«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

میراث ناملموس؛ آیینه‌ای برای مشاهده قدوقامت فرهنگ

  • کد خبر: ۲۵۰۸۳
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
میراث ناملموس؛ آیینه‌ای برای مشاهده قدوقامت فرهنگ
سیدمحمد‌بهشتی - عضو شورای‌عالی‌میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران
میراث ناملموس پدیده‌ای است که در ۸ سال اخیر و از زمانی که عضو کنوانسیون جهانی میراث ناملموس شده‌ایم، به‌جریان افتاده است؛ بنابراین ما برای اینکه آثار ناملموسمان را شناسایی و مقدمات تشکیل پرونده آن‌ها را آماده کنیم و به‌مرحله ثبت برسانیم، تقریبا در ابتدای راه هستیم. البته ما آثار مهمی را برای ثبت جهانی در چنته داریم و ان‌شاءا... به‌زودی این جریان روی روال خواهد افتاد.
اما اهمیت ثبت یک اثر تاریخی در چیست؟ اصولا یکی از ویژگی‌های آثار تاریخی و فرهنگی این است که می‌توان به آن‌ها شبیه آیینه‌ای نگریست که وجوهی از فرهنگ ایرانی و اهل این سرزمین را در مقیاس‌های مختلف در خود منعکس می‌کنند. ما نیز برای شناسایی مختصات فرهنگی و چیستی خودمان راهی جز شناسایی این آثار نداریم که از جهات مختلف گوشه‌ای از کیستی ما را آشکار می‌کنند و هر کدام با کیفیتی متفاوت و در مقیاسی دیگرگون بر آن شهادت می‌دهند. اما اهمیت ثبت این آثار در آن است که مانند قابی یک اثر را، چون تصویر درون خود در بر می‌گیرد و سبب می‌شود از پیرامون به‌طرزی روشن و پررنگ متمایز شود. با این ترتیب، توجه مدیریت کشور، نخبگان و اهالی به آن جلب و اهمیت آن مورد تذکر واقع می‌شود. شاید مردم پیش از ثبت به‌دلیل تماس روزمره از اهمیت و ارزش آن غافل شوند، ولی پس از ثبت پژواک اهمیت آن در مقیاس جهانی موجب به‌رخ‌کشیده‌شدن اثر و انتقال آن از ناخودآگاه به خودآگاه می‌شود و بدین ترتیب بیشتر و بهتر پاس داشته می‌شود. این پاس‌داری و محافظت علی‌الخصوص برای آثار ناملموس دارای اهمیت است، زیرا در کوران تحولات روزمره و جدید، گرد فراموشی بر آن‌ها نشسته است و حتی در بسیاری موارد از جریان زندگی خارج شده‌اند. رویه ثبت آثار ناملموس به این ترتیب است که ادارات در استان‌ها آثار را شناسایی و با تشکیل پرونده مستندسازی می‌کنند و سپس پرونده‌ها را به ستاد مرکزی معرفی می‌کنند و درصورتی‌که اثر واجد شرایط مدون‌شده باشد، به‌جریان ثبت‌جهانی خواهد افتاد.
باید دانست که هیچ کجای ایران نیست که به‌لحاظ غنای آثار بر منطقه دیگر ترجیح داشته باشد، زیرا این سرزمین از قدمت و غنای بسیاری برخوردار است و در ضمن همه جای آن سرای همه ماست. خراسان نیز به‌همین ترتیب مانند بقیه ایران دارای آثار بسیار باارزشی است که وقتی از منظر نقش تاریخی آن به‌مثابه عضوی از یک اندام‌واره نگریسته شود، اهمیتش آشکار خواهد شد. خراسان به‌دلیل موقعیتش جایگاه ممتازی در تکوین زبان فارسی، ادبیات و عرفان ایرانی دارد و به این اعتبار نه‌تن‌ها جایگاه طلوع خورشید برای کل ایران بلکه در واقع بخشی از سرچشمه‌های فرهنگ ایرانی، خراسان است.
در خراسان نه‌تن‌ها توس و فردوسی را داریم که در تکامل زبان فارسی جایگاه والایی دارد، بلکه جریان تصوف هزاره اخیر را نیز در ارتباط تنگاتنگی با خراسان باید وصف کرد که آثار آن تا بالکان و قلب اروپا از طریق عثمانی نفوذ کرده است؛ بنابراین خراسان جایگاه رفیعی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد و از این جهت ضروری است که با این تذکر، به‌شناسایی و ثبت و معرفی خراسان در زمینه آثار ناملموس، همت بیشتری گماشت تا جایگاه آن در سطح ملی و جهانی تذکر داده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->