌روی زائران رضوی است

  • کد خبر: ۲۴۸۴۹۲
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
خوراکی‌های سبک و زودهضم بهترین تغذیه در زمان پیاده‌روی زائران رضوی است
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به زائران پیاده امام رضا (ع) که در این روز‌ها در حالت حرکت به سمت مشهد هستند توصیه می‌کنیم که از خوراکی‌های سبک و زودهضم که بهترین تغذیه در زمان پیاده‌روی است استفاده نمایند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: در این روز‌ها زائران پیاده رضوی در حال حرکت و عزیمت به سمت مشهدالرضا (ع) هستند و ما به تمامی این عزیزان توصیه بر عدم افراط و تفریط در مصرف خوردنی‌‎ها و نوشیدنی‌ها و نیز استفاده از تغذیه سالم به جهت دوری از هرگونه مشکل و مسمومیت غذایی داریم.

وی تصریح کرد: زائران پیاده امام رضا (ع) باید در جهت حفظ سلامت خود به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشند و اینکه در طول زمان سفر به نخوردن غذا در ظرف مشترک، نخوردن غذا‌های سرباز و در معرض هوا، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان در راستای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن، استفاده از آب‌های بطری و بهداشتی، شیر و دوغ بسته‌بندی‌شده و مصرف‌نکردن دوغ شور، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی شیرین، مصرف میوه‌های خشک، میان‌وعده‌های خشک و مغذی و انواع مغز‌های خام، بو داده و بدون نمک و پرهیز از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای، نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا توجه داشته باشند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باید در جهت حفظ سلامت از مصرف انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های فله‌ای و غیر بسته‌بندی خودداری شود، خاطرنشان کرد: باید در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی (گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل) استفاده شود؛ غذا‌هایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب ارگان‌های مختلف بدن و از جمله مجرای تنفسی و مسیر‌های هوایی منجر شود و با تحریک سیستم ایمنی بدن شانس ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهند.

دکتر اباصلتی با تأکید بر اینکه بهتر است میوه‌هایی که خواص ملین دارند مثل انجیر، آلو و ... را برای جلوگیری از یبوست به همراه خود داشته باشید، گفت: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن در زمان پیاده‌روی توصیه می‌شود که روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع مرکبات (لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی) که قابل پوست کندن هستند استفاده شود و با توجه به اینکه پیاز خام حاوی ویتامین C است می‌توان روزانه همراه با غذا استفاده کرد.

وی افزود: همچنین باید از خوردن غذا‌های چرب و شور (مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسرو‌ها و شور‌ی‌ها و انواع سوسیس و کالباس) در زمان سفر به دلیل تحریک سیستم ایمنی تا حد امکان خودداری شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: توصیه می‌شود افراد از پرخوری، درهم‌خوری (خوردن غذا‌های مختلف در یک وعده غذایی)، برهم خوری (خوردن غذا قبـل از هضـم غـذای قبلی) و ریزه‌خواری پرهیز کنند، چرا که این رفتـارهـا منجر بـه پری بدن از اخلاط غلیظ، سنگینی و کرختی بدن می‌شود و علاوه براین مصـرف غذا‌های مانده یا غذا‌های سـنگین و دیرهضـم، گرفتگی عضـلات و بی‌خوابی را به دنبال دارند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه باید به منظور جلوگیری از اختلال هضم و ناراحتی گوارشی از خوردن آب، دوغ، نوشـابه، ماسـت، ترشـی، سـالاد و سـایر مخلفات به همراه غذا خودداری شود، همچنین در زمان مصـرف میان‌وعده‌ها که باید به حرکت خود ادامه دهند از خوراکی‌های سبک و زودهضم استفاده نکنند و با دیدن غذا‌های خوشمزه در هر موکبی به سراغ آن‌ها نروند و سعی کنند تا حد امکان همان عادت ۳ وعده غذا را رعایت کنند و در صــورت گرسـنگی و ضـعف در فواصــل وعده‌ها، از خوراکی‌های مقوی، اما سـبک و زودهضـم مانند خشـکبار خام، عسل، خرما، مخلوط سویق گندم و جو استفاده کنند.

وی همچنین در رابطه با پرهیز‌هایی که باید در طول سفر باشد، بیان کرد: باید از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی که به صورت فله هستند خودداری کرد و از لبنیاتی که دارای بسته‌بندی بهداشتی هستند استفاده کرد. نخوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته، کنسرو‌های بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ‌شده و کنسرو‌های با بوی نامطبوع و مصرف سبزیجات پخته‌شده مثل سیب زمینی، کدو، هویج و ... در کنار غذا به منظور پیشگیری از یبوست پیشنهاد می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->