سرخط خبرها

مجید مجیدی: آینده سینمای ایران در دست جوانان است 

  • کد خبر: ۲۴۹۹۰۵
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
مجید مجیدی: آینده سینمای ایران در دست جوانان است 
کارگردان برجسته سینمای ایران در جمع فیلم‌‌سازان مشهدی گفت: فیلم‌سازی در وهله اول باید از صافی وجود فیلم‌ساز عبور کند و لذا باید در زیست محیط خود فیلم ساخت.

شهرآرانیوز | الهام اسماعیلی، مجید مجیدی، دیروز (۱۸ شهریور ۱۴۰۳) در نشست تخصصی فیلم‌سازی، از سری برنامه‌های شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در پردیس سینمایی ملل مشهد، به تحلیل وضعیت کنونی سینمای ایران پرداخت.

وی با انتقاد از کیفیت سینما در دهه‌های اخیر، اظهار داشت: سینمای ایران از شور و شوق گذشته خود فاصله گرفته است. 

وی به یادآوری دوران طلایی سینمای ایران در دهه‌های شصت و هفتاد پرداخت و گفت: در آن زمان، سینما بخشی از زندگی مردم بود و فیلم‌ها در صف‌های طولانی تماشا می‌شدند، اما امروز این صنعت از فرهنگ بومی و آرمان‌های جامعه فاصله گرفته است. 

کارگردان «بچه‌های آسمان» افزود: سینمای کنونی هیچ ارتباطی با زندگی مردم، فرهنگ بومی و آرمان‌های ما ندارد. آثار بی‌هویتی که متأثر از سریال‌ها و آثار خارجی است، به‌شدت در حال گسترش است.

این کارگردان برجسته تأکید کرد که آینده سینمای ایران در دستان جوانان است و از آنان خواست که با تمام توان و تلاش خود، به احیای سینما بپردازند.

او از تلاش‌های سینماگران جوان و شهرستانی تقدیر کرد و گفت که باوجود تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها، این نسل می‌تواند آینده سینمای ایران را شکل دهد.

مجیدی همچنین درباره تأثیرات منفی فناوری‌های جدید بر سینما، به‌ویژه سینمای دیجیتال هشدار داد و گفت: دیجیتال می‌تواند فرصتی طلایی برای سینماگران باشد، اما در عین حال خطر تنبلی و کاهش خلاقیت را نیز به همراه دارد. سینما باید هنری خلاقانه و مبتنی بر جزئیات باشد، نه صرفاً متکی بر ابزار‌های تکنولوژیکی. 

کارگردان «رنگ خدا» از اهمیت تجربه و دقت در تولید فیلم‌ها سخن گفت و یادآور شد: سینماگران باید به جزئیات لوکیشن‌ها و فضای فیلم‌برداری توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند آثاری خلاقانه و باکیفیت تولید کنند. 

این کارگردان برجسته کشورمان اشاره داشت: بزرگ‌ترین سرمایه یک هنرمند برای پرداخت ایده، تجربه زیستی اوست. وقتی در زیست خود تعمق کنید، به‌راحتی می‌توانید آن را وارد اثر هنری خود کنید. تحقیقات میدانی نیز در این مسیر بسیار اهمیت دارد.

وی ضمن تشریح تجربه خود از ساخت فیلم بچه‌های آسمان، افزود: زمانی که قصد ساخت فیلم «بچه‌های آسمان» را داشتم، تصمیم گرفتم شخصیت‌های قصه را از دل کوچه‌ها و محله‌ها پیدا کنم تا به واقعیت نزدیک‌تر باشند.

مجیدی تأکید کرد: فیلم‌سازی همچون اکتشاف است و تا موضوع برای خود فیلم‌ساز تشریح نشود، آن تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت. فیلم‌سازی در وهله اول باید از صافی وجود فیلم‌ساز عبور کند؛ لذا باید در زیست محیط خود فیلم ساخت.

کارگردان «خورشید» بیان داشت: فیلم بچه‌های آسمان را همه جا رد کردند؛ اما چون من به اثر خود ایمان داشتم، سه سال پای کار و اثر خود ایستادم لذا باید با کار و قصه خود یگانه شد؛ البته این امر نباید منجر به خودشیفتگی شود. 

مجیدی درباره روند تولید فیلم‌های خود و تجربیاتش در زمینه کار با بازیگران به‌ویژه نابازیگران، صحبت کرد و در این زمینه اشاره کرد که در فرایند ساخت فیلم‌هایش، بسیاری از ایده‌ها و احساسات، از تجربیات شخصی‌اش الهام گرفته شده‌اند. 

وی درباره فیلم «بچه‌های آسمان» گفت: من از همان ابتدا ایمان داشتم که این فیلم موفق خواهد شد؛ زیرا از تجربیات زیسته‌ام برای خلق داستان استفاده کرده‌ام.

این کارگردان برجسته کشورمان تأکید کرد: بسیاری از بازی‌ها در فیلم‌هایش نتیجه تمرینات طولانی و تلاش برای انتقال احساسات واقعی به بازیگران است. 

او افزود: کار گروهی و تبادل فکری در تیم‌های فیلم‌سازی اهمیت زیادی دارد. هرچه بیشتر به این مسئله توجه کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. گاهی اوقات شرایط اقتصادی و لوکیشن‌های مختلف، باعث پیچیده‌شدن فرایند تولید می‌شود. 

مجیدی به اهمیت اصالت در فیلم‌سازی تأکید کرد و گفت: برای من، مهم است که فیلم‌هایم بکر باشند و احساسات واقعی را به مخاطب منتقل کنند.

این فیلم‌ساز برجسته سینمای ایران، در صحبت‌های خود درباره تجربیاتش در ساخت فیلم‌ها و کار با بازیگران، به فشار روانی و جسمی که بازیگران در طول فیلم‌برداری تجربه می‌کنند نیز اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->