رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تاثیرات منفی فریاد زدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ نسبت‌به مدت مشابه پارسال پیش‌بینی رگبار باران و کاهش دما در برخی استان‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) افزایش یک‌میلیون‌تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان از فروردین ۱۴۰۳ + جزئیات غربالگری بیماری HIV در مراکز مشاوره رفتاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار:

مالچ‌پاشی آخرین مرحله برای تثبیت گرد و خاک است

  • کد خبر: ۲۵۳۲۶
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
مالچ‌پاشی آخرین مرحله برای تثبیت گرد و خاک است
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: از ۶میلیون هکتار عملیات مالچ‌پاشی در کشور فقط ۳۰۰هزار هکتار آن مالچ‌پاشی شده و این به آن معناست زمانی که هیچ راه‌حل دیگری وجود ندارد، از این روش استفاده می‌کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، علی محمد طهماسبی با اشاره به عملیات مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: نوع عملیاتی که برای مقابله با گرد و غبار انجام می‌شود سه دسته است که شامل عملیات احیایی، اصلاحی و پیشگیرانه می‌شود و به طبع اولویت در بحث مقابله با گرد و غبار عملیات پیشگیرانه و اصلاحی در اولویت است و در موقع ضرورت به عملیات احیایی پرداخته می‌شود.

وی گفت: بر اساس آخرین مطالعات ۳۴/۶ میلیون هکتار مناطقی هستند که گرد و غبار تولید می‌کنند و در ۲۳ استان کشور واقع شده‌اند. از این وسعت ۶میلیون هکتار پهنه و تپه ماسه‌ای است، این تپه‌ها با اندازه ریزتر یقینا با حجم بسیار زیادی، امکان غبارخیزی دارند.


وی افزود: در ۳ سال گذشته از محل اعتبارات، اقدامات اجرایی در عملیات پیشگیرانه و اصلاحی انجام شد و اثرات بسیار خوبی داشت تا جایی که به‌طور محسوسی تعداد روز‌های غبارناک در کشور کاهش یافت و اثرات آن کاملا مشهود است و مردم نیز می‌توانند آن را احساس کنند.


طهماسبی درباره عملیات مالچ‌پاشی گفت: یکی از کار‌هایی که همواره بحث شده، علمیات مالچ‌پاشی است. این عملیات خودش هدف نیست بلکه یک وسیله است برای استقرار پوشش گیاهی. در واقع هدف ما از مالچ‌پاشی، توسعه و تثبیت بیولوژیک منطقه است، چون تحرک ماسه‌های روان باعث کنده‌شدن نهال‌ها به وسیله باد یا مدفون‌شدن در زیر ماسه‌ها می‌شود. پس برای استقرار آن از مالچ استفاده می‌شود که به تدریج تجزیه می‌شود و پوشش گیاهی آن منطقه رشد می‌کند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های مالچ، حفظ رطوبت خاک است که باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی خوبی در منطقه می‌شود که احشام منطقه نیز از آن بهره‌ می‌برند. از طرفی نهال‌های کاشته شده نیز در محل‌های خود مستقر و مستحکم می‌شوند.

وی گفت: در کشور حدود ۶میلیون هکتار عملیات احیایی انجام شده که منجر به ایجاد ۲/۵میلیون هکتار جنگل دست‌کاشت شده است. از این ۶میلیون هکتار فقط در ۳۰۰هزار هکتار عملیات مالچ‌پاشی انجام شده است، یعنی زمانی که دیگر هیچ راه‌حل دیگری نبود از مالچ‌پاشی استفاده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اهالی روستا و دام‌داران موافق مالچ‌پاشی هستند، زیرا منازل، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و... در زیر گرد و غبار مدفون می‌شود و زندگی برای آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

طهماسبی تصریح کرد: درباره بیت کوصر در فروردین‌ماه از منطقه بازدید کردیم و این منطقه شرایطی دارد که باید مالچ‌پاشی شود و جالب اینجاست نواحی‌ای که سال گذشته در آنجا مالچ‌پاشی شده است، پوشش گیاهی مطلوبی دارد.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->