کشته شدن ۲ نفر بر اثر درگیری خونین طایفه‌ای در شهرستان لردگان برای درمان کبد چرب، روغن‌های حیوانی را حذف کنید واژگونی خودرو نیسان در تپه سلام مشهد زن سنگدل دختر ۴ ساله‌اش را در خواب خفه کرد| رازی که بعد از ۱۱ سال فاش شد سارقی که کتاب خواندن موقع دزدی باعث دستگیری‌اش شد حریق خودرو سمند در خیابان چمن مشهد دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ترافیک شدید در مبادی منتهی به فرودگاه مشهد| از قطار شهری استفاده کنید (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) سقوط مرگبار مرد جوان از یک ساختمان در مشهد (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) انهدام شرکت هرمی در مشهد و دستگیری ۲۰ نفر از سرشاخه‌ها (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) تاکید بهروز آذر بر افزایش ظرفیت زنان را در کارآفرینی و کسب و کار خانگی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس به مقصد مشهد درباره آداب مهمان‌نوازی مشهدی‌ها در دهه آخر صفر | مهمان‌پذیرتر از همیشه باشیم تحصیل در اروپا + شرایط و هزینه اخذ ویزا پرداخت ۴.۵ همت مطالبات دارو و شیرخشک طرح دارویار به حساب داروخانه‌ها توصیه‌های سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور دیدار صمیمانه استاندار خراسان رضوی با رتبه‌های برتر استان در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی در محله فلاح تهران ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خراسان رضوی اجرای طرح توزیع شیر در مدارس به شرط تامین اعتبارات از سمت سازمان برنامه و بودجه بررسی وضعیت نیروی انسانی تا قبل از آغاز سال تحصیلی در ستاد پروژه مهر دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده میزبانی از زائران امام رئوف در روزهای پایانی صفر ۱۴۰۳ پیش‌بینی بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان با آزمایش خون
سرخط خبرها

برای درمان کبد چرب، روغن‌های حیوانی را حذف کنید

  • کد خبر: ۲۴۸۶۵۹
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴
برای درمان کبد چرب، روغن‌های حیوانی را حذف کنید
یک پزشک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: اگر به دنبال درمان عارضه‌ کبد چرب هستید، اولین خوراکی که باید دور آن خط بکشید روغن‌های حیوانی هستند که بهتر است با روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کنجد جایگزین شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر امین بابایی با بیان اینکه بیماری کبد چرب با جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای قابل پیشگیری است، اظهار کرد: غذا‌های فرآوری شده، فست‌فودی و آماده به‌دلیل فرآیند آماده‌سازی و نمک و روغن فراوان موجود در آن برای افرادی که کبد چرب دارند مضر است.

وی افزود: استفاده از خوراکی‌های شیرین و قند به دلیل این‌که در فرایند جذب به کبد آسیب می‌زند باید محدود شود. نوشیدن الکل نیز برای افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند ممنوع است. چون الکل باعث آسیب به سلول‌های کبدی و تخریب آنها می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه کبد مسئول تجزیه و از بین بردن سموم از بدن و کمک به دفع آنها است، عنوان کرد: بیماری کبد چرب بر اثر تجمع و رسوب چربی در کبد ایجاد می‌شود که در مراحل اولیه نشانه‌ای ندارد ولی پیشرفت اختلال سبب می‌شود نشانه‌ها کم‌کم ظاهر شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری کبد چرب در مراحل اولیه و خفیف با آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص است، گفت: این بیماری در مراحل پیشرفته با علائمی، چون خستگی و ضعف عمومی بدن، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، درد بالا و سمت راست شکم، بزرگی کبد و بروز لکه‌های پوستی قهوه‌ای رنگ قابل تشخیص است.

بابایی اظهار کرد: هر بیماری در گروه خاصی از افراد بیشتر شیوع پیدا می‌کند و بیماری کبد چرب نیز در افراد مبتلا به دیابت، دارای اضافه وزن، مبتلا به پرفشاری خون یا چربی خون و کسانی که چربی دور شکم دارند، شایع‌تر است.

او با بیان اینکه کبد چرب به دو صورت الکلی و غیرالکلی بروز پیدا می‌کند، افزود: کبد چرب الکلی براثر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود ولی کبد چرب غیرالکی کاملا به سبک زندگی فرد بستگی دارد و مبتلایان به آن، فعالیت بدنی ندارند و ورزش نمی‌کنند، غذا‌های چرب و پرکالری می‌خورند و معمولا اضافه وزن دارند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص عوارض کبد چرب، گفت: درصورتی‌که کبد چرب با تغییر سبک زندگی درمان نشود، آسیب‌ها و التهاب‌های کبدی بیشتر می‌شود و در مواردی که درمان موثری انجام نشود، زخم کبدی یا سیروز ایجاد می‌شود ولی باید توجه داشت که عوارض کبد چرب فقط سیروز نیست و با پیشرفت آن خطر ابتلا به هپاتیت و سرطان هم بیشتر می‌شود.

وی ابراز کرد: کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد و اقدامات درمانی باید در جهتی باشد که چربی‌های موجود در کبد آب شود و کبد بتواند فعالیت معمول خود را انجام دهد و از مهم‌ترین اقدامات تغذیه مناسب و انجام فعالیت بدنی منظم است.

بابایی استفاده از منابع حیوانی و گیاهی امگا ۳ را یکی از اقداماتی دانست که باعث بازیابی سلامت کبد می‌شود و افزود: انواع ماهی ساردین، سالمون و ماهی تن از منابع حیوانی و گردو و زیتون از منابع گیاهی سرشار از امگا ۳ است.

او با بیان اینکه مصرف میوه‌ها، سبزیجات و فیبر‌ها باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و به کاهش وزن و توده‌ی چربی کمک می‌کند، اظهار کرد: علاوه بر این، ویتامین c موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث بازسازی سلول‌های کبدی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی، ورزش و فعالیت بدنی منظم را باعث بالا رفتن متابولیسم پایه و از بین رفتن چربی اضافه در بدن عنوان کرد و گفت: ورزش کردن هم باعث کاهش وزن و چربی دور شکم می‌شود و هم چربی موجود درسلول‌های کبدی را از بین می‌برد و از همین رو بهتر است ورزش‌های هوازی هر روز به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه انجام شود.

بابایی خاطرنشان کرد: علاوه بر تغذیه سالم و ورزش، اقداماتی، چون ترک مصرف الکل و سیگار، عدم مصرف خودسرانه دارو، جایگزین کردن چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کربوهیدرات‌ها با سبزیجات و میوه‌ها و کنترل مداوم میزان فشار خون، قند و چربی خون از راه‌های حفظ سبک زندگی سالم و پیشگیری از کبد چرب است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->