انعکاس ویژه اولین نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های صهیونیستی از فلسطینیان و مقاومت شریف آنها حمایت خواهیم کرد دریادار سیاری اعلام کرد: پاسخ به شهادت هنیه قطعی است حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به فلسطین اشغالی پزشکیان:‌ مقابل هرآنچه که مردم را اذیت کند می‌ایستیم رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد سامانه تسهیلات ازدواج چه زمانی باز می‌شود؟ سفر قریب الوقوع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران یمن از موشک شلیک شده به قلب تل‌آویو رونمایی کرد+ ویدئو (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) ویدئو| اولین باری که رهبر انقلاب شعر «علی‌ای همای رحمت» را شنیدند روسیه خواهان کاهش تنش در غزه شد انعکاس نشست خبری رئیس‌جمهور در جهان عرب نشست شورای هماهنگی ترافیک خراسان‌رضوی برگزار شد (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) عراقچی: ادعاهای ارسال سلاح از ایران به یمن، کذب و اهانت است آیت‌الله علم‌الهدی: آموزش‌وپرورش سرمایه حقیقی کشور است | «توسعه عدالت و کیفیت آموزشی» باید اولویت نخست وزارت آموزش‌وپرورش باشد نتایج یک نظرسنجی تازه؛ ۵۸ درصد آمریکایی‌ها هریس را برنده مناظره می‌دانند نشست خبری رئیس‌جمهور | پزشکیان: جلوی پرونده سازی را می‌گیرم | چاره‌ای جز حل FATF نداریم + عکس و فیلم با شهادت ۲۰ نفر دیگر آمار شهدای غزه به ۴۱ هزار و ۲۲۶ تن رسید اسلامی از نمایشگاه جانبی سازمان انرژی اتمی در وین بازدید کرد گروسی اشتیاق خود برای دیدار با مسعود پزشکیان را تکرار کرد سرتیپ حاتمی: جمهوری اسلامی ایران خواهان سیاست صلح‌طلبی بوده است
سرخط خبرها

معاون‌اول رئیس‌جمهور: امام با اعتماد به مردم، نقش آنان را در حکومت‌داری ارتقا داد

  • کد خبر: ۲۵۱۰۸۶
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
معاون‌اول رئیس‌جمهور: امام با اعتماد به مردم، نقش آنان را در حکومت‌داری ارتقا داد
معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: امام به مردم اعتماد کرد و نقش آنان را در حکومت‌داری ارتقا داد؛ رفراندوم قانون اساسی در شرایط حساس نخستین روز‌های انقلاب، به‌خوبی این ویژگی امام را نشان داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا عارف صبح (دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳) در مراسمی به مناسبت سی‌وششمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره)، با تبریک هفته وحدت گفت: برایم افتخار است که در این روز‌ها در این مکان مقدس و در محضر دانشمندان مؤسسه حضور دارم. «وحدت» رمز پیروزی انقلاب بود و قطعاً رمز ماندگاری و پایداری انقلاب خواهد ماند. با تصمیم احمدآقای خمینی در تأسیس مؤسسه و فرمان امام در این خصوص در سال ۱۳۶۷، خدمات ارزشمندی از سوی این موسسه به جامعه ارائه شده است و قطعاً دانشمندان و پژوهشگران در سراسر جهان می‌توانند با مراجعه به بانک اطلاعاتی موسسه پژوهش و تحقیق کند.

وی تعمیق رابطه مردم با اندیشه‌های امام را از جمله اقدامات موثر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) دانست و افزود: بیش از ۱۲۰۰ کتاب منتشر شده نشان از مجاهدت کارکنان این موسسه در تعمیق اندیشه‌های امام در جامعه است. از رهبری آیت الله سید حسن آقا و سایر مسئولان موسسه تشکر می‌کنم. جامعه بشری بیش از گذشته نیازمند اندیشه امام است. تبیین اندیشه‌های امام و نظریه حکومتی یک مرجع گرانقدر شیعه نیاز امروز جامعه بشری است که اقدامی سخت و بزرگ است. قطعاً ما از دستاورد‌ها و اقدامات موسسه استفاده خواهیم کرد. تبیین نقش برجسته یک رهبر دینی در هدایت انقلاب اسلامی اتفاقی بود که توسط امام خمینی در برابر مکاتب غیر الهی رقم خورد. حق مردم دنیاست که امام را به عنوان یک رهبر و مرجع گرانقدر معنوی بشناسند.

وی ادامه داد: متاسفانه تبیینی که طی دو دهه گذشته در رسانه‌ها از امام شد کامل و دقیق نبوده است. معرفی امام به عنوان الگوی شاخص و برجسته در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و دینی انجام گرفته، اما واقعیت این است که نتوانسته‌ایم در جغرافیای دنیا و جغرافیای اسلام امام را به عنوان الگوی رهبری جامعه معرفی کنیم. تبیین مسئله صرفاً وظیفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیست بلکه وظیفه تمام اندیشمندان و نخبگان است. در این الگوسازی که جامعه بشریت در فضای امروز به آن نیاز دارد، آنطور که باید کار نشده است. نقش امام در دفاع مقدس نیز بی بدیل بود. تبیین ویژگی‌های شخصیتی امام مثل ساده زیستی نیز باید با قوت انجام شود. اخلاق مداری و توکل به خدا و استکبار ستیزی و نگاه خدمت به مردم از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد امام است که نیازمند عمیق‌تر در جامعه است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امام به مردم اعتماد کرد و نقش آنان را در حکومت داری ارتقاء داد. رفراندوم قانون اساسی در شرایط حساس نخستین روز‌های انقلاب به خوبی این ویژگی امام را نشان داد. هیچ انقلابی نوع حکومت را به رفراندوم عمومی نگذاشته است، اما امام در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ این چنین کرد آن هم در شرایطی که برخی از رای ندادن مردم به جمهوری اسلامی نگران بودند. مردم نقص و بال مردم در حکومت را به خوبی ارتقا دادند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای استمرار راه و اندیشه‌های امام راهی جز وحدت نداریم. تاکید امام روی وحدت و وفاق از منحصر بفردترین ویژگی‌های یک رهبر سیاسی و دینی است. قبل از جنگ تحمیلی حوادث متعددی در گوشه و کنار کشور اتفاق افتاد و ترور‌های زیادی رقم خورد. حتی یکی از این ترور‌ها برای سرنگونی یک نظام کافی بود، اما نظام جمهوری اسلامی بر همه آنها غلبه کرد. راز آن رویکرد امام و وحدت بود. توافق نانوشته امام، امت، ملت و انسجام اتفاق افتاد و انقلاب اسلامی امروز همچنان به روی پای خود ایستاده است.

وی با اشاره به شعار دولت چهاردهم گفت: شعار رفاقت ملی از سوی جامعه، نهاد‌های حکومتی و دولتمردان با گرایش‌های سیاسی مختلف مورد اقبال قرار گرفته است. راهبرد وفاق، تاکید بر مشترکات است. نباید وجوه مشترک را رها کرد و به اختلافات پرداخت و آنها را دامن زد. در راهبرد وحدت به جای «من»، «ما» بود. بعد از ابلاغ فرمان ۸ ماده‌ای امام از تندروی‌ها و برخورد‌های سلیقه‌ای کاسته شد. امروز بر این باوریم که وفاق ملی راه نجات کشور است. اگر نتوانیم یکدیگر را تحمل کنیم و با هم وفاق کنیم طبیعتاً دشمن حداکثر استفاده و بهره را می‌برد. رای مجلس شورای اسلامی به وزرا پیام وفاق بود. امروز رابطه بسیار خوبی بین قوای سه گانه وجود دارد.

عارف افزود: امروز شاهد تاثیر راهبرد وفاق هستیم و قطعاً با حفظ کردن این راهبرد است که کشور را از گزند حجمه‌های دشمنان مصون نگه خواهیم داشت. خالی کردن دل مردم و شکاف انداختن بین مردم و حکومت اصلی‌ترین هدفی است که دشمن مستمرا دنبال آن است. نباید نگاه‌های سلیقه‌ای موجب ایجاد دوگانگی و انشقاق در جامعه شود. فرصت از دست برود، جبران نخواهد شد.

وی رفع تنگنا‌های معیشتی را اصلی‌ترین خواسته مردم دانست و گفت: از اندیشمندان می‌خواهم چگونگی حفظ وفاق را مورد پژوهش و بررسی قرار دهند و نتایج آن را به جامعه و دولتمردان ارائه دهند. اگر بتوانیم با فضای خوبی که در کشور ایجاد شده به شناسایی چالش‌ها و مشکلات و ناترازی‌ها بپردازیم، اقدام خوبی انجام داده‌ایم. حل چالش‌ها و ناترازی‌ها تنها به وسیله دولت انجام نمی‌شود بلکه با مشارکت نخبگان و بزرگان کشور دست یافتنی است. ۱۸ تا ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داریم. باید چاره اندیشی کرد. راه‌های میانبر برای کاهش این کسری‌ها چیست؟ مدیریت تولید و مصرف و کاهش افت فشار در تولید و توزیع باید انجام شود. همین وضعیت را در حوزه گاز نیز داریم.

وی گفت: مشکل سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها داریم، اما راهکار اندیشمندان و نخبگان جامعه چیست به ما اعلام کنند. درست است که در شرایط تحریم قرار داریم، اما طبق تفکر و اندیشه امام به هیچ وجه نباید تسلیم شرایط شد. باید بتوانیم بر مشکلات و دشمنی‌ها و ناترازی‌ها پیروز شویم. مردم با امید به اسلام به وفاق ملی رای دادند. به هیچ وجه وضعیت موجود را وضعیت مطلوب نمی‌دانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز رابطه اخلاقی و صمیمانه‌ای بین مجموعه دولت و سایر قوا و نهاد‌های حکومتی برقرار است، اما نیاز به پیشنهاد و راهکار از سوی نخبگان کشوریم. ما از رهنمود‌ها و خلاقیت‌ها و نظریات دانشمندان و اساتید دانشگاه استفاده می‌کنیم.

وی در پایان گفت: هرچه به آیت الله سید حسن خمینی نزدیک‌تر می‌شوم یاد و نام امام در من زنده‌تر می‌شود. امیدوارم بتوانیم با اقدامات دولت در چارچون اندیشه و راه امام راه و یاد ایشان را در دل‌ها زنده کنیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->