دستگیری سارقی با ۲۴ فقره سرقت در مشهد (۲۰شهریور ۱۴۰۳) سقوط مرگبار مرد ۴۰ ساله از یک ساختمان در مشهد (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) لیست مشاغل ویزای ۴۹۱ استرالیا در ۲۰۲۴ یادی از دکتر محمود رامیار، رئیس اسبق دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | قانون‌گذار علم‌اندیش تا سال ۱۴۳۰، حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند گفتگو راه‌حل عبور از ساعت‌های ناامیدی | درباره رفتارها و اتفاق هایی که به ما می‌گویند به مراقبت‌های روحی و روانی بیشتری نیاز داریم ماجرای عجیب فروش دوچرخه‌های سرقتی در مشهد از طریق سایت دیوار + عکس تأکید سلاجقه بر ادغام محیط‌ زیست و منابع طبیعی آخرین وضعیت هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) | ماندگاری هوای خنک در مشهد بیش از ٧۵ درصد بیماران مبتلا به وبا بدون علامت هستند اعمال‌قانون ۱۷۴۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) ورود کمیسیون آموزش مجلس به حواشی کنکور امسال ظفرقندی: با بحران جمعیتی روبه‌رو هستیم | کاهش تلفات جاده‌ای ضروری است انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر از داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ انجام شده است توقف روند کاهشی نرخ باروری کشور | گیلان و مازندران دارای بیشترین آمار سزارین هستند ادارات منطقه سیستان به علت طوفان تعطیل شد (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) عمل پیوند قلب باموفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد مدارس میزبان زائران دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ در مشهد، در حال آماده‌شدن برای سال تحصیلی جدید هستند واریز حقوق شهریور ۱۴۰۳ مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بانک رفاه کارگران و سایر بانک‌ها از امروز (۲۰ شهریور) بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شد (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) شینا انصاری: ۹۰۰۰ روستا با مشکل فرونشست زمین روبه رو هستند نادار‌هایی که «ناچار» نیستند
سرخط خبرها

تا سال ۱۴۳۰، حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند

  • کد خبر: ۲۵۰۲۰۵
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
تا سال ۱۴۳۰، حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند
رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس یازدهم گفت: بر اساس آمارهای جهانی، حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور را تا سال ۱۴۳۰ سالمندان تشکیل می‌دهند. جمعیت ۳۰ درصدی می‌تواند سبب تحمیل هزینه به نظام سلامت کشور شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیرحسین بانکی‌پور فرد در آیین افتتاحیه «نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت» که صبح امروز، سه‌شنبه، ۲۰ شهریور ماه در مرکز قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۲ سال از زمان اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» می‌گذرد، اما طی این مدت به دستاورد‌های بزرگی نائل آمده‌ایم. بررسی‌ها بیانگر این است که سیاست‌های جمعیتی به سرعت اثرگذار نیستند، اما قانون جوانی جمعیت و اجرای آن اثرگذار بوده است.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس یازدهم با بیان اینکه طی مدت زمان اجرای قانون جوانی جمعیت با مسائل مادی دست و پنجه نرم می‌کردیم، گفت: اگرچه مسائل مادی بر افزایش جمعیت اثرگذار است، اما این مسائل سبب جلوگیری از تاثیرگذاری قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه قانون «تنظیم خانواده» در دهه ۷۰ اجرایی شده، افزود: قانون تنظیم خانواده در سال ۷۲ تصویب و اجرا شد. تصویب و اجرای قانون تنظیم خانواده سبب بروز مشکلات جمعیتی شده که با آن مواجه هستیم.

بانکی‌پور با بیان اینکه نرخ باروری از سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی محاسبه می‌شود، اظهار کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که میزان مادران ۱۵ تا ۴۹ ساله نه تنها کاهش یافته بلکه افزایش یافته است. اگرچه روند مادرانه ۱۵ تا ۴۹ ساله سیر صعودی دارد، اما عدد و رقم مربوط به آنها واقعی نیست. منظور از واقعی بودن عدد این است که گروه سنی مادران ۱۵ تا ۴۹ ساله بر میزان افزایش نرخ جمعیت چندان اثرگذار نیستند و گروه اصلی مادران ۲۵ تا ۳۹ ساله هستند.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس یازدهم با بیان اینکه میزان موالید کشور از سال ۹۴ روند کاهشی داشته، گفت: یک میلیون و ۵۸۰ هزار تولد در سال ۹۴ گزارش شده که این میزان به یک میلیون و ۴۰ هزار رسیده است آمار و ارقام بیانگر این است که حدود یک سوم تولد سالانه کاهش یافته است.

بانکی‌پور با بیان اینکه پس از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد تغییر در الگوی باروری کشور هستیم، گفت: از سال ۹۴ تا زمان آغاز قانون جوانی جمعیت، میزان نرخ بارداری کشور حدود ۲۰ درصد کاهش یافته بود، اما بر اساس آمار منتشر شده در بهار امسال میزان نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس یازدهم گفت: الگوی فرزند سوم به میزان ۹ درصد، الگوی فرزند چهارم به میزان ۲۸ درصد، الگوی فرزند پنجم به بالا به میزان ۵۱ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان باروری مادران بیشتر از ۳۵ سال به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم با بیان اینکه در آستانه ابربحران و خطر پیری جمعیت قرار داریم، افزود: موضوع جمعیت، مختص یک دولت یا یک اندیشه سیاسی نیست بلکه یک موضوع ملی است. قانون جوانی جمعیت، اثرگذار بوده چرا که به صورت تک بعدی به موضوع جمعیت نگاه نکرده‌ایم. جلساتی که در ارتباط با قانون جوانی جمعیت با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف برگزار می‌شد به بررسی مسائل مختلف مانند مسائل اقتصادی، مهاجرت، درمان ناباروری و کاهش میزان هزینه زایمان و موارد دیگر می‌پرداختیم. در مجموع ۲۱ مورد که بر میزان باروری اثرگذار است را شناسایی کرده و برای حل آن برنامه‌ریزی کردیم.

بانکی‌پور با بیان اینکه باز هم تاکید می‌کنم موضوع ابربحران پیری جمعیت با اندیشه سیاسی و دولت‌ها ارتباطی ندارد، افزود: بر اساس آمار‌های جهانی، حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور را در سال ۱۴۳۰ سالمندان تشکیل می‌دهند. جمعیت ۳۰ درصدی می‌تواند سبب تحمیل هزینه به نظام سلامت کشور شود چرا که هزینه‌های سالمندان در نظام سلامت نسبت به جوانان حدود ۶ برابر است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا با یک بحران مواجه بودیم، افزود: موضوع پیری جمعیت مانند کرونا یک بحران است. هنگامی که با کرونا و بحران آن مواجه شدیم به دلیل آن که عوارض آن محسوس بود تمام جوانب زندگی را متوقف کرده و به مبارزه با آن پرداختیم. بحران پیری جمعیت، محسوس نیست؛ هنگامی که بحران جمعیت محسوس شود دیگر فرصت اقدام برای رفع آن وجود ندارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->