ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

کرونا؛ آژیرقرمز برای همه دنیا (۲)

  • کد خبر: ۲۴۹۷۴
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کرونا؛ آژیرقرمز برای همه دنیا (۲)
احمدرضا مسعودی‌فر - پژوهشگر فرهنگی‌اجتماعی
دوران پساکرونا از راه خواهد رسید و آثار مثبت فرهنگی آن مواردی از این دست خواهد بود:‌
۱- احساس حقارت در بین خدایگان‌ها؛ کرونا باعث شد تا فرعون مسلک‌ها، دیکتاتور‌ها و سلاطین جور، از برج عاج خود بیرون آیند و احتمالا در دوران پساکرونا در رفتار خود تجدید نظر کنند.
۲- تقویت باور‌های دینی؛ کرونا باعث شده است بشر با پذیرش آسیب‌پذیری‌اش به‌دنبال خداباوری باشد و نیز باعث شده است برخی افراد بت‌های درونشان را که ریشه در خوی فرعونی آنان داشته است، بشکنند.
۳- ترویج مجدد روحیه ایثار و فداکاری؛ جان‌فشانی پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و پرسنل بهداشت و درمان و داوطلبان مردمی و... باعث شده است که ۳۰سال پس از دفاع مقدس، مردم دوباره شاهد وزش نسیم ایثار و فداکاری در کشور باشند که احتمالا استمرار می‌یابد.
۴- افزایش آستانه صبر و تحمل مردم؛ با سنگینی این فاجعه که سایه‌اش بر سر همه مردم جهان سنگینی کرده است، به‌احتمال قوی، این خانه‌نشینی‌ها باعث افزایش تاب‌آوری مردم و جامعه به‌ویژه نسل جوان می‌شود.
۵- سوگیری خیران و واقفان به ساخت مراکز درمانی و بهداشتی و توجه به نیازمندان ناشی از بلاها؛ در سالیان گذشته بسیاری از واقفان، خیران و افراد نیک‌اندیش به‌دنبال ساخت مدارس و مراکز آموزشی و... بودند و احتمالا در دوران پساکرونا بیشتر به‌سراغ ساخت مراکز خرید ابزار‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز درمانی، بهداشتی و... خواهند رفت.
۶- گسترش صله رحم؛ با عنایت به محدودیت‌های ایجادشده برای افراد و پرهیز از حضور در منازل یکدیگر، انتظار می‌رود بعد از این شاهد گسترش فرهنگ مهرورزی و صله رحم باشیم.
۷- تغییر فرهنگ عزاداری در بین مردم؛ نظر به برخی هزینه‌کرد‌های اسراف‌گونه در مراسم عزاداری‌ها به‌ویژه در میان صاحبان ثروت و قدرت و نیز چشم‌وهم‌چشمی‌های ناصواب در خانواده‌های متوسط و ضعیف که باعث لطمات جدی به خانواده فوت‌شدگان می‌شود، فرهنگ مراسم سوگواری تغییر می‌کند و هزینه‌های بی‌ثمر این مراسم متداول و پیاپی صرف امور خیریه می‌شود.
۸- تقویت احترام متقابل، صمیمیت و رعایت حقوق فردی و خانوادگی؛ درکنارهم‌بودن افراد خانواده در مدتی نسبتا طولانی و آماده‌بودن فضای گفتگو، باعث درک متقابل و رعایت بیشتر حرمت، کرامت و حقوق یکدیگر می‌شود.
۹- باید به دنیای پساکرونا سلام جدی کرد، زیرا ابزار و امکانات مجازی کاربردی‌تر و مفیدتر به‌استخدام درمی‌آید و آموزش‌ها در تمام سطوح زندگی، از حوزه تا دانشگاه، از مدرسه تا آزمایشگاه، از آشپزخانه تا همایش‌ها و کسب‌وکار‌ها و... گسترش می‌یابد.
۱۰- معنویت و اخلاق، پررنگ‌تر و اصیل‌تر می‌شود؛ به‌دلایل متعددی اخلاق و معنویت تنزل پیدا کرده بود، اما با مواجهه انسان‌ها با این بلا و مصیبت بزرگ، احتمالا در آینده تقویت می‌شود.
۱۱- کرونا دست به غربالگری جهل زد؛ دانشمندان و متخصصان را وادار به شناسایی این بیماری و فعال‌کردن لابراتوار‌ها و پژوهشگاه‌ها برای کشف واکسن آن کرد و بنابراین خرافه و عوام‌فریبی زمین‌گیر و دکان جوفروشان گندم‌نما به‌احتمال قوی کم‌رونق‌تر می‌شود، چون عملکرد ناصواب برخی دین‌به‌دنیافروشان در این برهه حساس بیشتر شناخته شد و بعضا رسوا شدند و به‌قول عارف جان‌آگاه، مولانا، هرچه داری در دل از مکر و رموز/ پیش ما پیدا بود مانند روز... / لطف حق با تو مدارا‌ها کند/، چون که از حد بگذرد رسوا کند!
۱۲- علم و دین از تقابل دور می‌شوند و به تعامل نزدیک می‌گردند، هر کدام در جایگاه خود با احترام به تفاوت‌ها و تقویت شباهت‌ها؛ که احتمالا در آینده استمرار خواهد یافت.... ادامه دارد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->