تشکیل ۶۷ پرونده تعزیری در نمایشگاه فروش پاییزه مشهد وزیر دفاع آمریکا: تهدید ایران جدی است و باید آماده باشیم دعوت از ۶ وزیر دولت چهاردهم به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ترکی الفیصل عادی‌سازی روابط با اسرائیل را منوط به تشکیل «کشور فلسطین» دانست پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی کمیسیون امنیت ملی مجلس، مسائل امنیتی جنوب شرق کشور را بررسی خواهد کرد ترامپ: مشکلات آمریکا با ایران و کره شمالی را با تلفن حل می‌کنم ادعای انتخاباتی جدید ترامپ: بیشتر مسائل با ایران را با تماس تلفنی حل خواهم کرد انهدام یک مرکاوای اسرائیلی توسط حزب الله (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) معاون اول قوه قضائیه: جلوی تهدیدات ورود اتباع خارجی غیرمجاز گرفته شود حمله با چاقو به رئیس جمهور قمر (کومور) سخنگوی وزارت خارجه: جشن میلاد پیامبر در غزه برگزار خواهد شد اندیشکده‌ها با ارتباط موثر به دولت در تصمیم گیری‌ها کمک کنند فضائلی: برای صیانت از وفاق؛ پزشکیان چارچوب وفاق را شفاف بیان کند عارف: زندان اوین تبدیل به دانشگاه می‌شود حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یک شهید و ۱۳ زخمی برجای گذاشت حمله گسترده رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان رهبر کاتولیکهای جهان کشتار کودکان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد حمله حزب الله لبنان به پایگاه‌های موشکی و لجستیکی رژیم صهیونیستی (۲۳ شهریور ۱۴۰۳) رژیم صهیونیستی به کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل هم رحم نمی‌کند انگلیس مدعی شد: همکاری نظامی ایران و کره شمالی با روسیه تهدید است
سرخط خبرها

عارف: زندان اوین تبدیل به دانشگاه می‌شود

  • کد خبر: ۲۵۰۶۳۴
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
عارف: زندان اوین تبدیل به دانشگاه می‌شود
معاون اول رئیس جمهور، از احیای مصوبه تبدیل زندان اوین به دانشگاه و واگذاری آن به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا عارف در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار کرد: در آستانه هفته وحدت هستیم، وحدت رمز اصلی پیروزی و ماندگاری انقلاب و رمز حل چالش‌های امروز ما است. قطعا همبستگی و وحدت و انسجام نیروهای نخبه و پر تلاش کشور نوید بخش حل مشکلات است.

وی با اشاره به درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای احیا مصوبه واگذاری زندان اوین به این دانشگاه به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی برای دانشگاه شهید بهشتی و عدم تحقق این مصوبه، یادآور شد: در دوره قبل این تصمیم گرفته شد که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب ما، مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را تبدیل به دانشگاه کنیم و جمع بندی خوبی داشتیم. در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به داشگاه شهید بهشتی و دانشگاع علوم پزشکی شهید بهشتی واگذارشود.

عارف افزود: البته این تصمیمات اگر با پیگیری جدی همراه شوند، حل می‌شوند. مصوبه دولت قانونی بود و منابعی برای آن گذاشتیم اما اجرایی نشد اما ما آمادگی احیا آن مصوبه را داریم. این اقدام پیام خوبی به دنیا می‌دهد که زندان را به دانشگاه تدیل می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین ادامه داد: از عمر آن مصوبه ۲۱ سال گذشته است و از نوجوانی خود عبور کرده است. انشالله به پیری نرسد و اجرایی شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به دانشگاهیان حاضر در اجلاس، خاطر نشان کرد: آیا امکان اظهار نظر و طرح بی حاشیه مسائل مختلف در دانشگاهه را داریم یا خیر؟، چقدر به کرسی آزاد اندیشی که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است، عمل کردیم؟ انتظار ما از این نشست ها این است که به مسائل کلان در زمینه اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته شود. روسای دانشگاه ها در دو دهه گذشته بسیار محافظه کار شده اند.

عارف ادامه داد: هنر ما تا کنون برخوردهای امنیتی بوده است. فضایی که در چند سال اخیر بر دانشگاه ها حاکم بود اینگونه بوده است که دانشگاه به جای اینکه مرکز تمدن و فرهنگ باشد در تلاش بوده است که با نیروهای غیردانشگاهی و فضای امنیتی دانشگاه را آرام کند که به درد نمی خورد. آرامشی که ما به دنبال آن هستیم همان راهبردی است که به پیروزی انقلاب منجر شد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: ذهنیتی برای جذب اساتید به ویژه در بین استادان جوان وجود دارد که گویی جدب برایشان یک لولو است. چرا ما این کار را کردیم؟، اگر جذب بر طبق قانون باشد نباید کسی از جذب ترسی داشته باشد. محافظه کاری بیجایی در بین جوانان هیات علمی ایجاد شده است که باید رفع شود و در شان کشور ما نیست. باید به این امر رسیدگی جدی شود و اصلاح ساختاری جدی می‌خواهد.

وی همچنین درباره ضرورت رفع امور دانشگاهی توسط دانشگاه و نه نیروهای خارجی تاکید کرد: دانشگاه حق ندارد به محض اینکه با کوچک ترین مساله روبرو شد به دلیل بی تجربه بودن رییس دانشگاه به نیروهای خارج از دانشگاه متوسل شود. دخالت در دانشگاه باید در سطح بالاتر تایید شود. این وظیفه را باید روسای دانشگاه‌ها خودشان انجام دهند. حل مسائل دانشگاه بر عهده مدیریت دانشگاه است، ارجاع کار به بیرون دانشگاه هنر نیست؛ بلکه نهایت بی هنری و ضعف رئیس دانشگاه است.

عارف درباره برخوردهایی که با برخی دانشجویان در سالهای اخیر شده است، توضیح داد: تعدادی از اساتید و دانشجویان در سال‌های اخیر مسائلی داشتند که احساس می‌کنند فرا قانونی و یا سلیقه ای با آنها برخورد شده است. خواهش دارم سریع تر مساله روشن و بسته شود. نباید کش دار بماند. اگر احیانا برخورد سلیقه ای شده سریع مساله حل شود، ما به ایجاد فضای صمیمی و فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم دانشگاه باید با نشاط و دانشجو باید فعال باشد، دانشجو فعال پرخاش هم می‌کند؛ چراکه عین دختر و پسر ماست.

معاون اول رییس جمهور درباره آسیب محافطه کاری روسای دانشگاه‌ها توضیح داد: چقدر ماندگاری در یک پست برایمان مهم شده است که وظایف ذاتی و اجتماعی خود را کنار بگذاریم؟ دانشگاه هنوز مرجعیت خود را بین مردم از دست نداده است و اعتماد به استاد و دانشگاه مایه افتخار همه ما دانشگاهیان است. چقدر از این امر ما استفاده کردیم؟. آیا اگر غفلت کرده و تعلل کنیم و محافظه کار شویم، این جایگاه حفظ می‌شود؟، قطعا خیر، قداست دانشگاه برای مردم ما بسیار بالاست و باید قدر این پتانسیل و ظرفیت را بدانیم. این قداست مسئولیت ما را دو چندان می‌کند. پژوهش و مقاله بخشی از وظیفه دانشگاه است، دانشگاه وظایف دیگری هم دارد.

عارف خطاب به حاضرین در این اجلاس عنوان کرد: وفاق یک واژه عمومی است که باید راهبرد همه دستگاه‌ها و بخش‌ها باشد، در ماه‌های اول اجرای برنامه پیشرفت هفتم و مشغول نوشتن آیین نامه‌ها و دستورالعمل ها هستیم. شما باید در این مسیر کمک کنید؛ چراکه سمت و سوی قانون را آیین نامه ها و دستورالعمل ها نشان می‌دهند.

وی درباره تغییر اعضای هیات امنای دانشگاه‌ها با تغییر دولت‌ها نیز هشدار داد: امروز هیات امنا در دانشگاه نقش اصلی را باید داشته باشد. اینکه وزیر باید مصوبات هیات امنا را تایید کند آیا به این معناست که باید همه مثل هم فکر کنند؟ خیر اما به اشتباه عموما همین بوده است. مصوبات هیات امنا مثل هم بوده است. این دیگر چه هیات امنایی است؟. بی ثباتی در اعضای هیات امنا گِله ای است که من در اینجا مطرح کنم بد نیست. با تغییر دولت عموما اعضای هیات امنا را عوض می‌کنند؛ درحالی که نباید اینگونه باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->