استقرار تانکر‌های جمع آوری آب در مشهدمقدس درپی اعلام هشدار نارنجی سازمان هواشناسی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل نیرو‌ها و تجهیزات مدیریت شهری مشهدمقدس درپی هشدار هواشناسی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) افسانه «پلیس مصنوعی» در باغ ملی مشهد ویدئو | بارش باران در مشهد امروز یکشنبه (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) تغییر شرایط پرداخت و تسویه بدهی با شهرداری مشهد در سه‌‌ماهه سوم سال ۱۴۰۳ | فرصت محدود استفاده از بهترین شرایط تخفیف و تقسیط در تابستان تولید بیش از ۱۲ هزار مترمکعب بتن و ۱۷۸۴ قطعه بتنی از سوی سازمان عمران شهرداری مشهد برگزاری ششمین دوره مسابقات عملیاتی دوام ثامن در بوستان وکیل‌آباد مشهد تولید روزانه ۲۵۰۰ تن آسفالت در کارخانه شهید مجیدی مشهد ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید سلیمانی، پل انقلاب و محدودیت ترافیکی در خیابان آیت‌الله طبرسی (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۲۹۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۶ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) قفل بیست‌ساله زمین‌های رها شده در محله مهرآباد مشهد باز شد بازسازی بافت فرسوده وکیل‌آباد مشهد با نظر مردم آسفالت حدود ۲ میلیون مترمربع از معابر حاشیه شهر مشهد در نهضت آسفالت شهروند خبرنگار | سپیده‌دم زیبای مشهد از نمای ارتفاعات هفت تیر (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) «مدرسه نواب» و «مصلای مشهد» یادگار‌های «میرزا ابوصالح رضوی» برای مشهد در عصر پر‌ فراز‌و‌نشیب صفوی کشف محموله ۲ میلیارد ریالی لباس قاچاق در ورودی مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: پروژه احداث پایانه شهید مفتح با سرعت مناسبی در حال اجرا است ترافیک سنگین در بزرگراه شهید سلیمانی، پل انقلاب و محدودیت ترافیکی در تمامی مبادی منتهی به حرم مطهر رضوی (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) گسترش خدمات در پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهدمقدس در تابستان ۱۴۰۳ عوارض اراضی رها شده برای شهر مشهد | بی‌توجهی مالکان به ۵هزار هکتار زمین خالی در مناطق مختلف شهری هزینه ۵ همتی برای جداسازی آب مشهد | ۱۷ سال مداومت مدیریت شهری برای اجرای پروژه مهم تفکیک آب شرب از آب خام شهر حدود نیمی از جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند | کوچ جمعیت مهاجر از نیمه شرقی به سمت مشهد
سرخط خبرها

قفل بیست‌ساله زمین‌های رها شده در محله مهرآباد مشهد باز شد

  • کد خبر: ۲۵۰۸۶۰
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
قفل بیست‌ساله زمین‌های رها شده در محله مهرآباد مشهد باز شد
بخش عمده گلایه‌های مردم محله مهرآباد در چند عبارت کوتاه خلاصه می‌شد. دغدغه‌هایی با این مضمون که: «مردم شریف مهرآباد همچنان با موجی از ریزگرد‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند».

به گزارش شهرآرانیوز؛ صد و‌شصت‌و‌چهارمین تریبون مردمی به تعیین تکلیف زمین‌های رها و سامان‌دهی ریزگرد‌ها در محله مهرآباد اختصاص داشت. بخش عمده گلایه‌های مردم محله مهرآباد در چند عبارت کوتاه خلاصه می‌شد. دغدغه‌هایی با این مضمون که: «مردم شریف مهرآباد همچنان با موجی از ریزگرد‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند» زمین‌های خالی و خاکی نیز به محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است. امکانات نیز در بعضی محدوده‌های محله تقریبا صفر است و ساکنان آن از این شرایط در رنج و عذاب‌اند.

همه این موارد یک طرف ماجراست. دسترسی نداشتن ساکنان محله به مترو، دغدغه وسایل حمل‌ونقل عمومی و مینی‌بوس‌هایی که هیچ‌گونه تفکیکی برای قسمت زن و مرد قائل نشده و در ساعاتی از روز برخی بانوان عطای سوار شدن آن را به لقایش می‌بخشند، بخش دیگر درددل‌های نمایندگان مردم در محله مهرآباد است. دغدغه‌هایی که وقتی شهروندان با حسن صالحی مفرد، سرپرست شهرداری منطقه‌۵ درمیان می‌گذارند، با پاسخ‌های به گمان خودشان، قانع‌کننده رو‌به‌رو می‌شوند.

مشکل از معادن است نه زمین‌ها

حسینی به نمایندگی از دیگر ساکنان مهرآباد زودتر از همه خودش را به ابتدای خیابان مهرآباد رسانده تا بیان‌کننده دغدغه ساکنان این محله باشد. او به صورت خلاصه مشکلات را تیتروار بیان می‌کند: ما در چهار فصل سال از هیچ‌گونه بلایی در امان نیستیم. باعث و بانی آن، همین زمین‌های خاکی چند هکتاری این محدوده است. هر جای محله مهرآباد بروید ردپایی از این زمین‌های خالی رها شده وجود دارد. همین زمین‌ها سبب می‌شود که هنگام باد و طوفان موجی از ریزگرد‌ها به هوا بلند شود و امان اهالی را ببرد.

موضوع دیگری که او اشاره دارد درباره نخاله‌های ساختمانی است. به گفته او داخل همین زمین‌ها حجمی از نخاله از سوی افراد ناشناس سرازیر می‌شود که جدا از آلودگی هزارویک آسیب اجتماعی، جان و مال مردم را تهدید می‌کند.
در ادامه این دیدار رجایی، نماینده مالکان این زمین‌ها هم از پیگیری‌هایش می‌گوید. اینکه او و دیگر مالکان بیست‌سال است به دنبال حل این مسئله بوده‌اند تا زمین‌هایشان تعیین تکلیف شود، اما هنوز این مشکل به قوت خود باقی است.

قفل بیست‌ساله زمین‌های رها شده در محله مهرآباد مشهد باز شد

فرجام خوب زمین‌های خالی

در پایان این گفته‌های مردمی و مالکان زمین‌های محدوده محله مهرآباد، سرپرست شهرداری منطقه ۵ پاسخ‌گوست. حسن صالحی‌مفرد در پاسخ دغدغه‌های شهروندان ضمن تأیید اظهاراتشان مبنی بر بلاتکلیفی اراضی رهاشده می‌گوید: در همین مکانی که مستقر هستیم دو قطعه زمین بزرگ چهار و دوهکتاری وجود دارد که به باغ کوچک و باغ بزرگ میان ساکنان معروف است.

سرپرست شهرداری منطقه ۵ مشهد در ادامه بیان می‌کند: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و جلسات متعدد با حضور مالکان و بازرسی، حراست و حقوقی شهرداری و همچنین سازمان زمین و مسکن توافق‌هایی حاصل شد. توافق‌هایی که هم‌زمان گام‌های مثبتی نیز برای آن برداشته شده است.

صالحی‌مفردادامه می‌دهد: در فاز اول باغ بزرگ را که حدود چهار هکتار است بازگشایی کردیم. در این راستا خرده‌مالکان می‌توانند برای صدقطعه آن مجوز و پروانه ساخت واحد مسکونی با تراکم متوسط دریافت کنند. تاکنون پانزده نفر مراجعه کرده‌اند.
سرپرست شهرداری منطقه ۵ مشهد می‌افزاید: در مورد زمین‌های باغ کوچک نیز می‌توان این نوید را داد که با رفع موانع قانونی به‌زودی سامان‌دهی می‌شود و مالکان آن برای ساخت می‌توانند وارد عمل شوند.

وکالت به‌روز، پیش‌شرط دریافت پروانه

«وکالت‌نامه به‌روز یکی از شروط اصلی، دریافت پروانه ساخت است.» صالحی با بیان این نکته می‌افزاید: مالکان باید تعهدی در قالب وکالت‌نامه به‌روز با همراهی ورثه خانواده‌های رضایی و سلطان‌میرزایی در دفتر اسناد رسمی ثبت کنند و به شهرداری ارائه دهند.
او فواید این اقدامات را این‌طور برمی‌شمارد: هنگامی که ساخت‌وساز‌ها انجام شود و در ادامه خیابان‌ها آسفالت شود دیگر با معضلاتی مثل موج ریزگردها، ریختن نخاله‌های ساختمانی، حشرات موذی و سایر موارد رو‌به‌رو نخواهیم بود.

ورودی اقتصادی برای مهر‌آباد

سرپرست شهرداری منطقه ۵ مشهد خبری برای ورودی مهرآباد دارد. صالحی می‌گوید: در ورودی این گذر قرار است با همکاری سازمان میادین و میوه و تره‌بار شهرداری مشهد، مجموعه خدماتی و اقتصادی به متراژ حدود ۳ هزار مترمربع ساخته شود.
همچنین سرپرست شهرداری منطقه‌۵ در مورد طرح تفکیک بانوان و آقایان در مینی‌بوس‌های این محدوده و دسترسی خط‌۶۸ به مترو نیز قول مساعد پیگیری دوباره و نامه‌نگاری با سازمان اتوبوس‌رانی را می‌دهد.

فقط ۲ ملک مانده

در ادامه این تریبون مردمی به سه‌راه عبادت می‌رسیم و پرسشی که علوی‌منش، شهروند محله مهرآباد مطرح می‌کند: با دو واحد باقی‌مانده سر‌راه مردم چه کرده‌اید تا این گذر هم عاقبت‌به‌خیر شود؟

سرپرست شهرداری منطقه ۵ مشهد در این زمینه نیز این‌طور توضیح می‌دهد: درباره بولوار عبادت به مهرآباد که به سه‌راه عبادت معروف است بیش از صدملک تملک شده و فقط دو ملک در ابتدای ورودی عبادت باقی مانده است که اگر مالکان آن پای کار بیایند این گذر نیز باز می‌شود. درصورت همراهی نکردن مالکان، با همراهی حوزه قضایی و اعمال ماده‌۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک، این دو واحد نیز تملک و تخریب خواهد شد و این مسیر نیز تسطیح می‌شود.

قفل بیست‌ساله زمین‌های رها شده در محله مهرآباد مشهد باز شد

کرامت بعد ۲۰ سال

مکان بعدی که ساکنان محله از آن به عنوان گره کور یاد می‌کنند تقاطع بولوار سخاوت تا مهرآباد است. سرپرست شهرداری منطقه‌۵ روند بازگشایی این گذر را چنین شرح می‌دهد: از تقاطع بولوار سخاوت تا مهرآباد، ۴۵ ملک در مسیر قرار داشت که با تملک پلاک‌های در مسیر، احداث بولوار کرامت از میدان جمعه‌بازار قدیم تا بولوار مهرآباد رقم خورد و در حال حاضر در مرحله عملیات عمرانی است.
او با اشاره به اینکه تا اوایل مهر این مسیر نیز به طور کامل احداث می‌شود، ادامه می‌دهد: برای تملک و تخریب ملک‌های این مسیر، تخریب و زیرسازی، جدول‌کشی و دیگر موارد ۱۵۰‌میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

آزادسازی نیازمندی

اراضی «نیازمندی» هم آخرین مکانی است که تیم تریبون مردمی به همراه ساکنان محله و مسئولان شهری در آن حاضر می‌شوند.
سرپرست شهرداری منطقه‌۵ مشهد آخرین اقدامات این محدوده را این‌طور بیان می‌کند: ۲ هکتار از اراضی نیازمندی در مسیر بازگشایی محور کرامت قرارداشت که در تفاهم‌نامه‌ای با مالکان، قفل بیست‌ساله این زمین‌ها باز و بازگشایی این مسیر نیز وارد فاز نهایی شد. در این راستا صد خرده مالک این زمین‌ها از سرگردانی رها شدند.

او یکی از مهم‌ترین پیامد‌های این اقدام را اتصال دو معبر می‌داند و می‌گوید: با بازگشایی زمین‌های نیازمندی، محله ثامن به مهرآباد متصل می‌شود و مالکان بعد طی مراحل قانونی، می‌توانند برای ساخت زمین‌های خود به صورت مسکونی با تراکم متوسط اقدام کنند.

خواسته‌های مردمی و پاسخ شهردار به ساکنان مهرآباد

مردم:
دردسر زمین‌های رهاشده خالی
شهردار:
سامان‌دهی زمین‌های رهاشده با پیگیری رفع موانع

مردم:
مشکلات مینی‌بوس‌های این محدوده و دسترسی به مترو
شهردار:
پیگیری دوباره و نامه‌نگاری با سازمان اتوبوس‌رانی

مردم:
سروسامان دادن به وضعیت ورودی مهرآباد
شهردار:
ایجاد

یک مجموعه خدماتی و اقتصادی به متراژ ۳‌هزار مترمربع
مردم:
تعیین بازگشایی سه‌راه عبادت
شهردار:
بیش از ۱۰۰‌ملک تملک شده و فقط ۲ ملک برای بازگشایی گذر باقی مانده است.

مردم:
گره کور تقاطع بولوار سخاوت تا مهرآباد
شهردار:
احداث بولوار کرامت از میدان جمعه‌بازار قدیم تا مهر ماه

مردم:
آزادسازی اراضی نیازمندی و اتصال محله ثامن به مهرآباد
شهردار:
قفل ۲۰ ساله این زمین‌ها باز و بازگشایی این مسیر وارد فاز نهایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->