رضا ریاحی - خبرنگار شهرآرامحله، مهدی حسینزاده ضمن بیان این مطلب افزود: امروزه با تلاشهایی که درراستای تحقق مفاهیمی همچون حملونقل پایدار در شهرها انجام میشود، پرداختن به فضاهای شهری مانند «پیادهراه» در راستای ایجاد هوای پاک، بهوجود آوردن فضایی برای تعامل بیشتر شهروندان با یکدیگر و رونقبخشی به کسبوکارها میتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری میکوشد تا شهرها مکانهای بهتری برای زندگی شهروندان باشند، تصریح کرد: یکی از این مکانها خلق پیادهراههاست، در همین راستا با تلاشهای امور فنی و طراحی منطقه، طراحی سهپیادهراه واقع در الهیه ۱۸، الهیه ۲۰ و الهیه ۲۷ درمجموع به مساحت ۸۷۰۰ مترمربع و پیادهرو بولوار الهیه (حدفاصل میدان ولی عصر تا میدان صادقیه) به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع طراحی و مراحل تأییدیه آن در اداره کل دفتر طرحها و مطالعات فنی و شهری طی شده است.
مهدی حسینزاده اظهار کرد: پروژههای فوق با اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ توسط این منطقه اجرا خواهد شد.
احداث ۱۳ هزار و ۳۰۰ مترمربع پیادهرو در سال ۹۸
معاون اجرایی شهرداری منطقه۱۲ در ادامه از احداث ۱۳ هزار و ۳۰۰ مترمربع پیادهرو توسط اداره عمران و حملونقل منطقه در سال ۱۳۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژهها بیش از ۲۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی به مهمترین پروژههای اجرا شده در سال ۹۸ اشاره کرده و گفت: اجرای ۳۰۰۰ مترمربع پیادهرو در حاشیه بولوار مجیدیه، جنب جمعهبازار خودرو با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال، بهسازی ۳۹۰۰ مترمربع از پیادهروهای خیابان بوستان با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال، اجرای پیادهراه خیابان الهیه ۱۶ با متراژ ۲۸۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، بهسازی قسمتی از پیادهروهای بولوار الهیه به متراژ ۷۰۰ مترمربع و اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال، بهسازی قسمتی از پیادهروهای بولوار محمدیه حدفاصل محمدیه ۲۳ تا تقاطع اقدسیه به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال و بهسازی قسمتی از پیادهروهای بولوار محمدیه حدفاصل تقاطع اقدسیه تا دانشگاه آزاد با مساحت ۱۵۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر یکمیلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال ازجمله پروژههای مهمی است که در سال گذشته آغاز و به بهرهبرداری رسید.
حسینزاده در ادامه بیان کرد: پیادهروها در بیشتر جوامع جزو اصلی شبکه معابر شهری و محلی برای استراحت، تفرج و پیادهروی شهروندان محسوب میشوند و از آنجایی که معبر پیاده در فضای عمومی شهری برای حرکت عابر پیاده است، میتواند موجب تقویت رابطه اجتماعی و معنوی شهروندان تلقی شود.
وی یادآور شد: در کلانشهرها حدود نصف و در دیگر شهرها تا دوسوم سفرهای درونشهری کاملا پیاده انجام میشود، اما متأسفانه در کشور ما این معابر به عنوان مکانهای معلول و فراموش شده شهرها تلقی میشوند، امروزه حضور و حرکت پیاده در فضاهای شهری با واردشدن خودرو کمرنگ شده و احیای آن از این نظر حائز اهمیت است، به عبارتی پیادهرفتن یکی از نیازهای اساسی انسان است که خودرو هرگز آن را برآورده نمیکند.